Jep, toi on kyllä ihan selkeesti väljä. Kun pääsin tänään hakemaan mutteri pyssyä kaverilta niin kaverin iskä hymy suupielissä katto kun kannoin mottia halliin. Ei sanonu mitään ja koitti alapään laakeria, nauro, sano et mite toi on ees mahollista!
Kun aloin epäilee tota mäntä vikaa niin ei siinä paljo kerenny ajatteleen kun laskin 1+1 okei nyt on viikon loppu joten mikäs kiire täs on. Sylinteri irti, noh kaikki näytti hyvältä, katoin toiselle puolelle niin männänrengas ihan irti...
Sivu huuhtelusta oli irronnut parin neliömillin kokoinen palanen, ja viiltänyt n.250km ajetun männän täysin paskaks. ONNI onnettomuudessa, se mr M.A:n sylinter selvis ehjänä, kun se lohjennut palanen pysyi huuhtelu kanavassa moottorin pysähtymiseen asti. Saa vielä samalla männän koolla paikattua, kun vast ajettu noin vähä.
Rakastan tota isäpuolen kameran laatua, tarkempi kuin omat silmät
Noh eihän siinä, pitkä päivä eilen tehtiin, aloitin homman joskus 2-3 aikaan päivällä, takaisin sisälle tulin syömään joskus 22-23.
Silloin oli moottorista magneetto, staattori irti.
Tänään päivällä klo 12 meni takasin halliin, otin öljyt vege, kytkin koppe, sisäkruunu, ja aloin valmistaa kahta erikois työkälua, toinen kytkin kruunulle (olin rikkonut aikasemmin yhden kruunun)
ja toinen kampuran irtivetämiseen lohkoista.
Noh, työkalu on tälläinen:
Kokeilin aluksi tuolla pultti liitoksella (oli vielä kiinni ruuvi penkissä ettei lipeäisi irti.
Aloin vääntämään, en ees tajua miten toi kytkin voi toimia noin kovasti kiinni olleella mutterilla. näin kävi:
Ei ees vituta tai mitään... tämähän on vasta toinen rikkomani kruunu.
Loppujen lopuksi hitsasin nuo kiinni toisiinsa.
Jälkimmäinen työkalu on kampuraa varten, ihan hyvä sauma eikö?
Oikein hifistelyks tuohon päähän hitsi heppi, kampuran onttoa akselia varten.
Tuo kampuran mutteri oli ihan helvetin tiukalla... Kokeilin kaverin mutteri mopolla (akku käyttöinen, ei lähtenyt millään)
Annoin akun olla latauksessa tunnin, kokeilin uudestaan, joka rattaan hampaan väliin puu tikkuja vasaran kanssa niin perkeleesti ettei liikkuisi. N. 30 sekunnin päästä lähti mutteri auki, sitä riemun määrää!!
Tuossa ulosvetäjästä ja irroitetuista lohkoista kuvaa.
Tuohon ne sitte jäivät, rattaan akselin holkki niin helvetin ruosteessa ettei lähtenyt vielä pois, ja kampura jäi laakeriin vaikka annoin lekaa jo aikapaljon. Toivottavsati huomenna keksin jotakin, että saisi maanantai aamuksi moposporttiin isäpuolen kyydillä...
Työt tänään lopetettiin klo 23. Eli kertyi kahdelle päivälle se 18 tuntia + autoalan halli tunnit eiliseltä (6tuntia)
Nyt vois taas huokasta helpotuksesta ja todeta että onnistuhan se! En oo ennen tehny tollasta, mutta loppujen lopuksi aikan yksinkertanen homma...