Ajattelin ajankulukseni taas kirjoittaa.
Mietin tossa minkälaisia tapoja muilla on ottaa sylinterin kanavistosta mittoja, sillä tästä en keskustelua oikein edes löytänyt. Astelevy on varmaankin kaikille tuttu asteita mitattaessa, mutta mites muut mittaavat sylinteristä huuhtelusuuntauksia ?
Esitän tässä yhden vanhan menetelmäni kanavien pystysuuntaisen kulman mittaukseen, jota olen käyttänyt. Alkujaan tästä jutusta piti tehdä valokuviin perustuva, mutta tarkkojen ja selventävien kuvien ottaminen osoittautui mahdottomaksi, joten käytän 3D kuvia halkileikkausta sylinteristä. Kuvat ja tekstit olen pyrkinyt tekemään mahdollisimman selkeiksi, jotta kaikki varmasti ymmärtää. (
huomioiden lukijat, jotka eivät voi kirjoittaa.)
Kanavatulkin valmistaminen:
Tähän tarvitaan sopiva metallinpala. Suorakulman taikka metalliviivaimen pätkä käy hyvin, samoin mikä tahansa suora pellinsuiru, kunhan vain tarvittava sivu on suora. Lisäksi tarvitaan toinen kappale, jolle totesin hyväksi muodoksi kohta esittämässäni kuvassa.
Kappaleet liitetään toisiinsa poraamalla niiden läpi reikä ja kiinnittämällä ne toisiinsa reikään tiukahkolla pultilla ja lukkomutterilla.
Mutteri kiristetään sellaiseen momenttiin, että tulkkikappaletta voidaan vielä liikuttaa, ollessaan kuitenkin niin tiukka, että tulkin kulma ei muutu kanavatulkkia sylinteristä pois ottaessa.
Kanavatulkin kuva.
Sylinteristä mittaaminen kanavatulkilla:
Tulkki laitetaan sylinteriin siten, että tulkkikappaleen pituus-suunta on sama, kuin kanavan suuntauksen. Tulkkiosa kanavan kattoon kiinni ja tulkin vapaata päätä liikuttamalla haetaan asento, jossa tulkki on tarkalleen kanavan katon suuntainen.
Sylinteriasetuksen kuva.
Asteen mittaus tulkista:
Seuraavaksi kanavatulkki otetaan pois sylinteristä varoen kulman muuttumista ja asetetaan paperin päälle.
Kuvan A-kohtiin piirretään paperille viivat kannavatulkin reunojen mukaan.
Kun tämä on tehty, tulkkia ei enää tarvita ja kaivetaan kulmaviivotin esille. Ellei sitä satu olemaan, voidaan se tulostaakkin vaikkapa
tästä.
Viivottimen keskipiste laitetaan B-kohtaan ja katsotaan suuntauskulma. Toiset käyttävät ilmoitettuna kulmana C-kohtaa, mutta itse suosin kulmamittaa sylinterin vaakatasoon nähden. (kohta D)
Kuva asteen mittaamisesta.
Tämä menetelmä varmaan tuntuu huvittavalta, mutta silloin joskus kauan sitten, kun huuhtelusuuntauksista jotain aloin ymmärtämään, kehitin tämän systeemin käyttööni. Nykyään käytössä on eränlaisesta kulmamittarista modattu versio, jossa kulma on suoraan luettavissa asteikosta sen ollessa sylinterin sisällä, eikä paperille piirtämistä enää tarvita.
Mutta palatakseni alussa heittämääni kysymykseen, millä tavoin muut mittailevat kanavien kulmia ?.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein