Keeway Matrix/RX8 à la Niko

Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Keeway Matrix/RX8 à la Niko

ViestiKirjoittanut Niko P. » 18.10.2018 20:28

Syyskuun alussa tuli vastaan niin hyvä tarjous etten välistä kehdannut jättää. Facebookkia selatessa vastaan kolahti 6min sitten jätetty ilmoitus ilmaisesta Keeway Matrixista. Sähkövika, ei kilvissä eikä avaimia. Yleiskunto aika karu, mutta silti potentiaalinen aihio talviprojektiin :lol:

Kuva

Sähkövika osoittautuikin pikkuviaksi sillä vain sytyspuolan johdot olivat irti. Tuoretta bensaa bensapinnan anturin reiästä sisään ja neljännellä polkaisulla tärähti käyntiin. Myös paperiasiat saatiin edellisen omistajan kanssa kuntoon, eli skootteri olikin kilvissä.
Noh, emäntä ajeli kuukauden päivät skootterilla kuntosalille kunnes päätin alkaa remppaamaan sitä perusteellisesti.
Aluksi purin Keewayn osiin, pesin rungon, jarrusatulan ja etupumput. Kiillotin etuvanteen ja väritin rengastekstit, heitin hilut takaisin runkoon ja runko kiinni moottoriin. Pesin ja voitelin kaasu- ja jarruvaijerin.

Kuva

Kokeilin huvin vuoksi vajaata CPI Aragonin katesarjaa paikalleen, mutta vaihdoin kaverin kanssa Aragonin muovit Keeway RX8:n katteisiin. Katesatsi oli kokonainen ja ehjä, mutta toki pientä kulumaa löytyy mm. etusivuista. Sievän näköinen ainakin omaan silmään! 8)

Kuva
Kuva

Osapuutteita ja laitettavaakin toki löytyy vielä:
- Takavalo EI
- Underi EI
- Takavilkut EI
- Uusi kilpi EI
- Takavanteen kiillotus VAIHEESSA
- Musta mittariston kate LÖYTYY
- Keulan madallus LÖYTYY
- Lukkosarja EI
- Tehoputki EI

Lisäksi etuvalojen johdoille pitää tehdä adapteri, sillä Matrixin sähkösarjassa etuvalojen liittimet ovat erilaiset, mitä RX8/Hussarin etuvalossa. MTKT:n mustan underin sekä lukkosarjan tilaan ensikuussa kun opintotuki kolahtaa tilille, putki menee myöhemmin vaihtoon.
Tarkoitus siis kasata kaikinpuolin toimiva kampe ensikesäksi telttaretkille, kauppakassiksi yms. Suunnitteilla tällähetkellä myös peräkärry skootterille, ilmaiseksi kun sain haettua suksiboksin kärryn aihioksi. :lol:
Muttamutta, palaillaan uusien osien asennuksen merkeissä!

- Niko
Viimeksi muokannut Niko P. päivämäärä 21.10.2018 12:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko

ViestiKirjoittanut Niko P. » 20.10.2018 10:44

Huomenta motottilaiset!
Projekti etenee kuten suunnittelin, pari lisämodia tosin kehittelin vielä.
Mittariston katteen vaihdoin hopeasta mustaksi, joka sopii omasta mielestä paremmin skootterin värimaailmaan. Myös takaiskarin vaihdoin mustaan sillä alkuperäinen oli jo niin kulahtaneen näköinen. Lisäksi pohdin keulan madallusta ja etupumppujen vaihtoa, sillä näissä etuakselin kiinnitys on pumpun "sisäpuolella", jolloin keula on aika tylpän näköinen. Ratkaisin pulman vaihtamalla pumppujen puolia ja samalla käänsin ne toisin päin joten sain lisätilaa madallukselle. Etujarrusatula tuli myös pumpun "etupuolelle", mutta se ei koeajojen aikana tuntunut jarrutustehoon vaikuttavan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tällähetkellä skootteri on ajokunnossa, molemmat jarrut toimii kuten kuuluukin. Uuden kilven tilaan kunhan kotiudun reissusta, ja underin, takavalon ja lukkosarjan kunhan kuu vaihtuu ja opintotuki tulee.
Etukatteen naarmujen päälle tulee todennäköisesti joku tarra ja takaritsa vaihtuu uudempaan parempikuntoiseen lähipäivinä.
Kommentoikaa, mielipiteet ja sana vapaa! Ideoitakin saa ehdotella. Tuo peräkärryn suunnitelma on vielä vähän auki, kunnes kaikki tarvittava on kerätty niin alan sitä sitten väsäämään.

- Niko
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko

ViestiKirjoittanut Niko P. » 26.10.2018 17:35

Moro!
Nyt ollaan reissusta kotiuduttu. Mitään isompaa en ole kerinnyt tekemään skoballe vielä, penkin kypäräboksiin tosin virittelin lukon ja osia olen tilaillut.
Hyllystä löytyi joku ylimääräinen kasa lukkoja, ja liesituulettimen päältä mysteeriavain. Ilta vierähti kokeilemalla joka ikinen lukko avaimella, ja virtalukkoa lukuunottamatta kokonainen lukkosarja löytyi samalle avaimelle. Lisäksi hyllyltä löytyi myös virtalukko ilman avainta eri sarjaan, joten siihen pitänee käydä lukkoliikkeessä teettämässä uusi avain. Jokatapauksessa kuitenkin halvempi ratkaisu, kuin uusi lukkosarja, josta olisi saanut pulittaa pitkän pennin.

Kuva

Ehdin myös tilailla osia reissun päältä. Kirkas takavalon lasi on tulossa paraikaa Purkuosat24:selta, ja uuden MTKT:n underin tilaan maanantaina twostroke.se. Löysin isän tallilta ex. CPI:n "lexus"-takavalon josta on kupu halki, joten uuden kuvun laittamalla siitä saa sopivan lampun taakse.
Tällähetkellä skootterissa on lieviä käynnistysongelmia, sillä skootterin edellinen omistaja oli jättänyt sylinterin alatiivisteen laittamatta. Myös vakioputki vuotaa reippaasti alkukäyrästä edellisen omistajan tekemistä hitsisaumoista. Tällähetkellä tosin harkinnassa kasata kokonaan uusi moottori tyhjiin lohkoihin, mitkä lojuu isäni tallin lattialla. Lohkot tarkoitus maalata mustaksi tai viininpunaiseksi (?) ja laakeroida uudelleen. Samalla uusitaan myös mäntä ja molemmat stefat, lasketaan kantta yms. hifistelyä. Putkeksi vaihtuu todennäköisesti Aeroxin vakioputki tai joku vastaava tarvikemalli, sitä en ole lyönyt vielä lukkoon. Kuitenkaan mitään maksimaalista piikkitehoa ei ole tarkoitus saada takarenkaalta irti, vaan pikemminkin varmistaa luotettavuus ja rakentaa ylimääräistä huomiota herättämätön kampe peruskurvailuihin. Tämä kaikki kuitenkin varmistuu vasta kun skoba on muuten saatu kasaan. Stay tuned!

- Niko
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko /// koneremppaa ja vanteita

ViestiKirjoittanut Niko P. » 29.10.2018 23:34

Moromoro!
Tuli tuossa edeltävänä viikonloppuna hommattua taas yksi projekti talliin. :lol:
Pikkuveli vaihtoi kiinantabletin Peugeot Speedfight 2 osakasaan. Skootteri oli rullaava, joten se saatiin hinattua kahdestaan lyhyen matkan takaa tallille. Toinen reissu kuskattiin vielä Pösön mukana tulleita osia,mm. puolikas valkoinen katesarja, variaattorin hilut, variaattorinkoppa, pakoputkia yms. Skootterissa paikallaan olleet katteet olivat kaikki niin kärsineen näköisiä, joten nakkasin ne surutta sekajätteeseen. Tällähetkellä Pösö odottaa tallissa mielenkiintoa rungon pesuun ja moottorin irroitukseen. Suunnitelmissa siis laittaa pösö talven aikana kuntoon valkoisilla katteilla, kone ja sähköt käydä läpi jne. Pitkälti vakiolookki pysyy, sillä skootteri menee myyntiin keväällä.

