peksy kirjoitti:Mitä suuruusluokkaa olet ajatellut tehollisiksi puristussuhteiksi?
Jaa-a. Ehkä suuruusluokkaa 12:1. Tai sen verran kuin kone nakuttamatta sietää. Riippuu tietysti paljon mm. paljealueiden onnistumisesta. Mutta kyllä niitten pitäis onnistua kun käytän malossiin tarkoitettua mäntää. Siinähän on sellainen "suora" kartiopinta palotilan reunoilla (vrt. esim. autisan männän pallopintaan), eli kanteen on helppo sorvata sopiva paljealue. Se, paljonko voin sitten laittaa geometrista puristussuhdetta että tuo 12:1:een todellista puristusta toteutuu, onkin aivan hakusessa. Sylinterin täytös kun vaikuttaa aika ratkaisevasti eikä mulla ole mitään näppituntumaa paljonko on sopivasti..
minusta tuollainen 2t koneen sylinterin suunnittelu ja teko riittäisi laajuudeltaan kevyesti vaikka diplomityön aiheeksi...tai vaikka enemmänkin...
Juu.. ehkä se olisi jos homman hoitaisi "akateemisen tieteellisesti", ja jokin järkevä ja selkeä tavoite mielessä (esim. polttoaineen kulutuksen tiputtaminen tasolle 100g/KWh
). Mutta tää on vaan silkkaa huvia.
tee samalla myös kansi?
jos/kun teet kannen, tee siihen paikka lämpötila ja paineantureille...
Juu, teen kyllä. Ja minkälaisia antureita tarkoitit? Palotilan olosuhteiden mittaamiseen sopivia? Periaatteessa kannen valuun vois ainakin tehdä valmiiksi paikat johon sellaiset sais myöhemmin tarvittaessa asennettua. Luonnollisesti vedenlämpömittarin anturille tulee paikka vesitilaan.
Ja sitten:
Lisäsin kuvagalleriaan kaksi vaihtoehtoista, erimuotoista pakoaukkoa.. käykää kansalaiset katsomassa ja kertokaa kumpi on parempi. Kiitos.
nuo mun antamat pako-aukon aukioloajat on erään kisapelin arvoja (muistaaksnei) ja nuo on tehjollisia puristussuhteita eli laskettu siitä hetkestä kun mäntä peittää pako-aukon.
tuo 7-7.5 tehollinen puristussuhde on suuruusluokkaa jolla saavutetaan maks teho ja muistaakseni tehollinen puristussuhde luokkaa 9 on koneen keston kannalta tuleva raja. Nuo on tuollasia nyrkkisääntöjä.
Jos käyttäisit "pallomaista" , siis kaarevaa männän päätä sen voi aina koneistaa "suoraksi karioksi" määrättyyn kulmaan, näin tuon paljealueen tekeminen kanteen on helpompaa.
Käyppäs TKK:n konelabrasta katsomassa millaisia antureita ne käyttää ja millaisen läpiviennin tarvitset. Muistelen että niillä on paineanturina käytössä kiestlerin antureita (vedellä jäähdytettäviiä). Termoparista en sitten ehkä tiedä kannattaako sitä sittenkään palotilaan pistää. tai hekä kannattaa, saat mitattua jonkinlaisen keskimääräiasen lämpötilan.
Niin, kannen suunnittelussa kannattaa jälleen ottaa mallia noiden 2t kisapelien kansista. Tee siitä sellainen mihin voidaan tehdä ns irtopalotila. Eli yksi kansi jossa voit vaihtaa palotilan ja erilaisilla palotiloilla voit sitten hakea sen parhaan palotilan muodon( on käytännössä paljealueen leveys ja squish gap).
Heh mun pitää ilmoittautua näköjään uudelleen opiskelijaksi...kateellisena lueskelen sun sylkkäprojektin edistymistä...
miten ajattelit tehdä sylinterin sisäpinnan? pinnoittaa vai putkittaa?
...Er houston we have a problem here...