2-Tahtisen Pakoputki

Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 5.8.2007 22:22

Tuon Bellin metodilla lasketun putken ongelma taitaa olla lähinnä se, että diffuseri on väärässä paikassa. Lähtee teho keskikierroksilta ja isommilta myös. Ei hyvä. Alkukäyrään lisää mittaa ja saman verran keskipöntöstä pois niin kyllä se siitä. Lasken tuon viimeisten antamiesi mittojen mukaisen putken, katsotaan mitä siitä tulee.

Lisäys: Hetkinen, eikö tuossa ole keskipönttöä ollenkaan ja mikä on putken suurin halkaisija?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 6.8.2007 18:13

keskipönttöä ei ole ollenkaan ja suurin halkaisija 102,6 mm. Kiitoksia suuresti, pystyisitkö samaan rahaan ajaa myös ehdotuksesi bellin kaavan mukaan tehdyille putkille?
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 7.8.2007 22:25

Tällainen tuli harjanvarsiputkesta: www.motot.net/galleria/showphoto.php/ph ... 0/cat/4258
Sen vertailu tuohon aiempaan Blair-putkeen:
www.motot.net/galleria/showphoto.php/ph ... 9/cat/4258

Huom! Viritetty pituus on molemmissa putkissa sama, mutta korkeimman tehon rpm on putken erilaisen profiilin takia harjanvarressa selvästi alempana.

Ja nämä tulokset siis aikalailla hatusta vedetyllä mallilla ja läppäohjatulle koneelle, koska en aluksi tiennyt imun ajoitusta. Enkä sitten muuttanut mallia nytkään muuten kuin putkien osalta, jolloin kaikki nämä tulokset on jossain määrin vertailukelpoisia keskenään. Kaikissa vaihtoehdoissa pakoajoitus on se alkuperäinen 185 astetta.

Ehdotusta Bellin kaavojen mukaisesta putkesta en oikein voi tehdä, koska jokainen variaatio pitää naputella käsin, tallentaa ja laittaa simulaattori laskemaan. Ja sitten vertailla tuloksia jne...

Ja tarkkaan malliin tarvittaisiin aika paljon tietoja, ne selviää MOTAn viimeisimmän version eli 6.10 käyttöohjeesta

Suosittelen kyllä Blairin systeemiä. Sillä nimittäin on Bellin menetelmään verrattuna vaikeampi tehdä putki IHAN päin per**ttä. ;)

Jos itse olisin tekemässä GeeTeeseen putkia, valitsisin putken suurimman halkaisijan sen mukaan mitä muut ovat saaneet tuollaisessa koneessa kohtuudella toimimaan. Mieluummin ala- kuin yläkanttiin, ellei halua on/off -tyylistä konetta. Sitten siihen aika "loivat" putket Blairilla (pieni K1 ja iso Horn coeff.) Putken pituus mieluummin yläkanttiin kuin liian lyhyeksi, tarvittaessa keskipönttöä voi sitten lyhentää...

Ja putkethan on onnistuneet hyvin, jos tehoa menetetään vakioputkiin verrattuna enintään 20 %...
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 7.8.2007 23:28

Kannattaa muuten Motalla huomata että se joskus laskeskelee tehohuiput vähän liian alas, siis sillai että oikeissa putkissa ei sitten olekaan kierroksia tarpeeksi.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 8.8.2007 13:49

Sarvi-Perkele kirjoitti:Kannattaa muuten Motalla huomata että se joskus laskeskelee tehohuiput vähän liian alas, siis sillai että oikeissa putkissa ei sitten olekaan kierroksia tarpeeksi.

Johtuuko tuo muusta syystä kuin liian optimistisesti asetetuista (kisakoneen) laskentaparametreista? Eli jos parametrit (ja kaikki muu) sattuisi olemaan "oikein" ja sitä kautta suurin tehokin oikein, niin MOTAko voi ennustaa sen tehon irtoavan pienemmällä kierrosluvulla mitä se oikeasti tulee?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 8.8.2007 17:52

En nyt ihan tiedä mitä tarkoitat tuolla "liian optimistisesti asetetulla parametrilla". Motaanhan kuvataan koneen aukot ja perusgeometria niinkuin ne ovat (tietysti aikalailla todellisuutta yksinkertaistaen), ja en minä ainakaan näe miten niitä voisi asettaa liian optimistisesti..
Aika harva varmaan ylipäänsä tuntee koneen toimintaa vaikuttavia tekijöitä niin hyvin että voisi simulaattoria "huijata". Ja vaikka osaisikin huijata, niin ketäpä muuta siinä potkii nilkkaan kuin itseään.

Tämä oli vain ihan empiirinen havainta että jos haluaa maksimitehon kierrokset asettumaan vaikkapa 10 000 rpm, ja Motassa tekee sellaisen putken, jossa asia näin on, niin tosielämässä huipputehot voi tullakin ulos vaikkapa 9000 rpm.
Eli ei se Mota kovin tarkka ole, mutta kyllä sillä karkeasti voi erilaisia putkia vertailla.

Nalle Puch kirjoitti:Johtuuko tuo muusta syystä kuin liian optimistisesti asetetuista (kisakoneen) laskentaparametreista? Eli jos parametrit (ja kaikki muu) sattuisi olemaan "oikein" ja sitä kautta suurin tehokin oikein, niin MOTAko voi ennustaa sen tehon irtoavan pienemmällä kierrosluvulla mitä se oikeasti tulee?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 8.8.2007 18:27

Sarvi-Perkele kirjoitti:En nyt ihan tiedä mitä tarkoitat tuolla "liian optimistisesti asetetulla parametrilla". Motaanhan kuvataan koneen aukot ja perusgeometria niinkuin ne ovat (tietysti aikalailla todellisuutta yksinkertaistaen), ja en minä ainakaan näe miten niitä voisi asettaa liian optimistisesti..

Tarkoitin huuhteluparametreja (Maximum Short Circuit Fraction, Inflow Displacement Fraction, Short Circuit Cutoff ja Scavenge Cutoff) ja mitä tapahtuu kun niiden arvoina käyttää ylioptimistisesti kisakoneen arvoja.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 8.8.2007 18:30

juupa juu. Täytynee tuolla mota:n sivuilta löytämällä ilmaisella putkilaskurilla pähkäillä sopivat putket mitkä helppo valmistaa. Sitten pyöräyttää sopivaa rööriä, katellaan että mitä noille yksille putkille tehdään. Suuret kiitokset avusta!
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 9.8.2007 10:41

Joo, laita vaan sitten raporttia ihmeteltäväksi. Luultavasti joutuu ja kannattaakin tehdä useampi setti putkia ja siinä välissä saa pähkäillä, mihin suuntaan kannattaisi lähteä muuttamaan.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
jaskajokunen
Paikkakunta:
E-Karjala
Liittynyt:
14.2.2006 23:19

ViestiKirjoittanut jaskajokunen » 26.9.2007 19:46

Palatakseni kaavoihin...
Itse kun tein putken ax:sään Bellin kaavoilla (harjanvarsi alkukäyrällä) siitä tuli vääntöputki :)
Huipputeho jäi melko alhaiseksi mutta väännöt olivat hyvät. Tehopiikkiä ei tullut oikeastaan ollenkaan.
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 26.9.2007 20:28

niitä kaavojakin voi soveltaa monella tapaa.
eki1
Paikkakunta:
Oittila
Liittynyt:
16.2.2007 20:06

ViestiKirjoittanut eki1 » 26.9.2007 21:18

Joo.

Mitäpäs olisitte mieltä semmoisesta vajaatahtisen putkijärjestelmästä, jossa olisi ikäänkuin kaksi eri putkea, toinen vääntö- ja toinen piikkiputki. Sitten niitä säädeltäisiin jonkunsorttisella vipujärjestelmällä.

Joku ehdottikin, että olis semmoinen, jossa olis säädettävänpituinen paisari. Mutta tämä on hieman erilainen kahden eri putken vuoksi. Säätö voisi olla vaikkapa alkukäyrässä, ja putket päätyis samalle änkälle.

Onhan tuo järjestelmä painava ja monimutkainen, mutta olisiko siinä mielestänne mitään järkeä?

Yritän pirtää jonkinmoiset suunnitelmat, jahka kerkiän tässä.
Tuturi yms. hajoituskuvia + käyttöohjeita.
Laadukkaan Tunturi-mopon omistaja, vilkaise!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 26.9.2007 21:35

Kyllähän tuo toimii, jos riittää tilaa toteutukseen. Ite oon joskus miettiny ainakin melkein vakavissani laittaa kelkkaan tuollaisen virityksen, kun sitä ajoa on kahta hyvin erityyppistä, toisaalta metsissä hitaasti mönkimistä, ja sitten kunnon räimimistä missä tilaa riittaa.
Tämä tosin sillä erotuksella että sulla kai oli tarkoitus "vaihtaa" sitä putkea lennosta kierrosten mukaan?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
eki1
Paikkakunta:
Oittila
Liittynyt:
16.2.2007 20:06

ViestiKirjoittanut eki1 » 26.9.2007 21:40

Niin siis olis siinä ohjaustangossa semmoinen vipu (vrt. esim ryyppyvipu), joka säätää sitä läppää vaik just siinä alkukäyrässä. Ja tilaahan saa sillä, jos pyörään tekee kaksoisputket. (naurettava kapistus 50cc tiikeriin, mutta minkäs teet....)
Tuturi yms. hajoituskuvia + käyttöohjeita.
Laadukkaan Tunturi-mopon omistaja, vilkaise!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 26.9.2007 22:06

Niin, tuossahan kriittisen tärkeäksi tekijäksi nimenomaan nousee se "jakoventtiilin" toteutus. Senkun pitäisi olla jokseenkin putken alussa, ja siellä ei virtausta saisi liiemmin häiritä.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista