2-Tahtisen Pakoputki

Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 26.10.2009 0:05

Tuo on kyllä varsin erikoista että paras vääntö tulee noin matalilla kierroksilla, jos siis lukemat on virheettömiä..? Toisaalta vähän erikoinenhan tuon koneen aukotuskin on.
Tekisi mieli neuvoa vetäisemään pako tuonne 195 asteen tuntumaan, imu 200 paikkeille, ja huuhteluja taitaa olla jo liikaakin, joten viilaamaton mäntä. Jos katkoo pelkkää mäntää, kannattaa muistaa että aika-alat ei kasva samaa tahtia kuin jos aukkoa viilattaisiin oikeasti.
Tuossa juuri annetussa neuvossa on vaan se ongelma ettei se välttämättä toimi. Nuo erikoiset asteet saattaa olla tuohon tarkoitukseen varsin hyvät, eli ei ole vaihteita, pitää olla suhteellisen laaja vääntö.

Oliskos noita dynokäppyröitä ja niitä vastaavia putkia (mittoineen) mahdollista nähdä? Jos kiinnostaa niin voisin ihan Taidetta-Ilman-Aivoja pohjalta kattoo sulle jotkut putken mitat vaikka tuolla mun superuutukaisella laskentakaaviolla. Parempihan se tietysti olis jos sen mitoittas kunnolla, vaan kun ei jaksa alkaa tekemään inputtifiluja simulaattoria varten ihan huvikseen.

JariVV kirjoitti:Paras teho takapyöriltä: 8,27 hevosvoimaa, 14640 kierr./min
Paras vääntö: 4,9 Newtonmetriä, 5060 kierr./min
Maksimikierrokset: 20.240 kierr./min
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 26.10.2009 11:27

Sarvi-Perkele kirjoitti:Tekisi mieli neuvoa vetäisemään pako tuonne 195 asteen tuntumaan, imu 200 paikkeille, ja huuhteluja taitaa olla jo liikaakin, joten viilaamaton mäntä.
Tuon tapaista kans tarkoitin tolla RR-porttauksella ja samalla mietin, että mitähän tuollainen pytty maksaa jos/kun menee munilleen...
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 27.10.2009 10:33

Pytty-mäntäsetti maksaa uutena noin 200e joten ei se budjettia kaatava summa ole. Tosin noiden kuvissa esiintyvien porttauksien jälkeen poistettavaa materiaalia ei hirveästi ole enää jäljellä.

Sarvi, ihanko tosissaan voisit kokeilla laskea mulle uutukaisellasi putkea? Käppyrät ovat saatavissa kyllä. Voitaisko jutella asiasta? Saisinko numerosi? Missäpäin Suomea vaikutat?

-Jari-
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 27.10.2009 14:06

Kuva
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 23.3.2010 14:38

No hitto... eipä täällä enää keskustelua ole ollenkaan.Sääli.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 23.3.2010 20:30

Ei oo selvästikään tarpeeksi porukkaa - ja ne harvat jotka on tekee senverran vähän että sanottavaa ei pahemmin ole. Ja täntyyppinen foorumi ei yleiseen paskanjauhantaan oikein sovellu :|

Johan jotain kuukausia sitten ehdotin että kaikki viilaaminen ja teharinteki yms siirretään DIY-virittäminen kategorian alle ja bolt-on tekniikka, kaupanteharit, kaasarit, yms pidetään tuolla nykyisellä "mopojen tekniikka"-alueella. Ns. Pro-puoli häipyisi kokonaan, kun ei sillä oikein mitään virkaa nytkään ole: Mitä tekee keskustelualuella jossa ei ole keskustelua?
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 23.3.2010 21:30

Jep, hiljaista on täällä. Suurin osa putkikeskusteluistakin käydään tuolla yleisellä puolella:
viewtopic.php?f=15&t=71280&start=1950

Muistaakseni tälle puolelle siirrettiin ekana tuo nopeus- ja kiihtyvyyskilpailutopic ettei se menisi tuollaiseksi tolkuttomaksi *****jauhamiseksi kuin tuo legendatopic.

Mutta mites Jari, onko putkia tehty ja miten kone soi nykyään?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 24.3.2010 11:22

Putkia tuli tehtyä mutta tuo edellä mainittu tulos jäi parhaimmaksi. Nyt on vanha kone myyty ja yksi uusi motti tehty sekä toinen uusi tekeillä jonka stroukkasin ja porasin sekä laitoin Honda CR:n tyylisen reed-läpän. Tältä viimeisimmältä odotan paljon. Porttaamaankin aloin ja alkaa olla pitkällä. Aukkojen pinta-alat alkas olla lähellä mutta ajoituksia vielä hieman liian vähän joten hieman täytyy kairata vielä.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 28.3.2010 18:39

JariVV kirjoitti:Putkia tuli tehtyä mutta tuo edellä mainittu tulos jäi parhaimmaksi. Nyt on vanha kone myyty ja yksi uusi motti tehty sekä toinen uusi tekeillä jonka stroukkasin ja porasin sekä laitoin Honda CR:n tyylisen reed-läpän. Tältä viimeisimmältä odotan paljon. Porttaamaankin aloin ja alkaa olla pitkällä. Aukkojen pinta-alat alkas olla lähellä mutta ajoituksia vielä hieman liian vähän joten hieman täytyy kairata vielä.
No kehveli, stroukkaus vaatii jo vähän kehittyneemmät taidot ja työkalut! Laitahan sitten ihmeessä raporttia ja kuvaa kun saat tuon viimeisimmän rakennelman pelittämään. Paljonko tuollaisessa pikkukonessa muuten pystyy iskua pidentämään?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 6.4.2010 17:16

No kyllä sitä pystyy lisäämään useamman millin. Itse laitoin iskua lisää 2mm ja kone onkin jo kasassa. Kampikammion tilavuuden pienentimistä lähdin liikeelle ja nyt olisi tässä kokoluokassa varmaan jo melko hurja motti kyseessä vaikka nyt näin itse omasta tekeleestä sanon. Pakoputkea olen tässä suunnitellut mutta ennen kuin pääsee omaa putkea tekemään niin tarvitsee tehdä parille kaverille 2 patskaria.

Laittelen kyllä tänne tietoa sitten ajallaan. Onko muut puuhanneet näiden kanssa enää ollenkaan?
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 6.4.2010 20:48

JariVV kirjoitti:No kyllä sitä pystyy lisäämään useamman millin. Itse laitoin iskua lisää 2mm ja kone onkin jo kasassa. Kampikammion tilavuuden pienentimistä lähdin liikeelle ja nyt olisi tässä kokoluokassa varmaan jo melko hurja motti kyseessä vaikka nyt näin itse omasta tekeleestä sanon. Pakoputkea olen tässä suunnitellut mutta ennen kuin pääsee omaa putkea tekemään niin tarvitsee tehdä parille kaverille 2 patskaria.

Laittelen kyllä tänne tietoa sitten ajallaan. Onko muut puuhanneet näiden kanssa enää ollenkaan?
Aika mukavasti olet saanut iskua pidennettyä suhteessa alkuperäiseen iskunpituuteen. Paljonkos iskutilavuus kasvoi?

Ja onhan tässä monet puuhanneet putkia sun muuta, harva vain on raportoinut tekemisistään tähän topikkiin. Itse en ole ollut tuotteliaimmasta päästä, mutta jotain olen sentään talven aikana saanut aikaiseksi:
Kuva

Tuosta mun projektitopikista löytyy enempi tarinaa ja kuvia.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 7.4.2010 9:33

Putkesi näyttävät hyvin asiallisilta Nalle, veikkaisin noista parhaimmaksi tuota ylintä.

Tämä oma uusi moottori jossa on enemmän iskua oli alkujaan siis 28mm iskulla ja nyt siis 30mm. Poraus on 40mm. Eli uusi motti on siis 37,7 kuutioinen. Sylkkäreedi siihen tuli myös sovitettua ja porttaus sen mukaan plus 2 huuhtelukanavaa lisää. Otin mallia vanhasta Hondan CR 80 -pytystä ja sovelsin sitä tähän.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 7.4.2010 10:49

Jari, minkäslaisten oppien mukaan esimerkiksi sylinterin kanavia muokkailit? Kyseessähän on avohuuhtelut? Toimiiko esim 80-lukulaiset CR:n suuntaukset noin pikkusessa pytyssä? Sittenhän sen näkee mutta jotain ajatuksia kiinnostaisi lueskella :)

Minkälaisia litratehoja oot aikonu repiä, tollasestahan pitäisi saada jo yli 10 heppaa ulos? Vai menetkö enempi moottorisahatekniikalla vielä? ...Mä aattelin joskus virittää moottorisahan, olis toisaalta ihan hauska koittaa että saako leikkuunopeuteen minkälaista lisäystä. Siellä olis saattanu olla melko samanlaista tekniikkaa ;)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 12.4.2010 14:51

Joo, avohuuhtelut tällasissa pikkumoteissa on. Ja omista ajatuksistani huuhteluiden suuntaamisen suhteen en oikein voi sanoa mitään siksi että homma meni enemmän vain mutulla ja juurikaan muuttamatta huuhteluiden alkuperäistä suuntausta. Tokikin ne 2 ylimääräistä kanavaa tilannetta muuttaa paljonkin mutta kyllä tämä homma meni ihan vain omien fiiliksien ja mutun pohjalta. Sittenhän se myöhemmin nähdään ymmärsinkö asiaa moottorin kannalta oikein vai ihan päin persettä.
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 16.4.2010 9:08

Uudesta reed-läpällisestä stroukkimoottorista kuva uuden vastatehdyn vielä suorana olevan putken kanssa:

Kuva

Olettekos muuten huomanneet suorituskyvyssä eroja kun ensin testaa konetta tällasella suoralla putkella ja sitten kun se on väännetty mutkille paikalleen? Mihin alueisiin vaikuttanut ja miten jos jollakulla kokemusta?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista