WR125X Ajokelpoiseksi..

Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut Murska » 27.1.2015 8:19

Ei ole näkemys eroa vaan kokemus ero. Mä olen jonkun liitoksen nähnyt ja tehnyt harraste ja ammattivuosien aikana ja tiedän mistä kirjoitan. Esimerkiksi tietotekniikassa ja lentokoneissa ei ole yhtään juottamalla tehtyä liitosta, tämä kertoo asiasta jotain. Myös se että WR:än tyyppivika on virtalukosta johdon juotoksen pettäminen.

Edelleenkään en ymmärrä miksi johto pitää juottaa kiinni kun kunnollisilla pihdeillä saadaan laadukas lopputulos. Ja mitä lisäarvoa puristeliitoksen juottaminen tekee liitokseen? Se ei lisää millään tavalla sähkön johtamista, eikä toimi liitoksen varmistuksena, varsinkin jos liitoksen puristaminen on tehty asianmukaisilla pihdeillä.

Mutta jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, asiasta on ainakin infottu.
OziBo_
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
isokyrö
Liittynyt:
22.2.2007 16:25
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut OziBo_ » 27.1.2015 11:49

Jokatapauksessa mulle riittää se että nuokin liitokset kestää vuosia ja on siistin näköset, toisinkuin ne amistelut mitä näissä yleensä näkee, sähkömieshän en todellakaan ole. Ja kyllä, ne tosiaan kestää vuosia, on kokeiltu. Ois varmaan alunperin pitänyt sanoa puristettavat ja suojaamattomat liittimet, niin ei kuulostais siltä että aion laittaa ne johdot sillä tinalla liittimiin kiinni. :roll:

Ihan hyvä että valaiset jos kerran kokemusta löytyy, mutta kumoan väitteen Fail kuitenkin. Se pieni tinanokare puristuskohdan jälkeen ei sitä liitosta tuhoa, korroosiota ja liitoksen löystymistä voi estää. Joo, kunnon pihdeillä ne liitokset ei löysty tai tule huonosti, mutta en nyt useiden kymppien pihtejä ja tarvikkeita ala muutaman liitoksen takia vuodessa hankkimaan.
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut Murska » 27.1.2015 15:06

OziBo_ kirjoitti:Ja kunnollisilla pihdeillähän nuokin puristetaan


OziBo_ kirjoitti:Joo, kunnon pihdeillä ne liitokset ei löysty tai tule huonosti, mutta en nyt useiden kymppien pihtejä ja tarvikkeita ala muutaman liitoksen takia vuodessa hankkimaan.


Yritä nyt jo päättää onko sulla kunnollisia pihtejä vai ei :roll:
OziBo_
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
isokyrö
Liittynyt:
22.2.2007 16:25
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut OziBo_ » 27.1.2015 15:35

No siis lähinnä tarkoitus oli sanoa etten hanki mitään sähköammattilaisen työkaluja, ei nyt ole tarvetta todistella tässä kenellekkään millaiset pihdit on käytössäni, käyttöön tarkoitetut kuitenkin. Pahasti tuntuu siltä että joku nyt vaivaa päätään vähän liikaakin asian kanssa :lol:

Sitten WR-tietäjille kysymys, mihin kuuluu mennä letku imukaulalta, sekä ilmanputsarikotelon pohjasta? Putsarikotelon pohjan lähtö vedetty umpeen mutta on ilmeisesti joku huohotukseen liittyvä?
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut Murska » 27.1.2015 16:25

En vaivaa päätäni asian kanssa, kunhan yritän kokemattomia ohjeistaa tekemään asiat oikein ja niin ettei niitä tarvitse toiseen kertaan tehdä. Kaikkien ei kannata mennä vaikemman kautta, ellei sitä välttämättä halua tehdä.

Mutta kuten jo tuli kirjoitettua, kukin tyylillään.
Killerchipmunk
Pyörä:
Yamaha DT 125 R ´02
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
17.11.2013 21:11
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut Killerchipmunk » 27.1.2015 20:14

Eikös se ole imupuolelta täysin yhteneväinen yzfr:än kanssa? Tosta service manual, ja sieltä intake. Näkee imukaulan yms. putket, joista osa johtaa jonnekkin, ja osa tulpattuja. Ainakin yksi ellei useampikin muistaakseni toimii imuäänenvaimentimena
.
http://www.motoboom.ro/downloads/Moto-Y ... 1-2008.pdf

Tosin sen osaan itekkin kertoa että ilmanputsarin pohjassa olevan reiän pitääkin olla tukittu sellasella kumitulpalla. Ideana on että putsarista voi päästää vedet pois avaamatta koko pyörää, koska sitä joskus viileillä keleillä sinne kertyy.
"Elo ilman reikää on kuin masturbaatio ilman käsiä!" -Klamydia
OziBo_
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
isokyrö
Liittynyt:
22.2.2007 16:25
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut OziBo_ » 27.1.2015 23:23

Kiitoksia räjäytyskuvista. (Löysinhän mä ne kuvat wr:llekkin nyt.) Joo se toinen on vedentyhjennys, mut toi toinen on vedetty umpeen ja se on käsittääkseni pakokaasunkierrätykselle. Eipä tuossa imukaulassakaan muuta näköjään kuulu olla kuin tulppa :eek:

Tälläisiä pikku puhdisteluja kaikille katteille ja muille muoveille tullut nyt tehtyä, hieman lujassa on liejut :D

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
OziBo_
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
isokyrö
Liittynyt:
22.2.2007 16:25
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut OziBo_ » 4.2.2015 18:35

Taas ollaan puuhailtu yamahan parissa. Aika pitkälti osia saatu puhtaaksi, moottori tekemättä. Poimintoja:

Pinnat töhnässä
Kuva

Vanne kiiltää taas, onhan tuo osumaa silti saanut
Kuva

Jarrua
Kuva

Puhdistettu
Kuva

YZ:sta 12-48 rattaat ja Afam xs-rengasketjut, 520 jako siis.
Kuva

Kuva

Koiranluusta tuli spotattua väljää
Kuva

Ja sitten, ajattelin tuon nokka-akselin vaihtaa. No ensin huomasin että vesipumpun stefa vähän päästänyt nesteitä sekaisin.
Sitten nokka-akseli irti ja pieni yllätys :lol:
Kuva

Eli kasattu ilman toista nokka-akselin laakeria. :roll: Nokka selvänä. Ei onneksi muuta ole hajonnut, eli uusi laakeri vain kanteen.
Kuva

Ja tämän näköinen on nyt :)
Kuva
Subb0x
Liittynyt:
28.12.2014 21:11
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut Subb0x » 4.2.2015 18:48

Milläs puhdistit pinnat? ja tästä kyl tulee nätti, kun vaan saa puhdistettua! yamaha wr125 projekteja ei oo koskaan liikaa.
OziBo_
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
isokyrö
Liittynyt:
22.2.2007 16:25
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut OziBo_ » 4.2.2015 19:08

Nooh, nuo pinnat 2000 paperilla ja metal polishilla, enimmät kurat osista yleensä jarrukliinerillä + liinoilla, valkosista katteista farecla hiomatahnalla, kumi ja muoviosille silikonisprayta tai puskurivahaa riippuen nyt vähän osasta.. Nuo vanteet onkin vähän hankalat kun ei tuota eloksointia oikein saa elvytettyä, vähän haalistuneet meinaa olla.

Pakoputki tuleekin sit kiiltäväksi koska oli kaikki kurat palanut kiinni siihen niin ei muulla kuin raakasti hiomalla lähde. Vähän muutakin voisi kiilloitella ;)
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut Murska » 4.2.2015 20:07

OziBo_ kirjoitti:Eli kasattu ilman toista nokka-akselin laakeria. :roll: Nokka selvänä. Ei onneksi muuta ole hajonnut, eli uusi laakeri vain kanteen.


Aika käsittämätön moka koneen kasaajalta :eek:

Kannattaa samalla vaihtaa nokan iso laakeri, on melko varmaan ottanut itteensä kun toisessa päässä ei ole ollut laakeria tukena. Iso laakeri on herkkä ottamaan itteensä ja laikkaa varoittamatta kiinni kun tunnit tulee täyteen. Saksasta löytyy ja postikuluineen maksaa noin 50€, se pienempi laakeri oli muistaakseni 6003 ja toisella puolella peltisuoja. Asennetaan niin että peltisuoja tulee nokkaa vasten.
Jarez
Pyörä:
GTS 300, Monkey 125, Lead 110, Runner 125
Liittynyt:
17.11.2002 20:36
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut Jarez » 4.2.2015 21:00

Jestas missä kunnossa toi laite oli! :lol:

Mekaanikkoaikoina huoltojen jälkeen vein näitä nuorempia omistajia pyöriensä luo ja yritin selventää mikä on säännöllisen huollon ja ketjujen rasvaamisen pointti. Onneksi näin härskejä pelejä ei tullu koskaan huoltoon vastaanotettua.

Hatunostot jos tästä projektista jotain käteen ittelles jää. Toi nokan toisen lakrun puuttuminen oli kyllä jo jotain.. Ihme ettei evoluutio räjäyttäny tota kantta jo aikasemmin. Tsemppiä ropaamiseen. ;)
Sähkömopoilun ilosanomaa levittämässä jo vuodesta 2011.
viewtopic.php?f=42&t=86582
viewtopic.php?f=5&t=86762
DOGI
Liittynyt:
20.11.2011 14:43
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut DOGI » 4.2.2015 21:49

Kappas tuttu pärrä itselle :lol: Entisen omistajan netin kautta tunnenki :roll: Toivotan onnee projektille kuitenkin, toivottavasti tulee hyvää kuntoo ;)
OziBo_
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
isokyrö
Liittynyt:
22.2.2007 16:25
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut OziBo_ » 4.2.2015 22:48

Murska Arska kirjoitti:
OziBo_ kirjoitti:Eli kasattu ilman toista nokka-akselin laakeria. :roll: Nokka selvänä. Ei onneksi muuta ole hajonnut, eli uusi laakeri vain kanteen.


Aika käsittämätön moka koneen kasaajalta :eek:

Kannattaa samalla vaihtaa nokan iso laakeri, on melko varmaan ottanut itteensä kun toisessa päässä ei ole ollut laakeria tukena. Iso laakeri on herkkä ottamaan itteensä ja laikkaa varoittamatta kiinni kun tunnit tulee täyteen. Saksasta löytyy ja postikuluineen maksaa noin 50€, se pienempi laakeri oli muistaakseni 6003 ja toisella puolella peltisuoja. Asennetaan niin että peltisuoja tulee nokkaa vasten.

Jees, tossa uudessa nokassa onkin jo uusi iso laakeri valmiina kiinni. Ei onneks oo (kuulemma) ajettu kun 800km tolla kannella, mutta toi iso laakeri oli jo melko heikolla hapella :D

Jarez kirjoitti:Jestas missä kunnossa toi laite oli! :lol:

Hatunostot jos tästä projektista jotain käteen ittelles jää.

Kun tuota purki niin tuntui kyllä kaikki olevan juurijuuri sillä yhdellä ruuvilla kiinni, sekin puoliksi ruuvattuna. Vähän alkaa esim. runko ja haarukka jo näyttää siltä että 30tkm on kohta takana. On tässä nyt onneksi edes renkaat, jarrut, iskarit ja alusta muuten kunnossa tuota koiranluuta lukuunottamatta.

Ollaan tässä valmiita ottamaan persnettoa kyllä kun tuo aiempi Husqvarna nieli kunnolla rahaa, mutta tämän laitteen ansiosta voi jopa saada kulut aikalailla +/- 0. :D Tarkalleen ottaen veljen laitehan tämä on mutta minä näille kaiken työn teen.

Jarez kirjoitti:Tsemppiä ropaamiseen.

DOGI kirjoitti:Toivotan onnee projektille kuitenkin

Kiitän :)
Japezkin
Pyörä:
Honda XR 650R
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
7.4.2013 19:04
Re: WR125X Ajokelpoiseksi..

ViestiKirjoittanut Japezkin » 15.3.2015 16:15

Onkos täällä tapahtunut mitään?