Ensinnäkin: tää ei ole vitsi/trolli.
Eli:
Mulla olis kaikki edellytykset valaa itse mopon sylinteri alusta loppuun, ja vanhojen hyvien aikojen kunniaksi meinasinkin sulatella PV:en sylinterin kutakuinkin seuraavilla spesifikaatioilla:
-Vesijäähdytys, vapaa kierto tyyliin helkama AX
-Täysin läppäohjattu imupuoli, ei sellaista ahdasta suzukin läppäventtiiliä vaan kunnollinen, jostain kevarista kaapattu läppärunko
-24mm kaasari
-malossin mäntä, koska niitä saa halvalla ja ylikokoja on riittävän paljon. Tietysti pieniä muutoksia tarvitaan.
-valurautaputki/alumiininen jäähdytysvaippa
-EHKÄ pakoaukon säädin
Eli nyt asioista OIKEASTI jotain tietävät tyypit, esittäkää näkemyksiänne. Maksaako vaivaa väsätä (paljon lisätyötä teettävä) mekanismi, jolla pakoajoitukseen voi vaikuttaa? Nelivaihteinen laatikkohan edellyttää aika laajaa vääntöaluetta. Mutta toisaalta 75cc sylinteristä irtoaa muutenkin (kai?) riittävä teho pv:n liikuttamiseen, vaikka huipputehosta väännön nimissä sitten tingittäisiinkin. Millaisia toteutustapoja kevareissa on noiden säätimien suhteen. Ainakin yamahan YPVS on tuttu systeemi, mutta mitä muita on tarjolla? Käyttövoima syntyy tarvittaessa sähköisesti ohjatulla servolla.
Entäpä osaako joku opastaa mua pako- ja huuhtelukanavien teoreettisessa mitoitusessa (lähinnä hienosäädössä) siinä tapauksessa että pakoaukkoon ei tule säädintä, siis niistä lähtökohdista, että huipputehon pitäis olla mahdollisimman suuri, MUTTA sylinterin vääntökäyrän TÄYTYY olla silti ehdottomasti niin laakea, että kone lähtee empimättä vetämään vielä kun vaihdan kolmoselta neloselle. Toisiovälityksistähän tämä ei oikeastaan riipu, koska vaihteiston välitykset määrää sen, paljonko kierrokset putoaa vaihdetta vaihdettaessa.
PS. En kaipaa joutavaa kommentointia vaan perusteltuja mielipiteitä, kiitos .
-p