Tervehdys kaikille.
Hommaa ei ole haudattu, mutta etenemisestä en ole paljoa ilmoitellut. Niin pirusti ollut (muka) kiireitä..
Joskus aikanaan (sivu 5:n lopulla) juteltiin huuhtisten suuntauksesta. Simujen perusteella Nalle Puchin pelottelut toteutui, ja päähuuhtisten virtaus tosiaan näytti kääntyvän pakoaukkoon enemmän kuin kakkoshuuhtisten virtaus takaseinää ylös. Pää- ja kakkoshuuhtisten välistä seinämää on nyt muutettu. Toinen juttu mikä pisti silmään, oli boost-porttien koon vaikutus. Pienet buustit toimii milteipä paremmin kuin isot. Tulosten luotettavuus on aivan olematon, koska en ymmärrä virtaussimuloinneista yhtään mitään.
Sivulla 6 joku kommentoi, ettei sylinteriä voi valaa näin.
...siis peksyhän joutuu tekemään sen varsinaisen valumallin koivuvanerista. Ei pieniä malleja kannata tehdä muusta ja kun peksy joutuu tekemään kerta tuon valumallin, niin minkä takia täytyis tehdä toinen malli.
Koivuvaneri on hyvä materiaali, mutta esim. Sika:n valmistama hienoisesti vaahdotettu uretaanilevy on parempaa. Kestää esim. vettä. Tätä sylinteriä ei tehdä hiekkavaluna eli kestomallia ei tarvita.
Jos kirjotat sinne niin viittitkö kysyä peksyltä: Minkä takia se suunnittelee nyt jo huuhteluita yms kun se menee turhan vaikeaksi tehdä tommosia sinne mallin sisälle (ne kannattais varmaan jättää koneistettavaksi) ellei raaka sylinteri ole jo odottamassa koneistusta
Huuhtelukanavat on niin vaikean muotoiset, että ne kannattaa ehdottomasti valaa valmiiksi, eikä yrittääkään koneistaa.
..ja sitä paitsi ei voi valaa tollasta mallia, kun ei siihen saa hellityksiä/keernoja järkevästi vai miten se meinaa ne toteuttaa.
Tuohon malliini olisi hyvin helppo lisätä hellitykset (jakopinta kulkisi imuaukon keskilinjaa pitkin ja kaartuisi hieman pakoaukon puolivälissä - vertaa pv:n vakiopytyn jakopinta). Keernat pitäisi ilman muuta tehdä useammasta osasta koostuvana pakettina. Esim. lieriömäinen sylinteriputkikeerna, pakokanavakeerna, imukanavakeerna, neljä erillistä huuhtelukanavakeernaa. Osa keernalaatikoista pitäisi tehdä useampiosaisena (kaksi puolikasta ei välttämättä riitä). Hellityksiä ja keernapaketteja ei nyt tarvita, koska tämä tehdään vahamallilla ja keraamisella täysmuotilla.
Kuinka paljon peksy tekee itse olisi kanssa kiva tietää vai suunnitteleeko vain? Eli mitä näistä peksy tekee muuta kuin suunnittelee
Suunnittelen konstruktion ja valumenetelmät (kanavistot, syötöt, jne) huomioiden valumetallin erityispiirteet, koneistukset jne. jne., teen sulatuksen panoslaskelmat ja kerään tarvittavat metalliromut. Ja valmistan muotin. Koulun henkilökunta tekee turvallisuuden vuoksi sulatuksen ja valamisen.
Jaajaa sittenhän tää sijoittuu ihan hi-tech luokkaan.
Noita tulostimia ei sitten ihan joka pajalta löydy, mutta silti ei se voi tehdä sellasta mallia, joka vastaisi täysin valmista lopputulosta, koska itse valumalliin täytyy lisätä 1% kutistumat (siis jos valurauta kyseessä)
Jees. 3D-tulostimia on ainakin yksi TKK:lla, useita taideteollisella korkeakoululla, sekä erinäisiä eri firmoilla suomessa. Täysmuottimallia ei tarvitse tehdä 3D-tulostimella, sen voi leikellä itsekin vaikka finnfoam-eristyslevystä. Finnfoam-mallin voi sitten upottaa kipsiin niin saa muotin.
..ja kaiken lisäksi hellitykset eli kanavista ei tule vielä kunnollisia. Voihan ne suunnitella jo valmiiksi, että koneistus sujuu kivuttomammin.
Täysmuotit eivät tarvitse hellityksiä, eivätkä kanavat sitäkään vähää. Kanavia ei koneisteta.
Tossa on muuten sitten ihan helvetimmoinen homma tehdä koko sylinteri itse, että en ihmettele jos projektissa kestää.
TOSI ON!
Pytty on ollut valmis vahatulostukseen jo kolme pirun kuukautta, mutta tämä vaihe on minusta riippumattomista syistä "vähän" tökkinyt..
Mopokisajätkät, jos tämä onnistuu niin tehdään sitten viiskymppisiä pyttyjä RS:n kanavilla!
-p
..mutta tämä ei ole totuus, tämä on vain oma, puutteellisten taustatietojen ja rajallisen ymmärryksen valossa luomani ennakkoluulojen tahrima illuusio..
-peksy