Kaavat

Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 2.2.2010 14:34

Joo en mä koko suojausta ottanu pois, osittain vain. Siis sillai että saa käytettyä itse kaavaa muttei pysty tekemään mitään typeryyksiä itse laskutoimitukselle. Samaan tyyliin kuin esim. Blairexhaustissa on. Ainakin mulla se toimi kun testasin... :roll:

Ja salasanahan on tämän sivuston nimi...
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 15.2.2010 0:24

Jaahas, open officessa ei vissiin toimi toi suojaus oikealla tavalla. Elikkäs open officen käyttäjät saa otettua sen suojauksen pois salasanalla "motot.net". Jos sitä sivustoille laittaa jakoon niin kannattaa ottaa se koko suojaus kuuseen.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Kaavat

ViestiKirjoittanut Betaversio » 25.11.2011 9:36

Miki teki urotyön pv-foorumin puolella ja laittoi viri.comin tiedostoarkiston jakoon mediafireen. Koko paketti ei ilmeisesti enää toimi, mutta muut linkit pitäisi toimia vieläkin. Lainaan ko. viestin mototin käyttäjien iloksi!

Laskureihin tulee suhtautua varauksella, itse käytän näistä exeleistä muistaakseni vain ajoituslaskuria. Imuajoitukset täytyy laskea laskurilla joka on tämän viestin liitetiedostona (ei ole oma tekele).

Tiedostoarkiston aika-alalaskureita ei pidä käyttää jos ei tiedä, mitä tekee (antaa ilmeisesti jollain tapaa häröjä tuloksia). Aika-alojen laskemiseen tein laskurin joka on tämän viestin liitetiedostona.

Miki @ Pv-foorumin infopuoli kirjoitti:Viritetty.com on lopetettu, mutta tiedostot eivät ole kadonneet.

Joidenkin tiedostojen avaamiseen tarvitset Winrarin tai 64-bittisen Winrarin

Uploadasin kaikki tiedostot. Toivottavasti tästä on hyötyä.

Tiedostot:

Tiedostoarkisto~170 Mt

Sisältää:

- Ohjelmat
- PDF:ät
- Pelit
- Excelit
- Sekalaiset

Ohjelmat ~20 Mt

Sisältää:

- 2T Kaasuttimen seoksen nopeus ~26Kt
- 4T Kaasuttimen koko ~26Kt
- Area + apuohjelma ~43Kt
- Area + apuohjelma + tarkka portmap areaan ~400Kt
- Cam Analyzer ~6Mt
- Cone Layout 205 ~400Kt
- Levitys ~600Kt
- OilMix ~20Kt
- Pieni moottoriohjelma ~30Kt
- Pipe dsn ~1Mt
- Pitstop Mileage Calculator ~3Mt
- Port Flow Analyzer 3.0 ~9Mt
- TopSpeed Motorcycle Performance Calculator ~400Kt

PDF ~124Mt

Sisältää:

- 2-Stroke Tuners Handbook ~8Mt
- 2003 Exhaust ~3Mt
- A.Graham Bell - Two Stroke Performance Tuning ~3Mt
- Aspirin Takers ~600Kt
- Bmep by Tsr ~100Kt
- Crankcase Volume ~1Mt
- Delivery Ratio ~2Mt
- Dellorto Motorcycle Carburetor Tuning Guide ~400Kt
- Do You Really ~2Mt
- Higher Compression ~400Kt
- Kaksitahtitekniikkaa ~1Mt
- L-Ring Effect ~700Kt
- Mikuni Carb Manual (Engine Motorcycle) ~2Mt
- Mikuni Vm Carburetor Super Tuning Manual ~1Mt
- A.Graham Bell - Modern Engine Tuning: 4-Stroke ~25Mt
- Oil Premix ~800Kt
- Ossatuningspec ~1Mt
- Peiseler ~100Kt
- Polttomoottorit 070917 ~1Mt
- PV-S1 Vaihdenäyttö ~400Kt
- Race Preparation ~900Kt
- Sachsengine ~1Mt
- Some Development ~1Mt
- Springer - Verlag Charging the Internal Combustion Engine ~5Mt
- Superflow 110 FlowBench Manual (Aerodynamics Racing Engine Porting Ocr) ~3Mt
- Tarkka Portman areaan ~400Kt
- The Basic Design of Two Stroke Engines ~42Mt
- Tiittanen - Motocross Mekaanikon Käsikirja ~25Mt
- Topend Rebuild ~2Mt
- Tunturin Varaosaluottelo ~4Mt
- Two Stroke Piston Diagnosis ~200Kt
- Webco Power Hodoka ~1Mt

Pelit ~800Kt

Sisältää:

- Motocross Madness 2 Peliohjeet ~200Kt
- MotoGP 2 Demo Pyörapaketti ~100Kt
- MotoGP 2 Peliohjeet ~600Kt

Excelit ~400Kt

Sisältää:

- 2-Stroke ~70Kt
- 2t Pakoputken Mitoitus ~40Kt
- Aika-ala ~10Kt
- Aika-alat ~90Kt
- Ajoitukset (2) ~30kt
- Ajoitukset ~10Kt
- BlairExhaust 2 ~100Kt
- BlairExhaust 3 ~100Kt
- Bmep ~20Kt
- Boost Bottle Calculator ~10Kt
- Dyno ~30Kt
- Gearing 12 ~30Kt
- Inertial Dynanometers Calculations ~80Kt
- Inertial Dynanometers Calculations 2 ~70Kt
- Iskutilavuus ~10Kt
- Kaasarin Pinta-ala ja Virtausnopeus ~10Kt
- Kartion Laskuukaava ~30kt
- Kierrosluvun Laskukaavio ~20Kt
- Kuutiot ~60Kt
- Laskuri ~30Kt
- Laskurit ~20Kt
- Palotilan Koko ~10Kt
- Puristuspaine ~10Kt
- PV:n Nopeus ~10Kt
- Tähtäykset ~10Kt
- Tiedot Valmiista Pakoputkesta ~70Kt
- Tiittasen Pakoputken Mitoitus ~130Kt

Sekalaiset ~21Mt

Sisältää:

- 2-Stroke Guide r2 ~16Mt
- Astelevy ~40Kt
- Astelevy CD-Levylle ~50Kt
- Blair 2 Käyttöohje ~1Kt
- Laiskanmiehen Astelevy A4 ~20Kt
- Laskureita ~200t
- Viritysohjelmat - Paketti Laskureita ~5Mt

Voitte antaa risuja sekä ruusuja. Ilmoittakaa myös toimimattomista linkeistä sekö muista virheistä.

Miki kiittää ja kumartaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Kaavat

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 29.12.2011 16:23

Ohessa, jos liitetiedoston lähetys sattuu onnistumaan, G.P. Blairin kirjaan Design and Simulation of Two-Stroke Engines http://books.sae.org/book-r-161 perustuva "Prog64.exe". Se on ohjelma, jolla voi laskea läppäventtiilin virtauskapasiteetin ynnä muuta kivaa. Käyttöohjeet löytyvät tuosta Blairin kirjasta. Ohjelma neuvoo, missä kirjan kohdassa aihetta käsitellään ja ohjelmaan syötettävät arvot kerrotaan. Ohjelma on muotoa .exe ja kun nyt kokeilin, se ei toimi mulla WinXP:ssä. Olen joskus käyttänyt sitä Win98:ssa. Jollain DOS-virityksellä varmaan toimii myös XP:ssä?

Vielä lainaten omaa eilistä viestiäni toisessa keskustelussa:
Nalle Puch kirjoitti:Toki venttiilin virtauskyvyn arviointiin löytyy myös laskuohjelmia. Yksi sellainen oli Blairin kirjassa esitettyihin laskemiin/kaavoihin pohjautuva .exe-ohjelma. Saatan löytää sen jostain... Kyseinen ohjelma halusi alkuarvoiksi ainakin venttiilin kulman, porttien määrän ja mitat (leveys x korkeus sekä kulmien pyöristykset), maksimiavauman, läppien materiaalin ja paksuuden.

Muoks! Koneen syövereistä löytyi kaikki muutkin samaa Blair-settiä olevat ohjelmat:
Prog. 1.1, PISTON POSITION
Prog. 4.1, SQUISH VELOCITY
Prog. 4.2, HEMI-SPHERE CHAMBER
Prog. 6.1, TIMEAREA TARGETS
Prog. 6.2a, 2stage expansion chamber
Prog. 6.2b, 3stage expansion chamber
Prog. 6.3, TIME-AREAS
Prog. 6.4, REED VALVE DESIGN

Kaikki on pakattu tuohon samaan könttään. Have fun.:nörtti:

Info: Perkele, yhteys pätkii. Lisään tiedoston sitten kun onnistuu.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Kaavat

ViestiKirjoittanut Betaversio » 5.5.2012 21:52

Jt-87 väsäsi tälläisen ja siitä innostuneena värkkäsin samaan laskuriin myös Puch ja Tomos osion. Jos joillakin on Am6, Rabasa, Morini (Tunturi aqua) tai Helkama Raisun (AX kelpaa myös) vaihdelootan rattaiden hammastuksista tietoa, niin YV:llä tietoa tulemaan. Lisäilen laskuriin mokomat.

Tiedostomuotona .xls, eli Exelillä aukeaa sitten kun zippi on purettu. :)

E: Uusenskat lisäilty laskuriin.

E 2.0: Bugi korjattu laskurista, laskuri ladattavissa seuraavasta viestistä.
Viimeksi muokannut Betaversio päivämäärä 3.6.2012 10:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Kaavat

ViestiKirjoittanut Betaversio » 3.6.2012 10:15

Laskuriin oli jäänyt mörkö asustelemaan, ja siitä aiheutui muutaman prosentin laskuvirhe tomos- ja rabasa-koneiden nopeutta laskettaessa. Muissa koneissa homma toimi mainiosti.

Bugikorjaus tässä.

Btw, tätä saa jaella sitten eteenpäin esim. topikkien aloitusviesteihin yms. Ei tätä täältä kukaan löydä. Kait tää nyt on about sellanen minkälainen siitä sitten tuli. :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Kaavat

ViestiKirjoittanut Zoneri » 5.9.2012 21:26

2 tahti kaasuttimen mitoitusohje:
Kuva
Missä D on kaasuttimen koko millimetreissä
K on a vakio
C on sylinterin tilavuus litroissa
N on rpm suurimmalla huipputeholla

racing moottoreilla vakio, K, annetaan 0.8- 0.9
enduromallilla ilmeisesti parhaat tulokset on saatu 0.64:llä
Esimerkkinä, the Yamaha TR3:ssä sylinteritilavuus on 173cc ja antaa maksimitehon 10 000rpm:ssä, ja jos oletamme, että K = 0.85 siten:
Kuva

D = 35.4 mm


Tästä tekstistä otettu tuo kaava:
Despite all the difficulties introduced with a major change in carburetor size, the change becomes a necessity if other engine alterations work to raise peaking speeds by more than, say, 15-percent: A carburetor chosen with a power peak at 6000 rpm in mind is certain to cause some throttling when asked to deliver mixture at 8000 rpm. The problem here is, how do we determine the most suitable throat size? Everyone knows that while a bigger carburetor is sometimes indicated, "bigger" does not automatically become "better". Again, Yamaha's Naitoh and Nomura provide an answer, of sorts, with a handy formula for determining throttle bore:
Kuva

Where D is throttle bore, in millimeters
K is a constant
C is cylinder displacement, in liters
N is rpm at peak power

For racing engines, the constant, K, is given as 0.8 to 0.9, and if you know how to work square-root problems it is easy enough to establish throat diameters for all engines. The catch here is that Yamaha's formula seems applicable only to road racing engines. For example, the Yamaha TR3 has a unit cylinder displacement of 173cc and develops maximum power at about 10,000 rpm, and if we assume that K = 0.85, then
Kuva

D = 35.4 mm

Thus, the calculated throttle bore diameter is only slightly larger than that actually used on the TR3 engine, which indicates that the formula probably is valid for most road racing power units. But when we apply the same formula to Yamaha's DT-1, a 250cc single developing maximum power at about 6000 rpm, the calculated throttle-bore diameter is 31mm even if we use K = 0.8. In reality, the DT-1 is fitted with a 26mm carburetor and dynamometer tests have shown that this engine responds badly to a 30mm carburetor, which means that for the Yamaha "enduro" model, the best results are obtained at K = 0.64. On the other hand, the similar DT-1MX does perform well with a 30mm carburetor, and that works out to be K = 0.69. And the Sachs 125's displacement, power peak and carburetor size gives us K = 0.91, which demonstrates that there are factors here not given proper recognition in the Naitoh-Nomura formula. I am convinced that there is a "gulp-factor", consisting of all the things that influence the shape of the intake pulse, (timing, port shape, connecting rod length, etc.), complicating this matter. Someday, I may have time to solve the problem. For the moment, I can only tell you that K = 0.8 is a safe value for road racing engines, while motocross and enduro engines may need anything from K = 0.65 to K = 0.9, with relatively low, wide intake ports (which give a brief, strong intake gulp) favoring the higher values.


Ja kyseessähän on gordon jennings:n two-stroketuners handbook
En mene 100%:sesti vannomaan, että kaava on oikein. :)
Paska mikä paska.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Kaavat

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 6.9.2012 14:33

Tuossa oikeastaan todetaan lopussa, että vakio K voi enduro ja mx tyyppisissä moottoreissa olla mikä vain 0,65-0,9 välillä. Pelkästään tuon kanssa en välttämättä alkaisi suunnittelemaan uuden kaasarin kokoa, niin kuin myös tuossa tekstissä sanotaan niin kaasarin optimaaliseen kokoon vaikuttaa paljon muutakin kuin litrat ja huipputehon kierrosluku. Kriittisesti noihin joutuu suhtautumaan, mutta oikein käytettynä noita voi apuna käyttää ;)

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista