Ahtaminen

Low-Rider
Pyörä:
DT125R
Paikkakunta:
Hämeenkyrö
Liittynyt:
25.10.2006 17:14
Ahtaminen

ViestiKirjoittanut Low-Rider » 11.3.2007 20:02

eli oon selvitelly millasii on pienimmät turbot ja mistä niitä saa. Eli kysyin pro turbo systemsiltä mikä on pienin autoturbo ja onko muita pieniä turboja. He kertoivat että, IHI valmistaa ahtimia 30hv ylöspäin, mutta nämä ovat hieman kalliita:D. He tiesivät myös, että joissakin moottorikelkoissa on turboja jotka saattaisivat sopia hyvinkin pienelle teholle.
Jos joku sattuu tietämään jotain tämänkokoisista ahtimista tai vahingossa jostain löytämään vois kirjotella topiciin..!!

tässä yks sivu jolla on kuvia turbomankista:
http://www.honda-monkey-power.de/Projekte/

-Teen tästä nyt samalla yleisen ahtamistopikin
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 11.3.2007 20:46

Joopa joo, tästäkö tää lähtee?

Ainoa sopiva ahdin, jonka saattaisi mankissa saada jopa ahtamaan, taitaa olla juurikin mainitsemasi IHI. Laitan vielä linkkiä ahtimeen.

http://www.blouchturbo.com/turbos/IHI_RHB3/

Katsotaan seuraako tästä nyt mitään edes lähellä fiksua olevaa, vaiko ei.....

Ainiin, ennen ahtamisprojekteja suosittelen tutustumaan aiheeseen.
Dank memes melt steel beams.
iikka88
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 11.3.2007 23:53

Tämäkin vois olla vaihtoehto, 650$+postit. Omaan silmään näyttää aika samankokoselta.

http://www.mjmturbos.com/images/SMALLEST.jpg
Näin se menee.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 12.3.2007 11:20

Aina kannattaa pitää mielessä myös mekaanisen ahtamisen mahdollisuudet. Jos on pääsy kunnon koneistamislaitteille, niin yksinkertaisen Roots-ahtimen tekeminen lienee vielä mahdollisuuksien rajoissa.
Joka tapauksessa yksisylinterisen koneen ahtamisessa on joitakin erityistekijöitä, jotka täytyy ottaa huomioon, olipa se sitten kuutiotilavuudeltaan pieni taikka suuri. Nämä ongelmat johtuvat yksinkertaistaen siitä, että pakopulsseja tulee harvakseltaan, ja samoin myös imutahteja on harvakseltaan, jolloin paineista sekä pako- että painepuolella tulee kovasti jaksottaisia.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 12.3.2007 12:54

Yksiasia mikä itselleni lisäksi tulee mieleen, on moottorin lämpötila. Vesijäähdytteisessä turbokäytössä kohonnut lämpötila on helpompi saada kuriin, kuin ajoviimajäähdytteisessä.

Vaikka välijäähdyttimellä yleensä saadaankin ahtoilman lämpötilaa laskettua ja sitäkautta moottorin toimintalämpötilaa, coolerin sijoitusvaikeudet hyvin usein tuppaavat itse vähentämään sylinteriin kohdistuvaa ajoviimaa. Öljynlauhdutin auttaa tietenkin asiaa, mutta sekin pitäisi sijoittaa johonkin, jossa siihen kohdistuva viima olisi mahdollisimman esteetöntä.

Tähän kun vielä yhdistetään se, että ei edes ymmärretä ajoviimajäähdytteisen todellakin jäähtyvän ilmavirran voimasta ja kumia poltetaan minuuttikaupalla huudattaen turbon pakopesä punahehkuisena ja syytetään sitten jonkun tietynmerkkistä mäntää, sylinteriä, yms. kun ei kestä.

