Nopeus-ja kiihtyvyyskilpailu

Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 14.7.2008 18:29

Betaversio mikäs se sinun kikottimes kokoonpano olikaan? Päivitetään listaan :P.

Eipä ole itselläkään esittää mitään omaa sanaa konkreettisempaa, yritetäänkö tästä lähtien että jotain faktaa saataisi tiskiin ennenkun listalle lisätään. Lohiksen ja betan tuloksen voi vielä laittaa, mutta siitä eteenpäin melkeinpä saada jotain faktaa.
Dank memes melt steel beams.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 14.7.2008 19:00

Kokoonpano oli:

22mm Dellorto PHBL
Aquan läpät
Modattu vakiopytty, porattu 55cc jotta saa am6 moottorin männän
Minarelli am6-moottorin vakiomäntä
Muokattu kansi
Itsetehty putki
10-36 välit


Hmm tehdäänpä pieni laskutoimitus. 10/42 (toisiovälitys 4,2) väleillä ja 6k kiekoilla sellanen menee viittäkymppiä. 10/36 (suhde 3,6) väleillä ja 12k kiekoilla vauhtia olis siis 50 * (4,2/3,6) * (12000 / 6000) eli 116 km/h

Kaava on siis: Alkuperäinen nopeus * välityssuhteenmuutos * kierrosluvunmuutos.

Tälläistä laskua en siis ollut ennen tehny kuin tätä kirjoittaessani. Yllätys oli pienoinen. No laittakaa sinne mitä laitatte. Iha sama mulle.

E: Jaaha, ei siis ihme ettei toi jaksanu heittää nelosta silmään 13-36 väleillä. Mutta 10-36:n se kiersi aika kevyen tuntuisesti nelosellakin.

Laittakaa vaikka se satku sinne listaan mikäli tuo vakuutti.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 14.7.2008 21:06

En nyt ihan seurannut mikä tuon kierrosluku/nopeuslaskuharjoituksen perimmäinen idea oli..

Jos siitä piti päätellä huippunopeus niin aletaan mun mielestä olla jo aikalailla hakoteillä. Kyllä tuon mittauksen pitäisi olla jostakin primaarimuuttujasta (nopeus), eikä jostain sekundaari-tms (kuten vaikkapa aurinkotuulen paine mittaushetkellä) muuttujasta. Eli mieluiten gps-tuloksia, mutta kai noita hyvin kalibroituja sigmojakin voi pitää ainakin viitteellisinä.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 14.7.2008 22:46

Nimenomaan puutteellisen mittausdatan vuoksi tätä tulosta ei hyväksytty kisaan. Ja lasku on vain suuntaa-antava, lukemat päästä heitettyjä yms. Kuten edellä mainitsin, ei niin väliä että tuliko listaan merkintää vai ei, kunhan kerroin että nyt kävi näin. EI sillä, jäniksen osa kelpaa tälläkertaa. :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 16.7.2008 11:29

Beta, mitä siitä Tunturista hajosi? Tee rikkoutuneet osat uusiksi ja ruuvaa GPS kiinni niin päästään spekulaatiotuloksista. Potentiaaliahan tuossa sun koneessa eittämättä on. Oliko sulla muuten kierroslukumittari kiinni kun otit noita vetoja vai mistä nuo kierrokset (12k) tulee?

Mulle ei kirkastu tuo laskutehtävä, nopean ja karkean räknäyksen perusteella 12krpm jengoilla vauhtia kertyisi erilaisilla eturatas/takaratas -yhdistelmillä suunnilleen seuraavasti:

10-36 -> n. 83 km/h
11-36 -> n. 92 km/h
12-36 -> n. 100 km/h
13-36 -> n. 108 km/h

Edit: Helvata, en ikinä muista katsoa projektitopikkeja. Oletkin selostanut siellä tuon DX:n kohtaloa. Pitääkin laittaa kirjanmerkkeihin tuo sun projekti.
Viimeksi muokannut Nalle Puch päivämäärä 24.7.2008 17:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Höylä
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
29.4.2004 15:25

ViestiKirjoittanut Höylä » 16.7.2008 21:28

äsken kävin pyörittelemässä tuota vara kampiakselia ja päätin käydä vaihtamassa siihen kiertarin...

tuossa kampurassa mikä nyt on aksussa kiinni on niin kuluneet stefan kohdat, että se alkaa varmaan näkyä jo tehoissakin :roll: lisäksi se taitaa olla kierokin, kun ravistaa kone niin pirusti :(

vielä olis kesää jäljellä, että jos oikein viitsis, niin saisin kans joitakin tuloksia loppukesälle :roll:

käsikin tuntuu parantuneen nyt siihen kuntoon, että alkaa vihdoin pysyä mopon moottorin osat käsissä :) (en ole viitsinyt yhdellä kädellä alkaa edes purkamaan konetta...)
"voishan sen maalatakki, muttei se yhtään sen kovempaa menis."
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Nopeus-ja kiihtyvyyskilpailu

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 18.7.2008 8:02

Höylä,

Jopa minä olen saanut vähän rakenneltua viime päivinä, joten laita sinäkin vaan se AX kovaan iskuun.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 7.8.2008 21:24

Homma etenee...

Power+ 75 cc Case Reed "Nuclear Disarmament - Boba Fett" -editionista on nyt otettu ensisavut. Nöyrästi hörähtää käyntiin, ja vetää melkoisen hyvin, ottaen huomioon että kyseessä alkaa olla kohtuullinen "race-porttaus". Olisi ihan käypäinen laite normaaliin ajeluun tuokin. Kovempia vetoja en ole vielä ottanut, mutta menee pintakaasulla tuollaiset 80-90 kmh. Läppien muotoilussa oli pientä arpomista, joten nähtäväksi jää, alkavatko kellua kunnon kiekoilla.
Myös huuhtelujen kunnollinen suuntaus on (täyttöaineen puuttuessa) vielä tekemättä, mutta ajattelin raapaista huomenissa jonkun vedon pohjalle noin "kylmiltään". Ja sitten olisi tietysti putkihommia jne.. Tahtoo vaan tuota aikaa olla niin rajallisesti!
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 7.8.2008 22:31

Täälläpäin ollaan plusmiinusnolla-linjalla. :s

Tunturi DX:n JPC75-projektistakin on otettu ensisavut ulos. Kone hörähtää ekasta pyörähdyksestä käyntiin, ja tuntuu pelittävän muutenkin hyvin. Tarkoitan valitettavasti vain konetta :|

Vaihteisto on jollain ihmeellisellä tavalla solmussa, se vetää koko homman plusmiinus nollille. Noh, auki vain ja katsoo sitten mitä se on syöny. Toivottavasti ainakin pari hiirtä ja kolme sammakkoa :paha:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 7.8.2008 23:12

No johan on Sarven projektilla nimi! Ja laittakaahan kuvia patenteistanne...
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 8.8.2008 10:31

Joo-o vähän on itselläkin tuo suzuki ollut jäissä ajanpuutteen johdosta, pitäisi runko saada kasattua edes jotenkuten toimivaksi, jotta voisi edes harkita käynnistystä. Niin ja vaihdeakseli vaihtaa, edellinen nerokkaana hitsannut pv:n rissan jolla on vielä kaikenlisäksi täysin väärä ketjujakokin.
Dank memes melt steel beams.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 8.8.2008 19:24

No joo.. Nimi tulee suoraan siitä kun jotkut osat tuon installaation sisikunnassa herättää projektin nimen mukaisia mielleyhtymiä.. ;)
Nalle Puch kirjoitti:No johan on Sarven projektilla nimi! Ja laittakaahan kuvia patenteistanne...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 9.8.2008 22:50

Jaahas, ei lähteny vielä mopo lentoon, läpät alkaa kellua jo 8000 rpm paikkeilla, ja siihen tietty kulku tyssää.
No, kilometrejä kertyi varmaan liki kymmenen ja kone auki.. :)

Jospa se huomenna alkaa tämän illan pikkumuutoksilla henkimään...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 21.8.2008 14:18

Sarvi-Perkele kirjoitti:Jaahas, ei lähteny vielä mopo lentoon, läpät alkaa kellua jo 8000 rpm paikkeilla, ja siihen tietty kulku tyssää...

Joko ensi viikonloppuna voi odottaa raporttia uusista ennätyksistä?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 21.8.2008 14:56

Ei voi ainakaan tulevana, mutta sitä seuraavana ehkä.
Ei oo tällä haavaa kuin yhdenlaista läppämateriaalia, ja siitä mäntäohjatusta hajosi mäntä, ja putkikin oli talven aikana päässyt kummallisesti venymään. Eli pitäisi hiukan osia tilailla, ja uusi putki puhaltaa.
Meinaa vaan työkiireitä olla siinä määrin ettei kerkee mihinkään paneutua. Prkl...

Nalle Puch kirjoitti:Joko ensi viikonloppuna voi odottaa raporttia uusista ennätyksistä?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista