Morjesta!
Nyt kun minut yllätettiin Pro-viri tunnuksilla, ajattelin laittaa tämän myös tänne teidän kommentoitavaksenne, kaikki kun eivät tunnu tuota yleistä pro-viri topikkia lukevan. Eihän tämä nyt ole aivan samaa tasoa kuin teidän täysläppis- ja 80cc Autisa projektinne, mutta toivottavasti en nyt aivan pilaa tasoa…
Eli päätin nyt tehdä tämän viestin ihan uusiksi ja aloittaa täällä ikäänkuin täysin tyhjältä pöydältä.
Alkupeäriset lähtökohdat/viestit löytyvät
täältä,
täältä ja
täältä.
Eli lähtökohtana on Pappiksen originaali 39mm koossa oleva valurautapytty. Pytty on kiinni Pappiksen jalkavaihteisessa, puhallinjäähdytteisessä koneessa. Pytty on porautus kunnossa joten lopullinen porautus on 39,5mm eli n. 53cc.
Tarkoituksena on muokata mahdollisimman tehokas/käytännöllinen kokonaisuus, minimibudjetilla. Tämä siis rajoittaa ikävästi esimerkiksi uuden putken ja suuremman kaasuttimen ostomahdollisuuksia. Eli nyt on tultava toimeen Dell’Orto SHA 14mm kaasuttimella ja yleismallisella tehoputkella. Nykyinen putki on kuitenkin laajavääntöinen mikä on sinällään hyvä,kun ajatellaan että vääntöä on löydyttävä tasaisesti mahdollisimman laajalta kierrosalueelta koska käytössä on vain kaksi vaihdetta. Putken suurin haittaava tekijä onkin kovin ahdistava alkukäyrä. Tallista löytyisi kyllä 28mm halkaisijainen alkukäyrä, mutta nykyistä putkea ei saa sovitettua siihen. Täytyisi väsätä sopiva sovitin, joka kuitenkin pienentäisi alkukärän halkaisijaa, joten suuremmasta alkukäyrästä ei olisi kovinkaan suurta hyötyä.
Nämä rajoittavat tekijät nostavatkin aukkojen suunnittelun ja toteutuksen huolellisuuden melko korkealle tasolle. Koska aukkoja ei päästä suurentamaan juurikaan ja ajoituksienkaan kanssa ei voi suuremmin ahehtia, on aukkojen viimeistelyn ja sopivien kokojen suunnittelu erittäin tärkeää, jotta sylinteristä saataisiin ylipäätään tehokkaampi, varsinkin käyttöominaisuuksista tinkimättä. Lisäksi huuhteluiden suuntaus ja ajoitukset tulevat nousemaan hyvinkin tärkeiksi tekijöiksi, koska tehoa on hankala lähteä hakemaan kovinkaan paljoa imu- ja pakoaukon avulla.
Jos ajatellaan että minkäluonteista sylinteriä ollaan tekemässä, niin tarkoitus olisi saada hyvät ominaisuudet asfaltoitujen mutkateiden ajeluun, kuitenkaan kaupunki-ajettavuudesta tinkimättä. Tehoalueeksi voitaisiin määrittää n. 6000-7000, omasta mielestä 8000 on ehkäpä maksimi 9000 on jo turhan ylhäälllä…
Vakio-Tuntureissa kun huipputehot sijoittuvat 4000-5000 tienoille.
Puristussuhde on vakio-Tuntureissa 8 luokkaa, tässä tapauksessa olisi tarkoitus kasvattaa puristuksia ainakin tuonne 8,5 tienoille. 9 suhde voisi olla jo vähän turhan kova? Tämä perusteltakoon sillä että ajoitus tulee kasvamaan ja alaväännöt ovat kuitenkin hyvin tärkeällä sijalla. Korkeammalla p-suhteella saataisiin parempi alavääntö, ja ajoitusta pystyisi kasvattamaan hitusen enemmän kuin vakio p-suhteella. Toki vääntöä saisi kasvatettua ja tasattua kaikille kierrossalueille tekemällä sylinteristä casereed:n (vastaavanlaisen kuin Zgiba:lla), mutta tähän ei valitettavasti ole mahdollisuuksia.
Nyt pyytäisin teiltä omia näkemyksiä ajoituksista, aukkojen koista , tehoalueesta ja puristussuhteesta. Omia suunnitelmiakin löytyy muutamia erilaisia, mutta ne pysyvätköön salassa, kunnes lyön mitat lopullisesti lukkoon, toivottavasti vielä teidän näkemyksienne pohjalta.
Lisäksi olen jo laskenut joitakin suureita, liittyen esim. m-renkaiden kestävyyteen lepattamatta, tämä kun vaikuttaa suresti huiiputehon ulossaamiseen, varsinkin korkeilla kierroksilla.
Männän nopeus on 43mm iskulla ja 10 000 kprm:llä (166,7 k/s) n. 14,34 m/s. Tämä nyt on täysin hyväksyttävä m-nopeus, kestävyyden kannalta, kun ns. max arvo on n. 18 m/s.
M-renkaiden kestävyyden lepattamatta varmistamiseksi laskin myös m-kiihtyvyyden niin YKK:ssa ja AKK:ssakin.
M-kiihtyvyys YKK:ssa: 29 247 m/s 2
M-kiihtyvyys AKK:ssa: -17 926 m/s 2
Eli optimaalisin m-rengas-koko valinta olisi 1,2mm paksut m-renkaat,mieluiten L-profiilia. Sopivin mäntä olisi siis L-profiilisella 2mm paksulla ylärenkaalla ja 1,5mm paksulla alarenkaalla varustettu Puch:n mäntä. Ohuemmilla renkailla kun ei Puch:n mäntiä saa ainakaan Suomesta, ja tämä malli on ainut missä on edes ylempi rengas L-profiilia…
Mäntäkään ei jää koskemattomaksi, kun otetaan huomioon että männänlaki peittää pakoa ja huuhteluita AKK:ssa n. 2mm. Eli männänlaki saa viisteet ainakin huuhteluiden kohdalle. Näin huuhtelut toimisivat edes tämän suhteen mahd. optimaalisesti…
Zgiba ehdotti, kuten moni muukin, että suunnittelisin/tekisin itse teharin kokoonpanoon, mutta tähän ei ole valitettavasti mahdollisuuksia, hitsin puuttumisen takia. Toki jo parikin tyyppiä ovat tarjoituneet tekemään putken, jos itse suunnittelisin sen, tosin en voi kyllä kehuskella putki-tietouteni suhteen, päin vastoin…
Lisäksi Zgiba esitti mielipiteensä koko operaation bolt onimaisuudesta. Tähän en voi sanoa muuta kuin että; putken tekoon ei ole mahdollisuuksia, kaasariakaan en voi itse tehdä, niinkuin en kantta tai sylinteriäkään. Eli nyt täytyy vaan koettaa saada vakiokonstruktiosta mahdollisimman paljon tehoa ulos. Ainostaan olen nyt harkinnut 16mm kaasarin ostoa. Tämä nyt edes hieman parantaisi tilannetta.
Mutta nyt kuulisin mielelläni Teidän mielipiteenne.