Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha - Kisaa!

Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha - Kisaa!

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 18.8.2013 19:34

Tää on kyllä sellainen kikotin, että se ei oikein tiedä itsekään, mikä se on, mutta 125cc kone sitä vauhdittaa, niin laitetaan nyt tänne. Poistelkaa/siirtäkää jos ei ole hyvä.

Eli. Loppuvuodesta 2012 ostin hetken mielijohteesta '85-86 Honda CR250:n raadon, kun halvalla sai. Pyörässä oli kipinä kateissa ja kone tuntui poljettaessa hieman oudolle. Tutulta krossiharrastajalta sain virtavehkeitä lainaan, joilla kipinä löytyi, mutta koneen avaus paljasti karun totuuden, magnesiumvaluinen kytkinkoppa oli haljennut ja syöpynyt vesipumpun kotelosta ja päästänyt vedet pitkin konetta. Pelkästään parempi koppa olisi jenkkilästä maksanut lähes 2x enemmän, mitä koko p**ka maksoi, plus muut osat päälle, joten luovutin koneen kanssa ja myin sen jollekin mopojampalle muutamalla kympillä. Tältä CR näytti ennen purkua:
Kuva

No, minulla makasi sitten käsissä kuolleen krossin raato, jolle piti keksiä jotain. Hetken harkitsin lopunkin ryjän hävittämistä, mutta tallin hyllyllä makasi varaosiksi hankitusta RD Yamahasta purettu täydellinen tekniiikka, joka vaati runkolaakerien vaihdon, siellä kun ehti vesi maata kuukaudenpäivät viimekesänä, kun kannentiiviste oli päättänyt päästää nesteet pihalle. Konetta mallattiin eräänä iltana sitten käyttäjän jaakkimo kanssa runkoon ja todettiin, että sehän menisi äärimmäisen helposti. Kone kunnostettiin ja istutettiin paikalleen. Moottorin takakiinnike piti porata isommaksi, että se sopi takahaarukan akselille ja runkoon piti tehdä eteen uudet korvakkeet. Tältä se näytti kone sovitettuna:
Kuva

Eturattaaksi valikoitui '85 YZ125:n ratas, joka sopi boorille, lukituslevyä piti hieman viilata:
Kuva

Yläkerraksi laitettiin ajo-RD:n vanha vakiosylkkä, kanneksi iskettiin DTR:n 3BN-malli. Imukaula ja YEIS-pönikkä ostettiin Motomasterilta, ne ovat kotoisin vanhasta DT125LC:stä ja kaasari on RD:n vakio 26mm:
Kuva Vaihdepoljin oli PV:n polkimesta hieman modattu.

Pakoputkeksi hankin käyttäjältä Pöndeix KTM EXC:n A1-putken, johon sovitin pätkän käyrää RD:n vakioputkesta. Näytti silloin tältä:Kuva

Hyvin pian se olikin ajokunnossa, aluksi ilman YPVS:ää, mutta koska meno oli niin onnetonta, hankin käyttäjältä Synthetic 3-johtoisen YPVS-servon, sähköjen kanssa taistelin viikonverran, kun kone sammuili mystisesti. Syyksi paljastui rikkinäinen CDI, tilalle laitoin TZR:n 2RH-boksin, jolla nyt on toiminut hienosti. Myös servolle virransaanti aiheutti harmaita hiuksia. Aikansa taisteltua YPVS alkoi kutenkin toimia. Ensimmäisten toimivien testien aikaan HonMaha näytti tältä:
Kuva

Taakse tuli Bilteman ledilippa ja eteen käyttäjältä trollol tyylikäs Acerbiksen tuote:
KuvaKuva Vanhat Polisportin käsisuojatkin virittelin kiinni.

Sittenpä sillä vain ajeltiin, jossainvaiheessa talvea tilasin WR125:n Brembon jarrukahvan vanhan rikkoutuneen tilalle ja jarrusatulakin huollettiin. Muuten vain ajettiin niin perhanasti. Lumien sulaessa otettiin hieman pätkääkin:
http://youtu.be/n_k2IA7DbYU
Laiskahan se oli.

Alkukesästä alkoi väännönpuute jo hieman ärsyttää, vaihdoin sitten DT:n kannen RD:n hieman laskettuun, tiivisteeksi tuli DT:n pahvi, joka on hieman ohuempi kuin RD:n 3-osainen tiiviste. Hieman lisää hönkää tulikin, kunnes viikonpäästä Waltter-racingin rääkissä vettä saanut kietarin alapää nirahti kunnolla kiinni:
Kuva

Kone jälleen auki ja uusi TKR:n kanki kiinni, samalle laakeroin ja stefasin sen uudelleen, kytkintä myös yritin herkistellä uusilla jousilla ja vähemmänajetuilla levyillä. Toisen männänkin laitoin, RD:ssä 20km ajon jälkeen alemman renkaansa menettäneen, josta putkisokilla tulppasin alemmanrengasuran pakoaukon molemmin puolin, ettei seos karkaa liian aikaisin ulos. Hieman myöhemmin vaihdoin alle Bilteman krossirenkaat ja saman puljun ketjutkin iskin kiinni. Ja taas vain ajettiin.

Pyörästä puuttui oikea sivukate ja kovasta metsästyksestä huolimatta 85-86 mallisia katteita ei löytynyt mistään järkihintaan, joten lopulta ostin Tori.fi:n kautta 87-90 sivukatteet ja penkin, jotka menivät melko helposti kiinni:
Kuva

Koneen laiskuus oli vaivannut jo pidemmänaikaa, varsinkin metsässä koneen alaväännöttömyys ja korkea huipputeho olivat melko ikäviä ominaisuuksia. Nettivaraosasta löytyikin sitten järkihintaan DTR:n TT-putki sopuhintaan ja sen muokkailin kiinni. Ja johan alkoi Rönttä lentämään, tehoalue alkaa alhaalta asti ja alkoi napsimaan 12-51 välejä samantien loppuun, vaikka KTM:n putkella ne tuntuivat masentavan pitkiltä. Myös kytkin alkoi kylmänä taas luistelemaan lisääntyneen väännön johdosta. Tässä pyörä DT:n putkella:
Kuva

Viimeisin muutos tuli tehtyä paripäivää sitten, kun rakentelin seisontajalan. Rälläköin varaosa-RD:n rungosta mekanismin, sovitin sen runkoon, että siinä on lähes 180 asteen liikerata ja pidensin jalkaa abt. 20cm. Jouseksi iskin mopo-DT:n jousihässäkän sisemmän jousen, hieman maalia päälle ja voila, kisaenskatyylinen jalka oli valmis:
Kuva

Ja tänään, 18.8.2013, kuolemanporteilla käynyt entinen krossi näyttää tältä:
Kuva

Mutta mitä sille vielä aiotaan tehdä?
-Sylinterin porautus ja uusi mäntä (ihan lähiaikoina)
-Alustan täydellinen huolto (keulan stefat ja öljyt, takaiskarin huolto ja swingin puslaus)
-Akkukotelo ilmanputsarikotelon jatkeeksi, saisi GPS:lle virtaa.
-Isompaa kaasaria (28-32 lattaluisti OKO tms. powerjetillä)
-Ehkä rungon hiekkapuhallus, siistiminen ja maalaus
-Piikit talveksi (Saa tarjota 21 ja 18 enskapiikkejä!)
-Ja kaikkea muuta mitä ikinä keksii.

Kuvia lisäilen tänne ja galleriaan sitämukaa, kun jotain tapahtuu. Galleriasta löytyy melkopaljon kuvia tästä ja muista kamppeistani.

Rakentavaa kommenttia saa heittää. :)

Mäkistation kiittää ja kumartaa tässävaiheessa.
Viimeksi muokannut Mäkistation päivämäärä 27.9.2013 20:59, muokattu yhteensä 1 kerran
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Putte5000
Pyörä:
Husqvarna WRE 125 2007
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
1.8.2012 0:44
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha CRD125 - The Rönttäp

ViestiKirjoittanut Putte5000 » 18.8.2013 20:31

Härskin näkönen laitos! En tiedä johtuuko kuvista vai onko oikeesti, mutta muovit näyttää vähän haalistuneilta. Vähän kun raaputtelee jollain terävällä ja sitten lämmittää kuumailmapuhaltimella, niin tulee kuin uudet. Jos nyt siis haluat tuota ulkoisesti vähän vielä laitella.
Hussen kunnostusta
-> viewtopic.php?f=93&t=85016
Ghostly.K Moderaattori
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
12.8.2012 14:48
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha CRD125 - The Rönttäp

ViestiKirjoittanut Ghostly.K » 18.8.2013 20:43

"Vittu mikä pommi" oli ensimäiset sanat, kun aloitin lukemaan.. :lol:

Hyvin oot saanu aikaseksi, täähän oli mielenkiintoinen proju. Seuraillaan. :D
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Petezyy
Pyörä:
KTM EXC
Liittynyt:
11.2.2012 12:44
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha CRD125 - The Rönttäp

ViestiKirjoittanut Petezyy » 18.8.2013 20:44

Moro! Löytys tarvitsemasi enskapiikit tuolta tallista, yhen kevään ajetut. Laita yv jos kiinnostaa ja samaan viestiin paljonko maksaisit piikeistä. Ps. Pyörä alkaa vaikuttaa hyvältä, hienoo kun joku vielä elvyttää näitä vanhanliiton crosseja.
Alkoon_
Pyörä:
Fantic Motor Caballero 125 -09
Liittynyt:
27.5.2012 10:20
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha CRD125 - The Rönttäp

ViestiKirjoittanut Alkoon_ » 18.8.2013 23:13

Mahtava proju! Hemmetin hyvin kirjoitettukin, niin pakkohan tätä on seurata :D .
Kaikki hauska on kiellettyä.
-Suomen tieliikennelaki
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha CRD125 - The Rönttäp

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 24.8.2013 18:29

Kiitoksia kommentoijille hyvästä palautteesta.

No joo, tänään nappasin yläkerran auki, alkoi olemaan niin pahoin ruttu pois ja kannentiivistekin alkoi ilmeisesti hieman vuotamaan, kun kone alkoi kokoajan vain pahemmin pätkimään ja syylärin ylivuotoletkusta alkoi tulla tippaa ulos. Sylinteri vain on porauksen tarpeessa, eipä juuri muuta. Tilailen Moposportilta toimivaksi todetun Taiwan männän tässä viikonlopun aikana, josko jo ensiviikolla saisi sylkän poraukseen.

Loppuun vielä kuva Röntästä ennen purkua:
Kuva

Eikai siinä, jäädään odottelemaan osia.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
deseiner
Pyörä:
Tunturi Supersport -82 Tunturi raaseripappa -?? Yamaha TZR 125 -90
Paikkakunta:
Imatra
Liittynyt:
18.7.2011 20:36
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha CRD125 - The Rönttäp

ViestiKirjoittanut deseiner » 24.8.2013 21:44

Meinaatko sitä 50€ mäntää? Itellä siitä meni m-renkaat 700km jälkeen.
Hienoa että näitä vanhanliitonlaitteitakin laitellaan! :)
Jammu1234432
Liittynyt:
4.6.2012 23:25
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha CRD125 - The Rönttäp

ViestiKirjoittanut Jammu1234432 » 24.8.2013 21:52

helvetin hyvä aloitusviesti :D
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha CRD125 - The Rönttäp

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 24.8.2013 22:33

deseiner kirjoitti:Meinaatko sitä 50€ mäntää? Itellä siitä meni m-renkaat 700km jälkeen.
Hienoa että näitä vanhanliitonlaitteitakin laitellaan! :)


Tollasen aattelin laittaa:
http://www.moposport.fi/fi/mantasarja-y ... hkKRRsvXjE
Eipä oikein muitakaan 58.00 mäntiä ole enää tarjolla. Kestää sitten minkä kestää.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha CRD125 - The Rönttäp

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 6.9.2013 22:35

Kuva
Nonniin. Maanantaina meni sylkkä poraukseen, kiitokset DraGmalle sylkän kuskauskesta IKH:lle, kun en itse töiltäni olisi ehtinyt. Tänään töiden jälkeen sen kävin lunastamassa pois, 30€ kustansi poraus ja jälki oli jälleen ensiluokkaista! Välittömästi aloin laittamaan konetta kasaan jahka kotiin pääsin, matkalla kävin isännän pajalla vinguttamassa männästä teräviä helmoja ja valuröpelöitä pois sekä modaamassa kannentiivistettä. Ensin piti luonnollisesti tsekata YPVS akselin ja männän välinen välys, akselista piti hieman Dremelillä pyyhkiä lastua pois, jotta jäi hieman pelivaraa. Sitten vain pinnapultteja, servoa ja imukaulaa kiinni.
Kuva
Siinä käyttämäni kannentiiviste. Ihan perus DTR:n tiiviste, käytetty tottakai, eihän uutta malta laittaa. Painettu polkupyörän lokasuojan rei'itystyökalulla muutama uusi reikä, RD:n sylinterissä kun on aavistuksen eri kohdassa vesikanavat. Putsattu alkuperäiset pinnoitteet suurimmaksi osaksi pois ja päällystetty VHT:n Copper Gasket Spraylla. On ollut toimiva systeemi. Edellinen vain kyrvähti juuri vesikanavien muutosten puuttuessa, kävi turhankin kuumana. Tän pitäisi nyt kestää.
Kuva
Kone jo lähes kasassa. Taaimmainen vesireikä ei ihan osu kohdalleen, mutta kyllä sieltä pitäisi veden läpi mennä. Kasailut sujuivat kutakuinkin ongelmitta ja hieman ennen klo. 21 kone pärähti tulille ja hienosti kukkui. Huomenna varovaista sisäänajoa ja mahdollista säätöä.

Seuraavaksi olisi ajatus ruveta jo kauan paperilla maannutta pakoputkea alkaa hahmottelemaan oikeaan muotoonsa ja kytkinpuolellekin on tulossa päivitystä jo toivonmukaan ensiviikolla. Myös yli 180cc bigbore sylinteriä on tässä suunniteltu toteutettavaksi jossain vaiheessa. Vaan että koska ja kuinka, niin se onkin eriasia. Pitää muutamaa konkaria asian tiimoilta vielä hieman haastatella.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha CRD125 - The Rönttäp

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 10.9.2013 21:33

Kuva
Käyttäjältä wilsson97 tuli tuollainen DT125R:n kytkinpaketti maanantaina. Samantien pyörästä kytkin paloiksi ja ihmettelemään. Kytkimen keskiholkki oli uudessa kytkimessä 1mm isompi ja kruunu oli n.4mm pidempikin. Kiikutin uuden ja vanhan kruunun eräälle sukulaiselleni, joka on eläkkeellä oleva koneistaja. Hän sorvasi uuden sopivan holkin ja lyhensikin jonkinverran kruunua. Jouduin vielä itsekin hieman lamellillaikalla pyyhkimään sitä kruunun takana olevaa kiksin ratasta, jotta välykset osuivat kohdalleen. Muuten paketti sopikin nätisti paikalleen, tältä se näytti ennen kopan asennusta:
Kuva
Kuva
Tuossahan on siis 1 levy ja jousi enemmän kuin RD:n vakiokytkimessä. Tähänkin laitoin hyviksi havaitut EBC:n Heavy Duty jouset, jotka ovat vakioita hieman pidemmät ja ne ovat valmistettu vahvemmasta langasta.

Kamppeet kasaan ja kokeilemaan. Muutos oli positiivinen, ei enää minkäänlaista luistoa kylmänäkään ja ajossakin kytkin toimi paremmin. Hieman ääntä se pitää, johtunee uudesta holkista sekä hieman muuttuneesta rataskosketuksesta. Täytyy seurata sen sielunelämää. Öljyt saa vaihtaa parin ajokerran jälkeen.

Sunnuntaina Waltter-Racingin kanssa työstettiin tietokoneella palaset uutta pakoputkea varten. Josko huomenissa alkaisi työstämään kartonkimallia, jotta näkee, mitä pitää mahdollisesti muuttaa.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha - Kisaa!

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 27.9.2013 21:05

No joo. HonMahalla on vain ajettu, hyvin on toiminut kytkinmodin jälkeen. Pakoputki ei ole edistynyt milläänlailla ja bigbore sylkkäkin odottaa inspiraatiota ja sopivaa sylkkäputki aihiota, 200cc Comanchen putki olisi ollut muuten hyvä, mutta 10mm liian lyhyt. Huomenna, lauantaina 28.9, HonMaha kuskeineen osallistuu paikallisen kelkkakerhon järjestämään sänkikiihdytyskilpailuun avoimessa 2-pyöräisten luokassa. Aiheesta lisää kisojen jälkeen.

Loppuun kuva:
Kuva
Pitihän sitä oman merkin tarroja ottaa ja teettää. :lol:
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha - Kisaa!

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 28.9.2013 20:32

Noniin, kisat tuli ajettua. Ei tuolla mukana olleille kolmelle 250cc masiinalle mahtanut mitään, mutta mukavaa oli. Tuossa pieni video kypäräkamerasta:
http://www.youtube.com/watch?v=L6R9duBBu9A

Ja kuva pyörästä varikolla:
Kuva

Tuolta näytti löytyvän kuvia muistakin vekottimista, mitä kisassa oli (yhdessä kuvassa näkyy muuten rakentaja itsekin. :lol: )
http://www.xtremedia.fi/?ims_gallery=dr ... ka-28-9-13
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha - The End

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 14.11.2013 22:10

No joo. Tämä tuli sitten myytyä pois, työkaveri halusi välttämättä ostaa niin mikäs siinä. Suunnitelmia jäi toteuttamatta, mutta jatketaan muiden vekottimien parissa. Huomenna hakemaan varttilitraista kisaenskaa, siitä alan kirjoittelemaan tuonne isojen mopojen puolelle.

Kiitos kaikille seuranneille.

Saa laittaa abloyta, jos ei ole enempää sanottavaa.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
GeiBoi
Liittynyt:
20.2.2011 19:11
Re: Scuderia Meskaanen esittää: HonMaha - Kisaa!

ViestiKirjoittanut GeiBoi » 15.11.2013 17:37

pistähä linkkiä sit isomman pyörän projuu jos kerkiät!