Sama homma usein vapaastihengittävienkin kohdalla. Ei se ajoviimajäähdytteiselle PV:llekään hyvää tee huudattaa kierrokset tapissa, vaikka kuinka hyvin tahansa kumi laulaisikin. Kuinkahan moni moottoririkko muuten oikeastaan tapahtuukin juuri ymmärtämättömyyden seurauksena ? ;)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 12.3.2007 13:41

No joo, lienee selvää, että jos puhutaan ahtamisesta muuten kuin vitsinä, täytyy myös jäähdytyksen olla kohdillaan. Itse en ilmajäähdytteistä välttämättä lähtisi ahtamaan, ellei kyseessä ole erittäin hyvin tehty puhallinjäähdytys.

Tuossa yhdyn kyllä täysin Zonen näkemykseen siitä, että paljon koneita rikotaan ihan silkkaa ymmärtämättömyyttä. Huvittavimpia on juuri nuo linkit missä kumia poltetaan paikallaan, parhaimmillaan jossakin märällä asvaltilla melkein tankin päällä istuen. Sitten varmaankin kuvitellaan että on tehokas mopo kun "sutii asvaltilla". Hohhoijaa. Vetäähän nuo vakiomopotkin (erityisesti vakioväleillä) sutia samalla tavalla. Tietääkö joku että miksi ihmeessä näitä tämmösiä videoita tehdään?!

Toinen aika paha rasitus moottorille on tyhjiltään huudattaminen. Kavereille pitää näyttää miten "herkkä" kone on, tai miten hienosti kone vetää kierroksia, ja sitten ulvotetaan moottoria paikallaan ilman kuormaa, kiihtyvyyskuormat maksimissa, painekuormat minimissä, eli mekaaniset kiihtyvyyskuormat suurimmillaan..

Lopulta kuitenkin luulen, että eniten koneita hajotetaan sillä, että säädöt on pielessä. Väärällä sytytyksellä on helppo sulattaa mäntiä, samoin kuin liian laihalle säädetyllä kaasarilla. On helppo vaihdella putkia, kansia, sylkkiä, yms, mutta se kaasuttimen säätäminen sitten helposti unohtuu. Ja kun oikein innostuu ajamaan, niin ei moottori kauaa laihalla kestä vedättää.
Eräs hyvä keino rikkoa kone on myös uruttaa kuin mielenköyhä mahdollisimman pitkään, ja sitten vetää oikein roima moottorijarrutus, kaasu kerralla ja pysyvästi kiinni. Kuuma pytty, ei voitelua, ja naps! Tuolla tekniikalla särkivät paljon esim noita Rotax 503 moottoreita ilmailukäytössä, ja osin siitä juontaa sillä puolella tarinat siitä, kuinka epäluotettava 2-t kone onkaan...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
suzuki_king
Liittynyt:
9.9.2005 12:48

ViestiKirjoittanut suzuki_king » 12.3.2007 14:20

Tähän jäähdytys-asiaan liittyen, onko kukaan koskaan toteuttanut ns. ulkoista nestejäähdytystä, ajoviimajäähdytteiseen sylinteriin. Eli ulkoiset putket ripojen väliin joissa jäähdytysneste kiertää ripojen välissä, jäähdyttäen sylinteriä ulkoisesti.

Tämähän olisi helpompi toteuttaa "normi-pyttyyn", ja melko useassa sylinterissä ainoa vaihtoehto jos halutaan nestejäähdytys. Tällöinhän mopoon täystyisi asentaa jonkinsortin lauhdutn ja jonkinlainen pumppu, joka pumppaisi jäähdytynestettä putkistossa...
www.viritetty.com <- Katso ja rekisteröidy!
Low-Rider
Pyörä:
DT125R
Paikkakunta:
Hämeenkyrö
Liittynyt:
25.10.2006 17:14

ViestiKirjoittanut Low-Rider » 12.3.2007 16:38

suzuki_king kirjoitti:Tähän jäähdytys-asiaan liittyen, onko kukaan koskaan toteuttanut ns. ulkoista nestejäähdytystä, ajoviimajäähdytteiseen sylinteriin. Eli ulkoiset putket ripojen väliin joissa jäähdytysneste kiertää ripojen välissä, jäähdyttäen sylinteriä ulkoisesti.

Tämähän olisi helpompi toteuttaa "normi-pyttyyn", ja melko useassa sylinterissä ainoa vaihtoehto jos halutaan nestejäähdytys. Tällöinhän mopoon täystyisi asentaa jonkinsortin lauhdutn ja jonkinlainen pumppu, joka pumppaisi jäähdytynestettä putkistossa...


Kuinkahan hyvin mahtais tuo tuommonen tapa toimia? Onhan tommosia ainakin sähkömoottoreiden parissa.. Pitäs putkien kai olla aika tiiviisti kiinni sylinterissä ja rivoissa (ongelma: mistä saat juuri omaan mopoon sopivan putken) jotta lämpö kunnolla siirtyisi?
Eikä tämä ihan taida kuulua tähän topicciin..
Low-Rider
Pyörä:
DT125R
Paikkakunta:
Hämeenkyrö
Liittynyt:
25.10.2006 17:14

ViestiKirjoittanut Low-Rider » 12.3.2007 16:44

kattelin tuolta linkin osoittamalta sivustolta näitä tuboja ja tämä on varmaankin se joka on 110cc moottoriin asennettu: http://www.mjmturbos.com/images/KKKsmallturbo.jpg
sierrav6
Liittynyt:
18.10.2003 18:38

ViestiKirjoittanut sierrav6 » 12.3.2007 16:51

Ensinnäkin jos meinaa ns. jälkivesijäähdyttää koneen, niin kannattaa aloittaa kannesta koska kuitekin suurin osa lämmöstä poistuu kannen kautta.
Ja tuollaiset putkiviritelmätkin on vähän turhia, hitsaa /muokkaa/juottaa, kuinka vain, vaan omat vesitilat sinne kanteen/pyttyyn.

Ja sitä edittiäkin voi käyttää jos peräkkäin melkein postaa samaan aiheeseen. Turhaa tuo statsien kasvattaminen..
2-Stroker
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
3.9.2005 12:00

ViestiKirjoittanut 2-Stroker » 12.3.2007 23:44

Kyllähän noita turbotettuja mankeja ja minikrosseja aina näkee välillä myynnissä olevan. Pistää vain mietityttämään että paljonko vaivasta on oikeasti hyötyä. Vaikka eihän tuo mikään suuri vaiva ole jos asiat osaa ja tietää miten homma, ainakin teoriassa toimii.

Mutta jos nyt totisella mielellä aattelee asiaa niin ensiksi tietysti pitäisi löytää sopiva turbo, että pienkone edes jaksaa moista pyörittää. Sitten mietittävä, että laittaako kaasarin ennen ja jälkeen turbon, laitetaanko välijäähdytin, käytetäänkö dumppia? (MINNE TÄMÄ KAIKKI EDES MAHTUU)Jos kaasarin sijoittaa ennen turboa muodostuu ongelmaksi, että miten koneen edes saa käyntiin kun mopo/piikki ei jaksa vetää seosta turbon läpi, mahdollisen välijäähdyttimen läpi ja viel suhteellisen pitkän matkaa imukurkkua ym.

Kaasari olisi siis hyvä sijoittaa turbon jälkeen ja jättää dumppi ja välijäähdytin pois matkasta(??) kun niistä olisi luultavimmin enemmän haittaa kuin hyötyä tämän kokoluokan laitteissa. Ahtoja tuskin siis saadaan niin paljoa että turbon siivet hajoaisi ilman dumppia ja välijäähdytin voisi muodostua kuristukseksi ja veisihän se paljon tilaakin. Jotenkin pitäisi myös järjestää turbon voitelu. Hommaahan tuossa on.

Olikos tässä nyt aikeissa ahtaa 2 vai 4 tahtia? Näissäkin kun huomioitava eri asioita.

Sarvi-Perkele kirjoitti:Tietääkö joku että miksi ihmeessä näitä tämmösiä videoita tehdään?!

Pohjimmilti luultavasti samasta syystä kuin uroshirvet puskevat toisiaan sarvilla ja metsot rähisee metsissä. Tavoitteena osittain egoilla lajitovereille ja päästä naaraiden suosioon :)
Viimeksi muokannut 2-Stroker päivämäärä 14.3.2007 17:38, muokattu yhteensä 2 kertaa
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 12.3.2007 23:48

Niinno kyllä se dumbbi siellä matkassa kannattaa pitää, parantaa turbonkin kestävyyttä.

Kaiken saa varmasti sullottua mukaan, pistämpä usein pyörineen linkin tännekin, jossa on kyllä homma siististi tehty:

http://www.btinternet.com/~goosegog/turbodax.htm

Aikaahan siinä menee, kun kaiken kunnolla ja huolella tekee. Mutta missäpä ei?
Dank memes melt steel beams.
2-Stroker
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
3.9.2005 12:00

ViestiKirjoittanut 2-Stroker » 12.3.2007 23:58

Kiitos hyvästä linkistä. Osittain päässyt aikojen saatossa nähdyt teiniviritelmät sumentamaan mieltä. Tosiaan voihan tuonne sen kaiken mahtumaankin saada, mutta budjetti ja tietotaito oltava kohdillaan.

Pidetään asialinja niin ahtamisestakin voinee saada jotain pro-juttua irti.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 13.3.2007 0:09

Kuten muistelinkin, tuossa Tumen mainitsemassa linkissä oli vain jokseenkin surullinen loppu:
"It runs and is just about rideable but at the moment I haven't got the carburation close enough for the engine to rev out nicely and generate any noticable boost."

Ja lopuksi heppu vielä toteaa: "Oh and it didn't really work anyway!"

Pienen koneen ahtamisessa on omat vaikeutensa. Toisaalta, onhan netissä pyörinyt video ahdetusta Vespasta, joka pelitti ainakin auttavasti.

Ahtamisessa ilman välijäähdytystä on suunnilleen yhtä paljon järkeä kuin humpassa villapaita päällä, tai kansantansissa siskon kanssa. En suosittele.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Zgiba
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
11.1.2005 16:07

ViestiKirjoittanut Zgiba » 13.3.2007 9:26

Pitänee tähän lisäillä sen verran että eipä tarpeeksi pieniä turboja tunnu olevan saatavissa ollenkaan mopokäyttöön, piikkisiin sentään jonkun verran.

Itse laitin joskus vuosi pari sitten kyselyä tonne MJMTURBOS.COM:iin ja vasta useamman yhteydenoton jälkeen tuli vastaus että ainoastaan pari kappaletta heillä oli myydä ja että nekin ovat jo aikapäivää sitten menneet.

Piikkisiin voi taas kokeilla näitä seuraavaksi pienimpiä kokoja, MHI TD02:sta, IHI RHB3:sta tai Garretin GT12-sarjaa (ja näitä löytyy ebaysta, uusien hinnat ehkä hieman suolaisia). Suositukset noissa on noin 0,3-1,2 litraisille koneille eli kaksitahtikäytössä juuri ja juuri piikkinenkin saattaisi jaksaa pyörittää. Tosin ainakin sen Vespan kohdalla huomaa että melkoista kutittelua ja huudattamista vaatii edes jonkinmoisen boostin aikaansaaminen :S...

Eli ellei sitten itsellä riitä rahkeet todella pienen turbon valmistamiseen tai satu sellaista jostain löytämään (?) niin suosittelenpa siirtymään isompiin moottorikokoihin tai lisäilemään sylintereitä. Ehkä sitten käyttökin helpottuu kun pulsseja tulee hieman tiheämmin ja turbo heräilee edes hieman aiemmin kuin vasta kierroslukualueen yläpäässä. Mutta ainakaan mopokäytöstä ei juuri voine enää puhua...

Edittiä: Kannattanee myös seurata josko Pocket-Bike käyttöön olisi tulossa jotain käyttökelpoista, kaikkea muuta kun niihin jo tuntuukin löytyvän. Vai onko näistäkin jo suurin villitys laantunut?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista