No tässä on video ilman käärettä:
http://www.youtube.com/watch?v=miaK5uwM9AkNäette videossa putken sinistymisen joka jatkui tuosta vielä hieman pidemmälle kun ajelin kaasu pohjassa jonkin aikaa. Sinistys ulottui suunnilleen viimeisimmän diffuusorikartion alun paikkeille.
Nalle Puch, mulla ei ole Raisua ollut enää aikoihin, myin sen hyvä tovi takaperin eräälle eläkkeellä olevalle polisille joka kunnosti sen alustan ja laittoi isommat jarrut ja alkoi ajamaan jääratakisoja sillä. Oli kuulemma voittanutkin pari kisaa sillä mutta tuohan nyt on suhteellinen käsite kumminkin jonka määrittelee kanssakilpailijoiden taso. Mutta GPS:llä mitattu tulos kyllä kun sen mittasin.
S-P: Mitoitin putken Excelilläsi 13.000 rpm jossa tehopiikki esiintyy. Tosin siitä se jatkaa tehokkaasti eteenpäin ja seuraava piikki tulee noin 18,000 ja jatkaa siitä 21.000 saakka. Normaalisti tällainen moottori pyörii maksimissaan noin 17-18.000. Tästä siis voi todeta että jokin meni onnistuneesti pieleen mitoituksissani, eli vahingossa syntyi.
Olet täysin oikeassa putken sisäpinnan suhteen sekä myös siinä, että sen tilavuus muuttui käännösten johdosta. Teen seuraavan putken oikeaoppisemmin, koska tämä putki oli selkeästi todella hurja sekä ylä- ja alapäästään ja keskialueeltaan suorana, mutta mutkalle laitettuna menetti lähinnä jonkin verran (ei hirveän paljon) alapäätä koska tilavuus pieneni. Excelisi on todella toimiva kapistus.
Eristämisen suhteen en huomannut itse eroa suorituskyvyssä. Piti muuten kysymäni järkevällä rahallisella panostuksella olevaa putkien hydroforming-tekniikkaa: Vedellähän homma siis tapahtuu, mutta minkälaisilla laitteilla teette pullistuksia? Miten kehitätte painetta sinne? Tämä leikkaa-liimaa metodi ei ole hirveän järkevää...
Ja dynamometrille on tarkoitus mennä useamman putken kanssa ja ratasliksein varustettuna. Siis pyörädyno, ei moottoridyno. Semmoinen löytyy tuttavalta, joka ajaa tämän skaalan autoilla ratapuolella kilpaa.
Myöskin tässä on tullut enemmänkin luettua Power Valveista (lähinnä ATAC ja V-TACS Hondalta) joita pystyisi soveltamaan järkevästi putken alkupäähän. Kuten myöskin Boost Bottleista. Näihin kikkarisiin saa kyllä casereed lohkoa mutta hinta melkoisen suolainen. Erillistä imukava-reediä saa tosin myös. Vaihtoehtoja on paljon.