Puchki-miähen asialliseen kommenttiin vastaten.. Nuo hatusta heittämäsi ajoitukset ovat juurikin samaa suuruusluokkaa mitä itse ajattelin. Pako jotain 185 +- 5 astetta, huuhtelut siinä 130:n paikkeilla. Myös muutokset ovat pakoaukolla juuri tuollaista neljän asteen suuruusluokkaa, per puoli milliä. Huuhtiksilla sitten jonkin verran enemmän.
Tuo ajatukseni sylinterin nostamisesta puoli milliä kerrallaan on vielä kovin keskeneräinen. Yksi ongelma muodostunee siitä, että paon blow down pienenee suhteessa aukkojen aika-aloihin koko ajan kun sylinteri nousee -> muutos pitäisi saada keskittymään enemmän juuri pakoaukkoon. Tässä kohtaa tuo männän viilaaminen olisi toimiva apu - ellei malossin ikkunamännässä olisi niin pirun matalaa reunustaa männän päästä männänrenkaalle (etäisyys on noin 1,5mm..).
Sitten myös putki vaikuttaa tietysti aivan pirusti, enkä minä todellakaan osaa hallita tätä kokonaisuutta riittävän hyvin.
Pitäis kai väsätä se inertiadyno, niin pääsisi testaamaan koneen toimintaa aivan viivasuoralla putkella -> siihen olisi helppo tehdä liukusovitteita alkukäyrään ja paisuntakammion keskelle, ja vaikka eri jyrkkyyksisiä kartioitakin. Putken geometriaa pystyisi siten muokkaamaan "lennosta", vaikka joka vedon välissä (toki jokaisella set-up:lla pitäis vetäistä muutama käyrä että sais hiukan keskiarvotettua niitä käppyröitä, ja vähennettyä virheitä).
Yksi (pieni) juttu, jonka kanssa joudun vielä painimaan, on männänrenkaan kohdistustapin paikka. Se on malossin ikkunamännässä vasemmalla edessä (paon ja huuhtisten välissä) suunnassa 33 astetta suoraan sivulta pakoa kohti. Tämä pakottaa hiukan rajaamaan pakoaukon leveyttä, ellen sitten siirrä sitä kohdistustappia. Sen tekee toki helposti kerran, mutta sitten jos joka ikiselle männälle pitäis tehdä sama muutos, alkaa homma käydä jo työstä. Toisaalta projekti on koko lailla sen sorttinen, ettei tuollaisesta pikkuasiasta kannata enää tinkiä. Kysymys kuuluukin, saako sen tapin oikeasti siirrettyä luotettavasti? SOUKKA HOI! Sinähän teit tuollaisen muutoksen? Onko toiminut, eli onko tappi pysynyt paikallaan?
Sylinterinkannesta vielä hiukan. Pytyn poraus tulee olemaan maks. 52,2mm, ja standardikamana myydään halk.60mm alumiinikankea -> kannesta tulee luultavasti sellainen, että sen keskiö (palotila+tulpan reikä) on irrallinen, yllätys-yllätys, tuosta 60mm alumiinista sorvattu klöntti, ja vain ympärille tuleva jäädytyskotelo on valua. Kun ensimmäistä palotilaa sitten sorvataan, tehdään samalla kiinnityksellä pari muutakin palotilaa erilaisilla squish-bandeilla, tyyliin 45%=kapea - 50%=normaali - 55%=leveä. Squish gap:ia voidaan taasen säätää esim. 0,10mm tarkkuudella pirun ohuilla kupari/alumiini/tms. tiivisteillä/shimmilevyillä. Näin oon tätä ajatellut.
-Pekka
-peksy