Tuosta pakokanavasta....
Varmasti on jonkinlaista hyötyä jos sen tekee oikein. Kaikkihan varmasti tietää, mihin se hyöty perustuu..?
Eli siihen että sylinteri tyhjenee tasaisesti molemmilta puolilta jolloin huuhtelupatsas pysyy paremmin suorassa. Tätä ongelmaahan voi yrittää kompensoida toispuoleisella paolla, levittää pakoa enemmän mutkan ulkoreunan puolelle, jolloin sylkkä tyhjenee tasaisemmin (vaikka mutka onkin vielä olemassa) joten mutkasta ei enää olisikaan niin paljon haittaa. Ja säästyisi melko railakkaalta modaamiselta. Vaikka sekin on sinänsä jo melko lystiä touhua
Oikaistuja pakokanavia ovat tehneet ainakin sellyoursoul ja smokie. Sellyn versiossa oli vielä 3-osainen pako, smokien versiosta ei muuta havaintoa, kuin että se oli stroukattu 100cc. Ja tehoa siinä lienee ollut melko reippaasti.
Kyllähän sillä pakokanavalla saa varmasti pienen tehonlisäyksen verrattuna hyvintehtyyn mutkapakoon. Mielestäni tosin suoristetun paon hyötyjä menetetään jos huuhtelusuuntaukset on pyllystä, että niihin kannattaa perehtyä jos meinaa ruveta modaamaan enämpi.
Sama pätee pakoputkeen.
Täysläppiksiä on tehty aika monta, joten siitä en ala puhumaan, mutta kannattaa muistaa, että hyvä mäntäohjaus on parempi kuin huono läppäohjaus. Ja mäntäohjauksella parempi huipputeho, läppäohjauksella tosin saadaan kompensoitua vaihteiden pientä määrää kun tehoalue saadaan tehtyä laajemmaksi. Tosin, putki on hyvin määräävässä asemassa tässäkin.
Pakoaukon säädön tekeminen on aika hervoton urakka. Käytännössä se vaatii vähintään sytkän jostain crossipyörästä, jotta saa säätimelle sopivat sähköt jostain. Itse tosin lähtisin hakemaan laajempaa tehoaluetta sopivilla putkilla ja ohjelmoitavalla sytytyksellä. Ne on helpompia toteuttaa, säästyy monelta vaivalta. Ja olettekos miettinyt miten niitä putkia sitten aletaan väsäämään niihin pakoaukonsäätimellisiin koneisiin? se tuo vielä muutaman lisän lisää.