Tuota mainitsemaasi kakkosvaihtoehtoa on pohdittu monet pitkät illat irkissä. Ja kyllä, sillä saa myöskin piirrettyä nätin käyrän, aivan kuten momenttimittarinkin avulla, tarvitsee vain käyttää hieman mielikuvitusta
.
Sivustollakin liikkuvalla henkilöllä on jo dynoprojekti pitkällä. Kehittänyt jo nyt menetelmät, joilla saadaan kauniit käyrät kiihdytysmittauksista. Jos tällä miehellä ei nyt olisi muita pakollisia kiireitä, niin hän varmaan kertoilisi asiasta itse
. Nyt näkyy jo kuvansa netistä ottaneen, mutta ne joskus oli täällä galleriassa esillä. Nooh kaipa tuo viikonloppuna pääsee itse kertomaan asiasta..
Mutta niin.. Koko inertiadynon rakennus pähkinänkuoressa:
Rakennetaan teline, johon kiinnitetään rullat, joiden massa on selvillä. Mopon takarengas tietenkin pyörittää rullaa. Rullan kiihtyvyyttä mittaamaan voi värkätä vaikka optoerottimen, joka soveltuu hommaan mainiosti (testattu). Tietokoneelle sitten syötetään data, ja ohjelma piirtää saaduista hetkellisistä nopeusarvoista käyrää.
Nyt on saatu selville jo vääntömomentti, ja sitä kuvaava käyrä. Se voidaan ohjelmalla tietenkin muuttaa tehokäyräksi, varsin yksinkertaisella kaavalla (löytyy jostain kaavatopikista). Mutta kierroksistahan tämä ei vielä kerro mitään, joten niiden selvittäminen on seuraava vaihe.
Kierrostenselvittämiseen on parikin keinoa. Jos dynotetaan samaa ajokkia, niin välityksistähän voidaan laskea kierrokset samaan syssyyn vääntökäyrän kanssa. Tämä lienee se helpoin vaihtoehto, ja tarkin.
Toinen vaihtoehto on kehittää jokin impulssianturi, joka antaa joka kierroksella sykäyksen mittalaitteelle, eli periaate sama kuin sähköisissä kierroslukumittareissa.
Tuossa nopeasti väsynyt postaus..
Dank memes melt steel beams.