Kuva
Kuva

Tänään sain käsiini uuden takavalon kuvun Kiiwiin. Myös koneremppaa ehdin tänään jo aloitella, ja sain jo koneen suurinpiirtein osiin. Suunnitelmat ovat hieman muuttuneet ja selkeytyneet rempan kannalta:
- Mäntä
- Tiivistesarja
- Aeroxin lohkot
- Levytakajarru
- Erikoisvanteet
- Hihna

Kuva
Kuva
Kuva

Tällähetkellä hieron kauppoja kaverin kanssa Aeroxin tyhjistä koneenlohkoista, joihin on tarkoitus heittää Keewayn kampura uusilla laakereilla sisään. Sylinterissä ei ole mitään vikaa, joten laitan sen uuden männän kera kiinni moottoriin. Kansi on tarkoitus laskea merkkeihin saakka ja staattori, vauhtipyörä ja etuvariaattori hyödyntää kiiwin osista. Koko homman ideana siis saada levyjarru ja isompi 13" vanne eteen ja taakse. Rahatilanteesta riippuen myös vanteet päivitetään hienompiin, vaihtoehtoina joko Gyronetics Black Diamondit tai Kieslerin 13x5" läskivanne taakse, eteen Aeroxin vakio.

Kuva
Kuva

Ainut ongelma on ajan puute, sillä osia on, rahaakin olisi parin päivän päästä, mutta työssäoppiminen syö aikalailla kaiken ajan päivästä skoottereiden rakenteluun. Aikaa töitten jälkeen illalla on enää muutama tunti, ulkona tekemiseen vielä vähemmän ennenkuin pimeä ja pakkanen yllättää. Kuukausi vielä tätä rumbaa jälellä joten koetetaan kestää.. :roll:
Muttamutta, palataan kun koneremppa on saatu eteenpäin ja uudet lohkot jostain hommattua. Kommentoikaa, sana on vapaa!
- Niko
n3d
Pyörä:
Kymco
Liittynyt:
30.5.2010 12:22
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko /// koneremppaa ja vanteita

ViestiKirjoittanut n3d » 30.10.2018 1:44

Sitä on joko aikaa tai rahaa tai ei kumpaakaan. :lol:
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko /// etenee!

ViestiKirjoittanut Niko P. » 3.11.2018 4:23

Juurikin näin n3d! :D
Noniin, nyt oli tuhat lukijaa pamahtanut plakkariin, joten päivitellään tätä nyt hieman jo senkin johdosta!
Joitain puuttuvia pisteosia on tullut kerättyä Kiiwiin, mm. takavalon runko, TNT-tanko ja krominen pikakaasukapula. Myös twostroke.se -tilaus lähti tulemaan , musta underi ja pari tarraa. Sivusto mainosti nopeaa postitusta, joten paketin saan varmaankin jo ensiviikon alussa noutaa lähikaupasta. 8)
Lisäksi koneremppaa olen jatkanut mutta vanneasian kanssa olen vielä kahden vailla. Ainakin alkuun alle jää vakiot 12" vanteet, jo pelkästään uudenveroisten renkaitten vuoksi.
Skoban värimaailma on vielä vähän auki:
- Katteet mustat, siniset vanteet ja tupit sekä kiillotettua osaa
- Katteet osittain mustat, vanteet mustat, galaxy-grafiikkaa sekä kiillotettua osaa
- Joku muu, mikä?

Ruiskumaalauslaitteet ja automaaleja löytyy useassa eri värissä ja sävyssä, joten käytännössä kaikki mahdollista. Katteiden toimenpidettä mietitään kuitenkin vasta kun kone on saatu hyrräämään ja muut osat laitettua kiinni.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Neljännessä kuvassa näkyy DIY -sylinterin alatiiviste, jonka leikkasin maitopurkin kyljestä, pinnapulttien reikiä vaille valmis. :lol:
Kestävyydestä ei ole mitään hajua, sillä oikeata tiivistepaperia ei tähän hätään ollut, ja edellinen omistaja oli alkuperäisen tiivisteen jättänyt laittamatta. Myös käynnistysongelmalle löytyi vastaus kun avasin koneen. Kieltämättä aika loppuunajetun näköinen mäntä, mutta onneksi uusi ei paljoa maksa.. :nörtti:
Muttamutta, lähipäivinä tarkoitus hakea uusi mäntä, vesihiomapaperia tangolle sekä johtospiraalia. Moottori menee männänvaihdon jälkeen runkoon kiinni ja skoba saadaan rullaavaksi.
Stay tuned!

- Niko
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko

ViestiKirjoittanut Niko P. » 6.11.2018 23:30

Morjesta!
Sain eilen viestin Postnordilta, että pakettini on noudettavissa lähimmästä pakettiautomaatista. 8)
Käppäilin kauppaan, hain paketin ja aloin kasaamaan Kiiwin perää. Ensiksi asensin takavalon uuden kuvun kera kiinni runkoon ja underin iskarinreiästä kiinni. Seuraavaksi bensatankki, takanostokahva, penkin lukitusmekanismi, takakatteet ja takaritsa kiinni. Mutta kas kummaa, skootteri on tehtaalta tullessa ilmeisesti skipannut jonkin laaduntarkistuksen. Takavalo osoitti suoraan taaksepäin, kun taas takakatteet menivät oikeaan linjaan lievästi kaartaen yläviistoon sivusta katsoen. Noh, siinä pari tuntia vierähtikin Keewaytä purkaessa ja taas kasatessa, kun kääntelin sievästi jakoavaimella ja pajavasaralla takavalon kiinnikkeet oikeaan asentoon.. :lol: Loppujenlopuksi takavalo saatiin asettumaan samaan linjaan takakatteiden kanssa, mutta sitten valon pohja ottikin jo bensatankkiin kiinni! :paha:

Kuva
Kuva
Kuva

Hehkun kannalle tehty pokkaus otti tankin reunaan kiinni, mutta tankkiin uutta kurvia ja osat menivät vaivatta paikalleen. Sitten loput takapään osat ja underi kiinni, ja perä näyttää tältä! 8)

Kuva
Kuva

Eikä muuten ole filtteriä, vaan sormi jäi vahingossa turhan lähelle salamavaloa ja muutti vähän valoitusta. Etuvalon uudet liittimet pitäisi tinata ja eristää kutistesukalla, ja lopuksi valo kiinni katteeseen. Tangon adapterin ostan viimeistään ensikuussa kunnes lisärahoitusta taas tulee. Sitten enää tangon ja adapterin kiilloitus ja sen jälkeen jatkuu tekniikan ehostaminen. Uutta mäntää en ole vielä hankkinut, sillä jemmassa olisi Airsal T6 70cc alumiininen sylinterisarja. Talvella voisi 70cc kokoonpanolle tilata myös sopivan putken, kaasuttimen ja variaattorin, ja jo alkaa Kiiwi liikkumaan! 8) Kilvet varmaan sama jättää jo vapaaehtoisesti tallinhyllylle, niin niitä ei poliisit pääse viemään. Ulkoasusta en vielä tiedä, korottaako hiukan ja pyöräyttää alle 12" nappulakumit, katteet camokuosiin ja sorateille? Vai jättääkö katteet mustiksi, keulan tonttiin ja sivuteitä kruisimaan?
Kommenttia, ideoita, mielipiteitä?
Palaillaan asiaan Airsalin merkeissä, stay tuned!
- Niko
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko

ViestiKirjoittanut Niko P. » 22.11.2018 17:44

Morjesta taas pitkästä aikaa!
Enpä ole koneen ääreen liki kuukauteen kerennyt istahtaa, siitä tallihommat ja muu arki on kyllä pitänyt huolen! :lol:
Mutta asiaan. Keewayssä oli tosiaan vielä jokunen vko sitten suunta täysin hukassa. Ideoita oli pää pullollaan, mutta niitten yhdistely yhteen mopoon ei oikein tuottanut hedelmää. Suunta alkoi aueta tuossa toissaviikolla, kun vastaan tuli erittäin halvat tyhjät Aeroxin koneenlohkot perävälitysten kera. Kävin ne lunastamassa itselleni, pilkoin Kiiwin jälleen osiin ja aloin sovittamaan Keewayn moottorin osia Aeroxin lohkoihin.

Kuva
Kuva
Kuva

Keewayn moottorista kampura irti, laakerit vaihtoon, stefat vaihtoon ja mäntä vaihtoon. Sitten koko paketti Aeroxin lohkoihin kiinni. Homma sujui siististi ilman ylimääräisiä ongelmia. Kampiakseli laakereineen sopi lohkoihin "bolttiksena", ja onhan Keewayn ja Aeroxin petilaakerit muutenkin samanlaiset. ;)
Hommaa helpotti huomattavasti alussa lajitellut mutterit ja pikkuosat. Skyr -rahkojen muovinen alusta ajoi asian hyvin.

Kuva
Kuva
Kuva

Kampiakselin laakerit lähtivät irti lämmityksen, kahden 13mm lenkkiavaimen sekä vasaran avulla. Laakereita irrotellessa huomasimme limppujen erkaantuneen jonkin verran, joten ennen uusien laakereiden asennusta oikaisimme kampiakselin. Sekin homma hoitui kotikonstein. Oikaisupukin teimme alkuperäisestä takarenkaasta, jonka päälle heitin kilon painoisen kompressorin hihnapyörän. Oikaisu tapahtui aluksi kampiakselin lämmityksellä, sitten kevyellä vasaroinnilla, ja lopuksi hioin 600 paperilla CRC:n kera pienimmätkin kolot piiloon. Uudet laakerit kampuraan ja koko kone kasaan. Lohkot tiivistettiin Bilteman tiivistemassalla (silikoni), ja kiristettiin pulteilla, jokaista vuorotellen kiinnipäin kiertämällä.
DIY -tiivisteen hylkäsin hyllyyn, sillä löysin 0,4mm vahvuisen tiivistepaterirullan. Uusi sylinterin alatiiviste, pinnapultit Keewayn lohkoista, uusi C4 -mäntä, Keewayn vakiosylinteri, kuparinen kannentiiviste sekä laskettu Keewayn vakiokansi kiillotetulla palotilalla. Lopuksi loput osat Keewayn lohkoista kiinni Aeroxin lohkoihin, ja pian kone olikin jo kasassa.
Lisäksi ostin kaverilta Aeroxin takajarrusatulan, kytkimen ilman jousia sekä kytkinkellon. Tekniikasta puuttuu enää voimansiirtolevyt takaa, vp- ja kytkinjouset, hihna ja variaattorinkoppa.

Kuva
Kuva

Tulevaa setuppia:
- Stage6 Proreplica EI
- 15% jäykemmät kytkinjouset EI
- 15% jäykempi vastapainejousi EI
- 4-5g rullat LÖYTYY

Ulkonäköä:
- Yamaha BW´S tankoadapteri EI
- Timeless Alu -tanko EI
- Pikakaasu LÖYTYY
- Underi LÖYTYY
- Lexus -takavalo LÖYTYY
- Carbon -penkinpäällinen LÖYTYY
- Tankopeilit EI
- Karkuremmi/tappokatkaisin EI

Alusta:
- Levyjarrut eteen ja taakse LÖYTYY
- Aeroxin 13" vanteet (taakse ehkä Kiesler 13x5"?) EI
- Etupumput "väärinpäin" ja keulan madallus pohjaan saakka LÖYTYY
- Keewayn puna/kromi takaiskari LÖYTYY

Myös lisärahoitusta on tullut projektiin, sillä möin Airsalin 70cc sylinterisarjan pois, ja myös pikkuveli laittoi Speedynsä maailmalle. Tulipahan lisää tilaa työskennellä! ;)
Muttamutta, palataan viimestään ensikuussa uusien osien merkeissä!
Kommentointi sallittu, ideoita otetaan vastaan! :D
- Niko
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko

ViestiKirjoittanut Niko P. » 9.12.2018 15:43

Tervehdys jälleen!
Nyt on aika päivitellä hieman Keewayn kuulumisia, eteenpäin ollaan kovaa tahtia menossa. ;)
Elikkäs, kone saatiin kasaan kuten edellisessä päivityksessä sen jo totesin. Moottori on nyt kiinni rungossa ja alusta suurinpiirtein kasassa. Taakse vaihdoin vanhan kuluneen jarrulevyn tilalle Keewayn etuvanteesta piparilevyn, paljon näyttävämpi näin!

Kuva
Kuva
Kuva

Myös eteen vaihtuu suurempi jarrulevy (230mm), alkuperä tosin vielä epäselvä mutta pulttijako ja paksuus täsmää alkuperäisen kanssa. Kaverin kautta sain myös hankittua kokonaisen takavariaattorin sekä kytkinkellon. Vakiokytkin punaisella vastapainejousella, ulkoa en muista mille viritysasteelle sopiva mutta keväällä se selviää.

Kuva
Kuva

Tankoadapterin myötä myös ohjaamo sai uutta ilmettä, kun sain krossitangon kiinni. Poistin tangosta punaisen anodisoinnin upottamalla sen maalinpoistoaineeseen. Paljain käsin ei kannata alkaa sotkemaan syövyttävillä tököteillä, sillä 40% natriumhydroksidiliuos jätti kämmenselkään polttavan ihottuman viikoksi.. :lol:
Tankoadapterin asentaminen ei tosin ollut niin läpihuutojuttu, kun mitä olisi voinut olettaa. Skootterin edellinen omistaja oli ilmeisesti ajellut joskus ohjaustanko löysällä, sillä emäputken kohdistushahlo ohjaustangolle oli kulunut lähes muodottomaksi ja auennut lisää. Tähän ratkaisuna irroitin t-palan irti rungosta, rälläköin auennutta yläpäätä sirommaksi ja heitin osan uusin ohjauslaakerein takaisin paikalleen.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Uudet väriteemaan sopivat tupit, kiillotettu pikakaasukahva ja kiillotetut bar-endit löysivät myös tiensä paikalleen. Eikä varmaan kovinkaan monesta Keewaystä löydy kahta jarrunestesäiliötä. 8)
Ohjaustangon alkuperäiset katkaisijat jätin pois ja tein uuden katkaisijan pelkästään valoille, pitkät/lyhyet. Valot ovat siis aina päällä ja polvisuojakatteen katkaisijasta pitkät tai lyhyet päälle.

Kaverin kautta tuli myös hommattua laittoa vaativat Aeroxin kesärenkaat. Vanteet oli maalattu ilman kunnollisia pohjatöitä ja kumit poltettu kankaille. Irroitin heti vanhat renkaat ja hioin vanteista kuliuneet maalit pois. Seuraavaksi takavanteeseen pari kierrosta punaista pohjamaalia, kevyt hionta ja pääväri.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lopuksi päävärin kevyt hionta ja pari kierrosta lakkaa päälle. Myös rengas vaihtui uuteen ja krominen venttiilinhattu viimeistelee yksityskohdat. Täyttöventtiili tuli tosin suojattua heikosti joten sekin sai hieman punaista päälleen. Rengas näyttää kaikesta huolimatta omaan silmään törkeän hyvältä! 8)
Etuvanne on vielä työn alla, sillä maali loppui kesken ja myös uuden kumin hankinta eteen on vielä edessä.

Kuva
Kuva

Eturenkaan sovittaminen vaatii Aeroxin etupumput sekä etuakselin, sillä Keewayn akseli on liian paksu. Lisäksi myös muutama pultti ja mutteri on hankittava ennen renkaiden sovittamista paikalleen.
Stay tuned!

- Niko
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko

ViestiKirjoittanut Niko P. » 11.1.2019 11:35

Huomenta Motottilaiset!
Yli kuukausi edellisestä päivityksestä, huhhuh.. :s
Muttamutta, skootteria on kasattu eteenpäin. Tosin suunnitelmat muuttuivat jälkeen mutta kyllä tämä tästä..
Uusi alakerta Aeroxin lohkoissa vaihtoi omistajaa ja tilalle vaihtui Keewayn omat lohkot jotka maalasin mustiksi. Myös variaattorinkoppa sai osittain mustaa päälleen ja pitkä sivu kiillotettiin peiliksi.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Erittäin siistit ja päivittää ulkonäköä useamman vuoden eteenpäin. Facebookin kautta käsiini päätyi Metrakit Ecologic joka tosin vaati vähän laittoa. Äänenvaimentimen reikäputki oli poikki ja maalit olivat paikkapaikoin rapistuneet jo pois.
Noh, paisariin uusi maalipinta ja änkkä hitsattiin kasaan. Ostokunto alla:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Myös katteet hiottiin osittain muoville saakka. Liimasin takakatteet yhteen ja vahvistin liitosta lasikuidulla takapuolelta. Klassista kuituperää ei tähän versioon silti tule. ;)
Ulkokatteet on siis tarkoitus kevään aikana maalata, sisäkatteille riitti pelkkä silikoonispray. Lisäksi myös vanteet maalaan viikonloppuna valkoisiksi.

Eli lopputuloksena pitäisi olla perussiisti, luotettava madallettu Keeway, lopullista väriä en vielä tiedä. Pohjamaalaus aloitetaan kunhan koulukiireiltäni ehdin. Palataan astialle vanteiden maalauksen parissa!
- Niko
n3d
Pyörä:
Kymco
Liittynyt:
30.5.2010 12:22
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko

ViestiKirjoittanut n3d » 11.1.2019 18:55

Hyvännäköistä rakentelua jälleen! 8)
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko

ViestiKirjoittanut Niko P. » 17.1.2019 23:06

Kiitokset kommentista n3d! 8)
Elikkäs, viikonloppu hieman venähti, sillä kaikki ei mennyt kuin Stromsössä.. aloitin vanteiden maalauksen lauantaina, ja hutiloiden tehdyt pohjatyöt tekivät maalipinnasta melko syöpäisen näköisen. Renkaiden putsauksesta vanteisiin roiskunut silikonispray ja vanteiden peilikiiltävä huuli eivät ottaneet väriä päälleen ja lopputulos oli kauhea.. :s
Noh, annoin renkaiden olla pari päivää, kunnes maanantaina ilmoitettiin että kaikki alkavan viikon tunnit onkin peruttu. Tiedotteesta innostuneena hain renkaat takaisin eteisen lattialle ja aloin raa'asti p60 paperilla hiomaan pintaa mattaiseksi. Parin päivän päästä vanteet näyttivät tältä! 8)

Kuva
Kuva

Eipä tuo loppuinsa ollut mitään rakettitiedettä... vaan sen opin että silikoni on maalarin pahin vihollinen sillä aina sitä ei edes pohjissa näe, mutta takuulla erottuu maalin seasta. :nolo:
Kumit suojasin tuorekelmulla, jonka sulatin renkaan muotoon ja painelin plussakortilla kumin ja vanteen väliin. Siitäkin halkesi nurkka, mutta nää on näitä.. :lol:
Katteet on nyt irrallaan maalausta varten. Seuraavat askeleet ennen katteiden maalausta ja kasausta on tutkia sähköt läpi, askarrella kilvelle ja takavilkuille teline, uusia akku, viritellä kännykkälaturille paikka kypäräboksiin sekä uusia lukot. Hyvä tästä tulee! :lol:
- Niko
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko

ViestiKirjoittanut Niko P. » 5.3.2019 13:57

Tervehdys pitkästä aikaa!
Tulipa potkittua itseä persiille ja laitettua skootteria eteenpäin sillä ajokausihan kohta jo kolkuttaa ovella. Lievästä motivaatiopulasta on tultu toivuttua ja nyt pää pullollaan ideoita niitä toteuttamaan!
Elikkäs, virtalukko avaimella tuli hankittua kaverin kautta edullisesti, kallista lukkosarjaa ei siis tarvikkaan lähtä tilaamaan. Myös sähköt tuktkittiin läpi eikä mtn patentteja onneksi löytynyt. Akun maajohto oli tosin poikki ja sulake rikki.
Ohjaustankoja vaihdeltiin toisen kaverin kanssa jotta jalatkin mahtuu paremmin kyytiin. Katteiden istuvuutta takaa on hieman säädetty kuumailmapuhaltimella ja olen tyytyväinen lopputulokseen. Puolen litran lonkerotölkki antaa osviittaa maavarasta.

Kuva
Kuva

Enää ei tankokaan hakkaa polviin käännettäessä. Tosin ihan pohjaan en raskinut jättää keulaa, vaan heitin sisään 60mm holkit jolloin joustovaraa jäi vajaat 30mm. Huvikseen kokeilin taakse vielä 35mm korotuspalaa taakse ja sehän sopii kuin isä äitiin! 8)

Kuva
Kuva

Myös maalit katteisiin on valittu mutta väri pysyy ainakin toistaiseksi vielä salassa. Katteiden kimppuun käydään kunhan kelit vielä lämpenee.
Pikkuhiljaa aletaan olla loppusuoralla. Enää etuvalon tummentaminen, tankopeilit ja uusi kilpi. Sitten bensaa tankkiin ja paanalle! :D

- Niko
volvomestari88
Pyörä:
Keeway F-act 50 vm.2008
Liittynyt:
13.10.2018 13:51
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko

ViestiKirjoittanut volvomestari88 » 10.3.2019 23:18

Tohon keulaan sopis varmaan aika hyvin Quattro Optik etuvalo, mustana tottakai :D
Niko P.
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
27.7.2016 15:00
Re: Keeway Matrix/RX8 à la Niko

ViestiKirjoittanut Niko P. » 23.3.2019 9:36

Kiitokset Volvomestarille kommentista :D
Noniin, huomenta vaan kaikille!
Viimesunnuntaina tuli uusi juonenkäännös Kiiwin rassaukseen, kun ostin halvalla toisen Keewayn ilman katteita. Myös takarengas ja pakoputki puuttui mutta hinta ei sen vuoksi juuri päätä huimannut.

Kuva

Eli tälle mopolle suunnitelmaa:
Noh, alunperinhän tässä kävi niin että tarkoitus oli huoltaa emännän mopoa ja homma lähti taas tuttuun tapaan lapasesta. Crossitanko ja madallus ei miellyttänyt silmää mutta nyt on toinen aihio jonka pidän tekniikkaa ja ulkonäköä myöten vakiona. Katteet vaihdetaan vanhemmasta Keewaystä ja maalataan omistajan toiveesta mattamustalla.
Mutta allekirjoittaneelle jääkin tämä projutopikin kiinnostavempi skoba, ilman katteita tosin. Tästä myin crossitangon pois jolla sain rahoitettua toisen Kiiwin hankinnan. Tässä mennään nyt

Kuva
Kuva
Kuva

Tässävaiheessa poljetaan vielä tyhjää. Varaston kätköistä löytyi Matrixin vanhat sisäkatteet joista tuli mustavahaamalla varsin siistit. Myös ehjät tangon katteet löin paikalleen. Muita Matrixin katteita ei sitten olekkaan, mutta tällähetkellä kaupat suunniteltu CPI Oliverin katteista jotka pienen fixin ja maalauksen jälkeen tulee tähän paikoilleen. Underistakin voisi tehdä lasikuituisen kopion omaan skootteriin.
Mopokauppojen mukana sain säkillisen osia, mm. 17,5mm Dellorton kaasuttimen, 50cc sylintereitä ja kansia. Vakiokaasarin vaihdoin omasta emännän mopoon ja säkistä dellu kiinni omaan. Luisti, neula ja ilmaruuvi on vielä ostoslistalla takarenkaan lisäksi.

Palataan kunhan puuttuvat katteet on löydetty!
- Niko

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista