No joo, lienee selvää, että jos puhutaan ahtamisesta muuten kuin vitsinä, täytyy myös jäähdytyksen olla kohdillaan. Itse en ilmajäähdytteistä välttämättä lähtisi ahtamaan, ellei kyseessä ole erittäin hyvin tehty puhallinjäähdytys.
Tuossa yhdyn kyllä täysin Zonen näkemykseen siitä, että paljon koneita rikotaan ihan silkkaa ymmärtämättömyyttä. Huvittavimpia on juuri nuo linkit missä kumia poltetaan paikallaan, parhaimmillaan jossakin märällä asvaltilla melkein tankin päällä istuen. Sitten varmaankin kuvitellaan että on tehokas mopo kun "sutii asvaltilla". Hohhoijaa. Vetäähän nuo vakiomopotkin (erityisesti vakioväleillä) sutia samalla tavalla. Tietääkö joku että miksi ihmeessä näitä tämmösiä videoita tehdään?!
Toinen aika paha rasitus moottorille on tyhjiltään huudattaminen. Kavereille pitää näyttää miten "herkkä" kone on, tai miten hienosti kone vetää kierroksia, ja sitten ulvotetaan moottoria paikallaan ilman kuormaa, kiihtyvyyskuormat maksimissa, painekuormat minimissä, eli mekaaniset kiihtyvyyskuormat suurimmillaan..
Lopulta kuitenkin luulen, että eniten koneita hajotetaan sillä, että säädöt on pielessä. Väärällä sytytyksellä on helppo sulattaa mäntiä, samoin kuin liian laihalle säädetyllä kaasarilla. On helppo vaihdella putkia, kansia, sylkkiä, yms, mutta se kaasuttimen säätäminen sitten helposti unohtuu. Ja kun oikein innostuu ajamaan, niin ei moottori kauaa laihalla kestä vedättää.
Eräs hyvä keino rikkoa kone on myös uruttaa kuin mielenköyhä mahdollisimman pitkään, ja sitten vetää oikein roima moottorijarrutus, kaasu kerralla ja pysyvästi kiinni. Kuuma pytty, ei voitelua, ja naps! Tuolla tekniikalla särkivät paljon esim noita Rotax 503 moottoreita ilmailukäytössä, ja osin siitä juontaa sillä puolella tarinat siitä, kuinka epäluotettava 2-t kone onkaan...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.