http://land.heim.at/pampa/252319/tmt/gsf_dyno.html
Sanavirhe sattunu perkl. Tiedossahan tuo ny olijkoljo kirjoitti:Ideaalitilanteessahan rummun massa tai geometria ei vaikuta ollenkaan pyörittämisen raskauteen...
No periaatteessa voisi ajatella näin, mutta kuitenkin sylinterimäisen kappaleen liiketilan muutokseen (kiihtyvyyteen) vakiomomentilla vaikuttaa vain kappaleen massa JA säde. Jos oletuksena on samat, eli paino ja ainejakauma ovat vakiot, joten ainoa muuttuja on tällöin se säde ja mopo kokee suorituksen raskaampana, mitä suurempi säde on. Olet varmaan leikkipuiston karusellissa huomannut, että jos keskeltä siirryt reunaan, vauhti hidastuu. Samoin jos keinussa ole pyörittänyt narut kierteelle ja päästät menemään, saat pyörimisvauhtia säädeltyä jalkojen asennolla, ts. säteellä.rossipoika kirjoitti:Mutta tosiaan mopo kokee suorituksen yhtä raskaana, oli rulla sitten kapea ja paksu tai leveä ja ohut. Olettaen niiden olevan saman massaisia ja umpijöötiä.
Jos säde muttuu, niin muuttuu kyllä momenttikin.Shape kirjoitti:No periaatteessa voisi ajatella näin, mutta kuitenkin sylinterimäisen kappaleen liiketilan muutokseen (kiihtyvyyteen) vakiomomentilla vaikuttaa vain kappaleen massa JA säde.
Niin mopon takarenkaalle välittämää vääntömomenttia vai takarenkaan rullaan välittämää momenttia? Ensimmäinen ei riipu rullasta(=vakio) ja toinen riippuu rullan säteestä.Veikkaisin että Shape tarkoitti vakiota kiihdyttävää momenttia yksikössä Nm.