Osat jotka eivät kuvassa ole paikallaan, tulivat laatikossa pyörän perässä. Eli suunnilleen kaikki kuitenkin löytyy että ei sen puolesta huolta. Moottorihan tästä piti heti lähteä aukomaan koska vaihdelaatikossa on kuulemma jotain hämminkiä siirtäjien kanssa. Purkuoperaatio sitten paljastikin karuja totuuksia ja mm.sen että olen hyvilläni pyörän puolesta kun se päätyi minulle, Hondaa kun on taidettu raiskata entisten omistajien toimesta vähän vaikka millä lailla. Kampiakseli ja vaihdepolkimen akseli näyttää hyvältä:
Dremelin ja muiden työkalujen avustuksella sekä kohtuutonta väkivaltaa käyttäen sain kuitenkin moottorin auki. Mitään mahdottomia syntejä ei sen sisään kätkeytynyt, mutta ensiövedon neulalaakeri hieman kummastuttaa:
Neulalaakerissa on nimittäin kaikki neulat tallessa, mutta silti tuolla pohjalla makoilee irtonaisia neuloja... No, toistaiseksi oletan niiden vain olleen hyvä olla siellä, sillä sopivia neulalaakerikanditaatteja ei moottorista löydy.
Moottorin osat odottavat perusteellista pesua ja sitä seuraavaa inspektointia, joten kun leikkiin nyt on kerran ryhdytty niin sama kai se on kerralla laittaa muutakin kuin pakolliset palikat kondikseen. Sehän tarkoittaa välittömästi uusia osia ja ennen kaikkea uutta maalipintaa, joten runko piti purkaa atomeiksi. Välivaiheen kuvaa "for the record".
Runko-operaatiossa suurimmaksi vastustajaksi paljastui takahaarukan akseli, joka hävyttömän kovista kineettisistä energioista, lämmityksestä ja erilaisista kemikaaleista huolimatta pysyy vain suht kiinteästi paikoillaan. Täytynee olettaa akselin vain jämähtäneen pusliin kiinni, joten tästä ei enää omin avuin selvitäkään. Seuraava vaihe onkin kiikuttaa runko koneistamolle, jossa katsotaan akselin halukkuutta pysyä paikoillaan jokusen kymmenen tonnin prässin voimin. Hieman kyllä hirvittää rungon itsensä puolesta...
Tavoitteet lyhyesti listattuna:
-Lähes joka ikisen palikan syynäys ja ulkoisten osien ollessa kyseessä myös uudelleen maalaus
-Väriksi kaavailin Hondan tuon ajan värikaavaa mukailevaa puna-valko-sinistä? Parempia ideoita voi ottaa vastaan
-Värillä ei välttämättä ole edes niin paljoa väliä koska paskan on tarkoitus peittää pyörän ulkopinnoista suurin osa kuitenkin
-Moottoripuolella vain lievää virkistystä ainakin aluksi
-Alusta on mallia.. no, mtx, eli ei erityisen hyvä. Katsotaan mitä tälle keksii
-Johtosarja on juurikin yhtä hirveässä kunnossa kuin yli 20v vanhassa endurossa voi olettaakin, joten mahdollisesti johtosarja täytyy uusia täysin. En mielelläni ryhtyisi tähän mutta katsotaan nyt
-Vaihdepolkimen akseleitahan tähän ei saa kuin stanan kalliilla (jos saa) joten siihen täytyy ottaa mukaan kikkakolmonen ja hitsata vanhan akselin päähän jostain sopivasta akselista pätkä, jolloin seuraavaa vaihdepoljinta ei tarvitse laittaa ihan yhtä kiinteästi paikoilleen. Vaihdepolkimen akseleita saa tarjoilla
-Kaikkea muuta pientä & kivaa kunhan tässä tärkeimmät saa alta pois.