Laitetaanpas tähän hiukan surkean pajaviikonlopun raporttia.
Kuten ehkä muistatte, kävi tuolle viilatulle "ennätyspytylle" niin, että kierrokset romahti viilauksen seurauksena, vaikka aukkojen ajoituksia ei muutettu. Ihan selvää syytä en tuohon tiedä loppujen lopulta itsekään, ja muutama pikakoe selvitti mistä EI ole kyse. Hyviä epäilyjä oli mm. liian pieni peräpilli ja liian tiukka squishvälys. Ensimmäistä testasin vetäisemällä poralla 8 millin reiän keskilieriöön: ei vaikutusta. Toista kohtaa testasin lisäämällä vakiotiivisteen, joka on kai jotain 0.6 milliä paksu: ei vaikutusta.
No, sitten mäntäohjattu pytty pöydälle, ja casereed tilalle. Ankarat laskelmat oli osoittaneet että läpissä EI VOI olla vikaa, joten testi-into oli kova. Ja voila: hommahan pelitti. Eli se minkä piti olla läppien kellumista, olikin paska sytytystulppa. Sattuu sitä vanhallekin kun kiireellä tuhraa... No mutta, eipä ottanut casereedi sen enempää kierroksia kuin mäntäohjattukaan. Toisaalta, ihmekö tuo, kanavat oli molemmissa viilattu enemmän tai vähemmän samaan speksiin.
Niinpä sitten perkasin huuhtelusuuntia, ja haa(!), kuten kuvista näkyy (linkki alla), niissä oli toivomisen varaa. Ihan selkeää short circuittia, eli puhallusta suoraan pakoaukosta pihalle. Vaikka luulin tehneeni huuhtelut jo sinne päin (ja tässä luulossa eräs tietty muistihäiriö oli hyvänä apuna), männän laki kertoi toista. No, ei muutakuin pytty pöydälle päivähoitoon, kanaviin filleriä ja suuntaukset ankarasti viilaamalla "moderniin" 80-luvun tapaan. Nyt oli luottamus taas kova, kyllä kierrokset VARMAAN tulee takaisin. Mutta testipä osoitti toista, voimaa oli kovasti(?), mutta kierrokset ei vain piisanneet. Repäisin järkyttävän huonon 117 kmh myötätuuleen ja ylämäkeen aavikkovälityksillä (eli nyt oli 17 piikkinen eturissa, vanha ennätys 121 kmh tuli ajettua 16:lla eturissalla, kertonee jotakin puuttuvista kierroksista). Eli nykypaketti antaa melkein samat tehot mutta paljon pienemmillä kierroksilla. Tehollisissa keskipaineissa mennään siis samoissa kantturoissa, joten ei tuo viritys ihan perseestä ole, vaikka ei paljon muutenkaan...
Noh, sitten täytyi keksiä jotain uutta, eli ajattelin kokeilla lyhyemmällä putkella. Eli peltihommiin, muttaa putkenteko olikin kovin tikkuista. Migissä oli jotain rosterilankaa, joka ei vaan halunnut tehdä nättiä saumaa, ja koko putkesta tuli oikein räpellysten räpellys. Älkää viittikö kovin paljon moittia...
Ja mikä pahinta, kulkupuolikaan ei muuttunut ainakaan parempaan suuntaan. Kierroksia otti ykkösellä kovasti, ja jopa lupaavasti, mutta isommilla vaihteilla alkoi ilmetä taas jotain käyntihäiriöitä kun tarjosi kiekkaa yli kymppitonnin. Vaihtoehtoisia selityksiä: tulppa alkaa pimenemään, tai läpät alkaa tärräämään kun on vaimentamaton billet läppäkotelo. Tai sitten jotain muuta.
Mutta mihin ne kierrokset sitten alunperin katosi? Epäilen edelleen noiden mäntien tutkimisen jälkeen huuhtelusuuntia, joita pitäisi petrata. Päähuuhtelut menee nyt liikaa poikki männän, ja kakkoshuuhteluita voisi nostaa hiukan ylöspäin. Ja takahuuhteluita ehkä vielä enemmän pystyyn.
Mikäs on sitten tarinan opetus? Se, että kun alkaa modaamaan vanhasta jotain aivan erilaista (kokonaan erilainen läppäratkaisu, huuhtelusuuntaukset uusiksi, jne), on siinä aivan helvetinmoinen homma, ehkä jopa pahempi kuin se että suunnittelis uuden pytyn nollista. Valmiissa pytyssä on aina kaikkia pirullisia kompromisseja tehtävänä, ja alkuperäisen suunnittelijan päähänpistot vastuksina.
Ja sitten vielä "simulaattoriuskovaisille" varoituksen sana: simulaattori ei osaa toisintaa alkuunkaan tuloksia mitä nyt on saatu, sen mukaan kierroksia pitäisi olla niinkuin ennen vanhaan, ja samalla tehojen pitäisi lisääntyä roimasti. Aina teoria ja käytäntö ei ihan kohtaa, ja silloin vaaditaan tätä tosielämän päänraapimista ja ankaraa testaamista.
Ja se linkki kuviin:
http://www.motot.net/galleria/g38273_ca ... 3%A4%C3%A4Edit: yllä oli takahuuhtelut ja päähuuhtelut menneet sekaisin, nyt ovat oikeassa järjestyksessä.