Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 29.4.2014 21:26

Tuli hankittua tollanen CPI "Seppo" SM, Derbin kaveriksi, ja siitä olisi nyt tarkoitus rakennella tuota edellä mainittua ulkonäöltään ja tehoiltaan muistuttava vekotin. Pyrin laittamaan tänne paljon kuvia projektin etenemisestä, olipa se sitten runkolaakereiden vaihtoa, katteiden maalailua, kaasuvaijerin asentamista tai ruostuneiden pulttien vaihtoa. Tarkoituksena olisi käydä mopo lävitse koneen sisuksia myöten ja vaihtaa kaikki kuluneet/rikkinäiset osat uusiin. Projekti ei tule olemaan sitä nopeimmin etenevää sorttia, vaan tätä rakennetaan silloin kun jaksaa/huvittaa, eikä valmistumisella ole mikään hoppu.

Viat:
kone=ei toimi
mikään=ei toimi
kaikki=laitetaan uusiksi

Tehtäväähän olisi:

-Keulan vaihto toiseen löytyy
-Vakioilmanputsarin avartaminen tekemättä
-Katteiden maalaus tekemättä
-Rungon maalaus tehty
-"Micro-led" -vilkut taakse löytyy
-Pilteman smotolokasuoja hankkimatta
-Maski, luultavasti TM SMR hankkimatta
-80cc sylinterisarja Airsal tai Barikitti hankkimatta
-Skf c3 petarit löytyy
-Dellorton 21mm kaasari hankkimatta
-Italkitin kytkinsetti hankkimatta
-Välitykset 15-53 hankkimatta
-Putki (katsotaan ajan kanssa) hankkimatta
-Tarroja hyvällä maulla hankkimatta

Lista päivittyy sitä mukaa, kun uusia ideoita syntyy.

Projektin lähtökohta:
Kuva
Kuva

Tästä jatketaan. :)
Viimeksi muokannut hessuhopotin päivämäärä 2.6.2014 20:22, muokattu yhteensä 8 kertaa
¿
RäSä_97
Pyörä:
Yamaha FZR 600, Helkama AX, Yamaha Slider, EX Cpi SM, Aprilia RS
Paikkakunta:
Punkalaidun
Liittynyt:
28.11.2013 22:36
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80 "Black Edition"

ViestiKirjoittanut RäSä_97 » 29.4.2014 21:29

Hienoo nähä välillä seppo projektejakin ku niitäkään ei täälä liikaaoo :lol:
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80 "Black Edition"

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 3.5.2014 17:08

Joo ei tuo kokomusta väriteema oikee iskeny, joten aion sittenkin rakentaa tästä astetta värikkäämmän laitteen. :)

Värimaailma tulee koostumaan mustan ohella punaisesta, joista jälkimmäisellä maalataan runko ja takahäkki. Satulan aion myös verhoilla punaiseksi, jota varten laitoinkin jo tilaukseen reilun kokoisen palan punaista keinonahkaa. Katteet tulevat alkuperäisen suunnitelman mukaisesti mattamustiksi, mutta jotta ne eivät jäisi kuitenkaan ihan elottoman näköisiksi, niin laitan niihin vielä punaista numeropohjaa. Keula saa jäädä alkuperäiseen loistoonsa, eli sitä ei maalata ollenkaan. Runko olis tarkoitus pohjamaalata heti, kun saan aikaiseksi hakea maalit piltemasta, siitä sitten lisää.

Projektia on siivitetty eteenpäin purkamalla koko loppumopo atomeiksi konetta myöten.

Konetta ku lähin purkamaan, niin ekan huomion kohteeksi muodostui lootaöljyt, nimittäin ne oli semmoista maitokahvin väristä vaaleeta velliä. Vesipumpun stefahan se siellä on luultavasti paukkunut (tyyppivika näissä). Kone itsessään oli muutoin todella hyvässä kunnossa ja ainoot viat tuntuisi olevan tuo rikkoutunut vesipumpun stefa sekä kytkinlevyt, jotka olivat liimautuneet toisiinsa niin kovaa, ettei koko kytkin toiminut. Lohkojen avaukseen riitti että tökkäsi vain ruuvarin siihen lohkojen loveen, väänsi pari kertaa oikein napakasti ja lohkot olivat jo erillään sentin verran. Pari lyöntiä kumivasaralla vetoakseliin viimeisteli homman ja lohkot tulivat erilleen tiivistepintoja vahingoittamatta. Vaan lähtispä ne aina yhtä helposti irti, monet kerrat on kuitenkin jouduttu hakkaamaan lohkot väkisin auki vasaran ja puukonterien avustuksella, kun ei oo minarellin lohkot hievahtanutkaan mihinkään suuntaan vaikka miten olis väännelly ja moukaroinu niitä. Derbin koneisiin on sentään tajuttu laittaa boorit ulosvetäjälle, eikä niiden kans tarvi tapella samalla tavalla. Mut ei siit sen enempää, sitten kuviin --->

Sain modattua tuota ulosvetäjää sen verran, ettei kampuraa tarvinnut ruveta hakkaamaan irti tuosta lohkonpuolikkaasta.
Kuva
Laakerikin jäi tietysti kampiakseliin, eikä lohkoon ja ulosvetäjää tarvittiin taas apuun.
Kuva

Kuva

Kuva
Pieni voitelu ei ole koskaan pahasta. ;)
Kuva

Tässä nämä tälläkertaa.
¿
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 5.5.2014 20:31

Hain eilen maalit rungon maalaukseen motonetistä ja piltemasta sekä pesin rungosta kaikki paskat pois. Annoin liuottimien haihtua rungosta pois yön yli, suojasin kaikki kierteet miljoonalaatikosta poimituilla pulteilla ja rupesin tänään maalailemaan sitä.

Maaleiksi valikoituivat tuollaiset, ehkä hieman tavallista kilikolimaalia kestävämmät "moottorilakat", mitkälie. :)

Kuva

Kuva

Kuva
Pohjamaaleissa:
Kuva
Valmiina:
Kuva

Kuva

Kuva
¿
Keketysrauta
Pyörä:
KTM 250 Sx & CPI SX 50
Liittynyt:
24.4.2014 11:39
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

ViestiKirjoittanut Keketysrauta » 7.5.2014 12:07

Hyvältä näyttää. :) Eikös Cpin kone ole periaatteessa kehittyneempi kun aito minarellin am6? Enivei hyvää jälkeä rungon suhteen :)
Fr0nkale
Pyörä:
Löytyy
Paikkakunta:
Forssa
Liittynyt:
16.2.2014 22:29
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

ViestiKirjoittanut Fr0nkale » 7.5.2014 15:41

Erilainen kytkinkoppa vakiokoneessa ainakin on ja lienee jotkut kytkinpuolen osatkin erilaisia (huhua?). Lohkot lienee samanlaiset? :)
[x] AM120 28.11.2013 [x] A1 21.04.2015
[5] pysäytetty [] sakot [] kortti pois
Apamies
Pyörä:
KTM exc 125cc -09 & KTM exc 125cc SixDays -09
Paikkakunta:
Kaarina
Liittynyt:
5.5.2012 21:40
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

ViestiKirjoittanut Apamies » 7.5.2014 21:34

Komeeta jälkee! CPI projektit on aina kermaa!
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 7.5.2014 22:50

Voin vahvistaa että erilaiset ne on, nimimerkillä joskus aidon minarellin ja cpin kytkimen osia yhteenmallaillut. Eipä niissä hirveempiä eroja kuitenkaan ole, cpin kytkimen saa värkättyy am6:seen, tai toistepäin, mutta kytkimen osia ei voi käyttää sekasin eli niissä on pieniä eroja. Minarellin tyyppivika "nouseva kytkintappi" on korjattu sepossa, mutta siinä taas on ihan omat tyyppivikansa, kuten nuo mystisesti paukkuvat vesipumpun stefat. Nyt menee suurin osa ajasta tuon derbin kanssa painimiseen, sillä siinä ei pala enää etuvalo eikä toimi vilkut sähköjen karsimisen jäljiltä eikä etujarrukaan toimi kun käytin satulaa irti, jotenka luvassa olisi suuresti epämieluisia sähkö- ja ilmaushommia. :x

Sepon uudet petilaakerit tupsahtivat tänään postilaatikkoon, ja vaikka aloitusviestissä mainitaankin skf:ät, niin päädyin kuitenkin kustannussyistä vähän halvempiin laakereihin, nimittäin tommosiin hyviksi todettuihin Tšekkiläisiin laakereihin. Eipähän voi ainakaan kiinalaiseksi haukkua. :D Oon käyttäny samoja derbissä ja hyvin rullailee.

Kuva
¿
SX_Henkka
Pyörä:
Aprilia SX 09
Paikkakunta:
Nakkila
Liittynyt:
30.9.2012 21:38
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

ViestiKirjoittanut SX_Henkka » 8.5.2014 22:27

Hyvältä näyttää :)
Aprilia sx 80cc projektina!
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 28.5.2014 17:31

Nahat saapuivat tänään, jotenka luvassa olisi satulan verhoilua. Valaistus kuvanottohetkellä oli todella surkea, joten kuvanlaatu on mitä on. Itse nahka vaikuttaa oikein hyvältä ja sen värisävy natsaa rungon kanssa hyvin. Satulaa en ole koskaan ennen verhoillut, joten kaikki ohjeet tähän ovat tervetulleita. :idea:

Kuva

Nyt tarvitsisi tietää mistä saisi sellaisia tavanomaista lyhyempiä niittejä, nimittäin ne niitit mitä mulla on tulis todennäköisesti verhoilusta läpi satulan ohkasimmista kohdista. Ja tästähän perseeni ei tykkää. Niitit joilla alkuperäinen satulanpäällinen oli verhoiltu, olivat nimenomaan tätä lyhkäsempää mallia.

Nitojana tulee toimimaan tuollainen kuvanmukainen "voimanitoja". Hommiin päästään luultavasti viikonloppuna, siitä sitten lisää. :)

Kuva
¿
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 28.5.2014 20:32

Kuvat näkyy harvinaisen heikosti :d
Saa toki näkymään kun rightclick→näytä kuva uudessa välilehdessä mutta..

Mukavalta näyttää, ai että kun jaksais itekkin hommata jonkun projektin :)

Edit: nyt näkyykin, mitäs mitäs..
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 28.5.2014 21:21

Vian ei pitäisi ainakaan olla kuvapalvelimessa, sillä olen käyttänyt sitä siitä lähtien kun kuvat.fi muuttui maksulliseksi, enkä itse ainkanaan ole huomannut kuvien latautumisessa minkäänlaista ongelmaa koko tänä aikana.

Onhan nämä projektit toki mukavaa ajanvietettä, mutta kun itselläni ei vaan valitettavasti jaksaminen riitä näiden kanssa jatkuvasti touhuamiseen, jonka vuoksi nämä lähinnä tuppaavatkin vain istumaan paikallaan onnettomina, lähes tyhjässä alakerran huoneessani, mitenkään etenemättä, pitkiinkään aikoihin, niin käyhän se itsessään jo motivaation päälle. Kämpässäni on onneksi riittävän monia huoneita, eikä cpi osu silmääni läheskään niin usein kuin luulisi, joten kyllähän siinä aina pieni innostukssen poikanen ja luovuus iskee, kun seppo sattuu osumaan silmään "sopivissa merkeissä". :P
¿
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 31.5.2014 20:30

Oli eilen tarkoitus hakea vähän tarvikkeita motonetistä, kuten lisää maalia, öljyjä, niittejä sekä jotain muuta pientä sälää, mutta motonetin pihasta spotatut pollarit muuttikin vähän suunnitelmia ja pienen mutkittelun jälkeen löysinkin itseni tarjoustalosta. Mukaan tarttui astetta vahvemmat niitit satulan verhoiluun, sekä jotain muuta tähän projektiin kuulumatonta sälää.

Tuli tuossa tänään tunti jos toinenkin, ehkä kolmas sekä neljäskin, soviteltua huippulaadukasta kiinalaista tekonahkaa sepin satulaan ja tulos tälle päivälle oli seuraavanlainen.

Kuva
Kuva

Koitan saada niputettua satulan loppuun tässä lähipäivinä, siitä lisää. :)
¿
hessuhopotin
Pyörä:
Terbi Senda 125
Liittynyt:
19.5.2012 9:00
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

ViestiKirjoittanut hessuhopotin » 2.6.2014 20:17

Noniin nyt on saatu satula valmiiksi ja mielestäni siitä tuli oikein hyvä. :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
¿
tuuninkiX
Pyörä:
Yamaha Aerox -04, Peugeot XPS -04
Liittynyt:
6.10.2013 15:55
Re: Hessuprojekti CPI SM 50 > CPI SM 80cc Airsal

ViestiKirjoittanut tuuninkiX » 2.6.2014 20:36

Mistä kävit hakemassa tuon tekonahan? Kiinnostais pistää oma penkinpäällys valkosella tekonahalla, mutten haluaisi maksaa verhoomolle 60e, koska tuo sinun satulasi näyttää paremmalta kuin verhoilijan tekemä!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista