rossipoika kirjoitti: että "vesihöyry on parempi kaasu ja pakokaasu huonompi"
Kieltämättä asia on kyllä noin. Turboakin ajatellessa mietin tuossa kokoajan 4T moottoria jossa mäntä työntää kompuran tavoin pakokaasuja ulos. 2T moottorissa asiat on sikäli toisin.
Joo wankelissa se männänliike ei sekään ole ideaali ja kuten sanoit suihkumoottori ei ole polttoainetaloudellinen. Mutta koko juttuhan ei lähtenytkään siitä liikkeelle mikä on nyt paras kokonaisuus vaan siitä että musta wankelia kehitetään nykypäivinä turhan vähän. Aika-ajoin näkee jotain yritystä ja saa nähdä tuleeko tuosta CRP700 P -pelistäkään mitään, mutta kehittelyä voisi olla hiukka enemmänkin. Se että mäntämoottori on nyt ylivoimaisin ei ole mikään syy olla kehittämättä muita.
Wankelissa olisi musta perusajatukseltaan potentiaalia. Suihkumoottorin heitin nyt ihan vertailuna kuinka suuri ero liikkuvissa osissa perusajatuksessa voi olla perinteiseen mäntämoottoriin. Se tulee tuskinpa koskaan kilpailemaan minkään muun kuin itsensä kanssa. Mutta wankel.. Jo nykyisellään niitä pidetään huomattavasti värinättömämpinä kyin vastaavan kokoista perinteistä mäntämoottoria. Norton classicin testissä toimittaja mm. oli aivan haltioissaan ja kilpamalli NRV588 sai myös kehuja.
Wankel on myös 2-kammioisena mahdollista rakentaa niin että roottorit pyörii eri suuntiin. Tätä ei taideta missään tosin käyttää sillä se tekee koneesta jonkin verran leveämmän ja vaatii 2 ratasta, mutta mahdollista se on. Ilmeisesti koneet käyvät muutoinkin jo sen verran tärinättömästi että ei ole katsottu tarpeelliseksi.
Hyvä puoli wankelissa on se, että siihen on varsin helppo lisätä kuutioita jälkikäteenkin. Toki mäntämoottoriakin saadaan jos pyttyjä saadaan kairattua suuremmaksi ja iskua pidennettyä, mutta puhunkin toisenlaisesta lisäämisestä. Lyödään vaan kammioita lisää edellisten perään
Esim:
http://smg.photobucket.com/user/sim_rx3 ... 2.jpg.htmlTuossa olisikin hassu pata johonkin vanhaan takaveto corollaan. Hiukan tosin täytyisi kardaanitunnelia suurennella että kone mahtuu sisään.. Kun toinen pää olisi syylärissä kiinni ja toinen pää takapenkin alla, niin kait siihen vielä juuri ja juuri mahtuisi vaihdelaatikko ja perä jatkeeksi. .. Ja tietenkin tuohon pakettiin joka kammiolle oma fööni kylkeen.. Sinä voisi vannha toijota poistua jo mukavasti.. Ainakin ääni saisi varmasti päät kääntyyn
rossipoika kirjoitti:Jos kerran energiaa ei katoa tuossa kiihdytys, jarrutus -systeemissäkään?
No sanotaan vaikka näin, miksi männän olisi pakko hakata edes-takas jos se voidaan tehdä muullakin tavoin. Kyllähän se tiettyjä vaatimuksia asettaa jos tarvitaan suuria kierroslukuja. Tuskimpa F1 koneista voidaan tehdä kauhean pitkäiskuisia koskaan. Ellei nyt sitten onnistuta kehittämään halpoja materiaaleja jotka tähän hyvin sopii. Mun päässäni se fysiikka miten minä asioita ajattelen pitää sitä edes-takas hakkaavaa mäntää lähtökohtaisesti typeränä vaikka ei varsinaisesti ongelma olekaan. Ihan siis samallatavoin kuin jos joku tekisi sähkömoottorin jonka sisällä kappale hakkaisi edes-takas ja aikaansaatu hyötyliike olisi pyörivää.
Ja vaikka se olisikin jotenkin taloudellisempi kuin se pyörivä sähkömoottori, mun järkeni sanoisi että sitä pyörivää kannattaisi silloin kehittää koska se hyötyliike jota aiomme viimekädessä käyttää on pyörivää. Miksi se pitäisi härkäpäisesti pitää edes-takas liikkeenä ja muuttaa pyöriväksi kun se voisi olla pyörivää jo alkujaankin. Näin vain mun pääkoppa toimii.
E: Sikäli kyllä väitän että kyllä mäntämoottorissa energiahävikkä tapahtuu peruskonstruktiosta johtuen. Esim akk:ssa kun mäntä + kiertokanki pyrkii oman hitausmomenttinsa johdosta jatkamaan menoaan öljypohjasta läpi. Vauhtipyörään varastoitunut energia joutuu voittamaan tätä liikettä ja ei se aivan häviöittä tapahdu. Ykk:ssa kampiakseli joutuu estämään että kiertokanki ja mäntä ei jatka menoaan kannesta läpi (näin raakasti ilmaistuna).
Kyllä niitä katkenneita kiertokankia joskus moottorista löytyy joten aivan merkityksettömästä asiasta ei ole kyse, mutta menemättä syvällisesti enempää tuohon kun wankelissa on omat vaikuttavat voimansa. Mun pääkopassani vankkelin liikkuvat osat ei tee niin suurta yhtäkkistä suunnan muutosta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein