Sarvi-Perkele kirjoitti:No ei sen kanavan supistumisen ihan mitään tolkutonta tasoa tarte olla, siinäkin liika on liikaa. Vaan eipä mulla silti nuo huuhtelujen lähdöt ole likikään vakiokuosissa, aika onneton pinta-alahan niissä vakiona on, siinä olet aivan oikeassa.
Tämähän on tietysti ihan totta. ..Joskin jos supistuspistettä lähdetään tuomaan enemmän nollan suuntaan (
männän laen keskipiste X,Y,Z -akseleilla), ei muutoksen tarvitse olla kovin montaakaan milliä, kun lähdot alkaa suurenemaan suhteessa reilummin. Muutoshan kun olisi hyvä aina saada aikaiseksi koko huuhtelukanavan matkalle.
Sylinterikuvasi perusteella siis noita lähtöjen pinta-aloja arvioin. Mä olen mitä luultavimmin tottunut käyttään jonnin verran reilummin supistuvampaa kanavaa. Muutoinkin tuntuu että huuhtelun saa tasapainoisemmin pelittään laajemmalla kierrosalueella, vaikka yläpäästä sitten puhtia puuttuun jäiskin turhan kovien virtausvastusten johdosta.
Sitten ihan yleistä pohdintaa:
Sellainen ajatus tuli tuossa kerran, että sylintereissä, joissa sisäpinnan muodostaa pelkkä sylinteriputki (
puch, yms..), sisäkaarteen voisi helpoiten rakentaa siten, että otetaan paksuseinämäisestä putkesta pituussuuntainen siivu, jonka leveys on kanavaan sopiva. Tähän palaseen voidaan hioo sisäkaarteen muoto ja kiinni kanavaan se saadaan tulppahitsauksella. Eli sen keskelle porataan reikä niin ylös huuhtelun lähdöstä ajateltuna, kuin hitsaus vielä onnistuu. Lopuksi tietty hitsauskohdan tasoitus ja sylinteriputken poraus ja hoonaus mahdollisten putken muotovirheiden poistamiseksi.
Vaikka kappale ei siis olisikaan kokomatkalta sylinterin kanssa ns."yhtä puuta" lämpölaajenemiset on kummiskin sen verran pieniä huuhtelukanava kohdalla, että tuskin palanen niiden vuoksi minnekkään irtoaa. Voin vielä tuosta tekasta selventävämmät 3D kuvat, mikäli tekstistä se ei oikein auennut. Onkos joku jo kokeillut tehdä tuollatavoin ?
a-ku kirjoitti:...Reiät saa tehtyä näppärästi dremelilläkin. Mielestäni pakotiiviste kannattaa olla vähän paksumpaa, kuin milli.
Reikiä saa "stanssattua" ihan ruuvipenkissäkin kupariin. Otetaan vain sopivahalkaisijainen 2-3mm seinämävahvuuden lyhyt putken pätkä, jonka pääty teroitetaan. Ruuvipenkkiin pala paksua vesivaneria taustaksi ja ruuvipenkillä puristetaan putkenpätkä kuparilevystä läpi. 1mm kuparilevystä menee läpi vielä ihan kevyestikkin. Kauhean suuria reikiä ei onnistu painamaan isollakaan ruuvipenkillä, mutta alle 30mm menee ihan helposti. Isompia varten olisi hydraulinen prässi parempi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein