Täällä on taas ollut hiljaista kuin huopatossutehtaalla ja kun alkoi mieltä niin kovasti askarruttamaan tuo rungon alapuolelle tuleva takajousitus systeemi, niin pakkohan se on kokeilla kepillä jäätä josko täältä tämänkin osa-alueen asiantuntija löytyisi.
Elikkäs, kohteena on suzuki s1, johon on istutettu/istutetaan 80cc kasawian alusta. Takahaarukka on linkulla varustettu (ei mulla sitä linkkua kylläkään ole) ja kaikki jotka on joskus s1 runkoa tiiraillu, tietää että takaiskari on vakiona lähempänä vaakatasoa kuin pystyä. Vakioiskarin yläkiinnitys ei oikein inspiroi, siis paikkahan on jokseenkin erikoinen ja parhaimmillaankin takaiskari tulee niin outoon kulmaan että vahvasti epäilen takajousituksen toimintaa vakiolinkulla.
Eräänä iltana mieleen juolahti ajatus rungon alapuolella sijaitsevasta iskarista, siis sitä ei takuulla olisi kaikilla vastaantulijoilla! Löysin joitakin flat-track pyöriä joissa oli kyseisellä tavalla toteutettu jousitus (onko tälle jotain suomenkielistä termiä?). Seuraavaksi löysin tämän kuvan:
Näyttää kohtuullisen yksinkertaiselta toteutuksensa puolesta. Maavaraahan tuo pienentää ja kaikenjärjen mukaan maavara on sitä pienempi mitä pitemmän joustomatkan haluaa. Tuollainen konstruktio olisi siitä hyvä että säätöä tehdessä/muuttaessa homma hoituisi ihan vaan tuota kolmion mallia ja kokoa muuttamalla.
Pieniä rajoitteitakin (jotenkin mielikuvitukseton nimi, käytän ennemmin sanaa haaste) löytyy, eli tarkoitus olis hommat tehdä ihan itse ja en todellakaan aio tähän mitään valtavia rahasummia törsätä, eli käytössä on perustyökalut ja kaasuhitsi/polttoleikkaus. Noilla työkaluilla ja huolella tekemällä pitäis mun järjen mukaan saada tuollainen systeemi väsättyä.
Olenko aivan hakoteillä asian suhteen?