Viisastellaan nyt heti kärkeen sen verran että kyseessä on De Laval suutin, eikä De Naval..
Zgiba alkaa olla asian ytimessä. Kuten olen monesti sanonut, pakoputken toiminta on niin monimutkaista, että jos joku väittää siitä tietävänsä kaiken, voi suoralta kädeltä sanoa ettei ko. heppu tiedä asiasta yhtikäs mitään.
Kartiossa alipainepulssia ei lähde taaksepäin jatkuvasti (ainakaan erään koulukunnan mukaan), vaan "maagisena" nyrkkisääntönä, jota tosin kukaan edes tiedepiireissä ei tunnu tietävän mistä se periytyy, mainitaan että heijastus tapahtuu 1/3 kohdalla kartion alusta. Sen sijaan torvimaisessa diffuuserissa heijastus olisi jatkuvaa.
Asiasta voi olla montaa muutakin mieltä. Sanottakoon vihjeenä että pinta-alojen suhteita kannattaa ainakin miettiä / tutkia. Omia ajatuksia ja päätelmiäni en jaksa aiheesta sen laajemmin tässä selvittää, mutta kannattaa pohtia myös virtauksen ja akustiikan eroja / yhteyksiä.
Myös paluupulssin heijastuminen vastakartiosta on karkeasti yleistetty noissa "kansankirjoissa", eikä sitä ole ymmärretty ihan oikein kaikissa tiedepapereissakaan. Jokainen joka on pelannut ääniaaltojen heijastumisen kanssa, tuntee erilaiset interferssi-ilmiöt, ja aaltojen superposition. Näitä kaikkia tapahtuu putkessa todella sekavana joukkona.
Blairin kaavat huomioi ainoastaan kaksi tärkeintä perusmuuttujaa: kierrosnopeuden ja aukon aukioloajan. Muut arvot tulevat enemmän tai vähemmän hatusta, ja perustuvat Blairin antamiin vakioihin. No, onneksi moottorit tapaavat olla karkealla tasolla melko samanlaisia, joten autotallituunaaja voi saada näillä peruskaavoillakin aikaiseksi kohtuullisen toimivia putkia.
Olenkin sanonut monta kertaa aikaisemmin että jos kaavoihin täytyy syöttää vain toivottu kierrosluku, ja pakoaukon ajoitus, ei kyseessä voi olla kummoiset kaavat. Lisäksi tuo pakokaasun nopeus on todellakin vain keskinopeus, ja jokainen ymmärtää että käyrässä aalto liikkuu nopeiten, keskilieriössä hitaiten, ja vastakartiossa taas hiukan nopeammin, lämpötilan (ja paineen) funktiona. Joskus kauan sitten, ennen simulaattorien aikaa, tein tietokoneohjelman joka laski aallon nopeudet kussakin pakoputken osassa ja sitten venytteli putken pituudet soveltumaan todellisiin aallon nopeuksiin halutulla tavalla. No, sepä olikin hauskaa katseltavaa kun putki haki muotonsa siinä ruudulla, ja voineehan tuota pitää köyhän miehen simulaattorina, mutta onhan tämä simulaattorien aika poistanut jonkin verran arvailua.
Jokainen, joka on lukenut Blairin kirjat, lienee tavannut ainakin sen "empirical assistance" luvun, missä on johdettu kaavoja esim aukkojen aika-alojen suosituksille. Kannattaa huvikseen tarkkailla kuinka "loistavasti" noita kaavoissa hyödennettäviä suoria on sovitettu pistejoukkoon. Suoraan sanottuna on likipitäen rikollista sovittaa noin hajallaan olevaan dataan suora, ja siksi voidaankin havaita että tämäntyyppinen regressio voi ihan yhtä hyvin olla oikein, kuin jotakin ihan muuta. Onkin ihme että niinkin tarkka herra kuin Blair on sekaantunut moiseen pelleilyyn. Huuhtelujen osalta (ja miksei muutenkin) kannattaa perehtyä japanin poikien alkuperäisiin papereihin, he olivatkin nokkelia veikkoja!