Husq SM 125 -07 proju | SOLD |

Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Husq SM 125 -07 proju

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 10.10.2015 16:47

Runkokiinnike saattaa vähentää yläkierrosrekisteriä parisataa rpm, eli ei välttämättä kierrä yhtä pitkälle, ylikierroksilla kuitenkin siis. Merkittävää haittaa tästä tuskin on. Jos täristää enemmän kuin muut husset, tarkista kampura ja mahdollinen tasapainoakseli?
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Husq SM 125 -07 proju

ViestiKirjoittanut ma$$i » 10.10.2015 17:36

Miten se kiinnitys vähentää kiertämistä :eek:, millä periaatteella ja logiikalla? Voihan se mahdollista olla jos selität kunnolla :D mutta omaan ajatukseen ei mahdu että jos kiinnittää koneen paremmin niin kiertävyys kärsii :roll:
Monkesi
Liittynyt:
14.8.2012 21:03
Re: Husq SM 125 -07 proju

ViestiKirjoittanut Monkesi » 10.10.2015 18:32

Vois itsekkin löysyttää moottorin pultit jos pari tuhatta kiekkaa saisin lisää mottiin :lol:
santerii
Liittynyt:
25.9.2014 7:15
Re: Husq SM 125 -07 proju | Aloittelua/Purkamista

ViestiKirjoittanut santerii » 10.10.2015 21:07

Ledinauha kirjoitti:Runkokiinnike saattaa vähentää yläkierrosrekisteriä parisataa rpm, eli ei välttämättä kierrä yhtä pitkälle, ylikierroksilla kuitenkin siis. Merkittävää haittaa tästä tuskin on. Jos täristää enemmän kuin muut husset, tarkista kampura ja mahdollinen tasapainoakseli?


Miten on mahollista et koneen tukeminen/kiinnitysten lisääminen voi viedä tehoja :nolo: :s kerros lisää tosta jos tiiät :lol: Ei täristä kauheasti muita husseja enempää mut kumminkin häiritsevästi. Alakertarempan luultavasti tekasen niin täytyypi katsoa niitä siin samalla ;)

Monkesi kirjoitti:Vois itsekkin löysyttää moottorin pultit jos pari tuhatta kiekkaa saisin lisää mottiin :lol:

Haha :lol:
Kumminkin hyvää iltaa koko mototin väelle, kohta saavutettu 2000 näyttökertaa näin lyhyeen aikaan ja mun mielestä se on paljon.. :lol:
Tänään purin iskarin, aluksi oli vähän ongelmaa miten saan sen purettua mutta loppujen lopuksi kaikki sujui suht hyvin ekaksi kerraksi kun puran iskarin ikinä :D
Kuva
Kumeja koitin saada vanteilta poies mutta aika toivottomalta näytti noin 3h niitten kaa riehumisen jälkee. Noo pitää isälle sanoo et vie liikkeeseen ensiviikolla kun kerkeää..Eli en vanteiden kanssa edennyt ollenkaan, pitää heittää siinä samalla reissu kaupoille hakemaan pinna-avain ja muuta pientä kivaa :nolo:

Sitten sen "huohotinletkun" palikan telineen vetäsin dremellillä pois rungosta koska mitäs turhaa se siin on kun en koko palikkaa taida edes omistaa tai tee sillä mitään, ompahan edes vähän siistimpi.
Täytyy vielä siistiä tota hiomajälkeä :P
Kuva
Viimeksi muokannut santerii päivämäärä 12.10.2015 12:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Husq SM 125 -07 proju

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 11.10.2015 19:08

Kiinnitys jäykistää runkoa / moottoria, eli periaatteessa vähentää resonointia (ts. värähtelyä, tärinää). 2-tahti perustuu paljolti moottorin sisäiseen kaasun/polttoaineseoksen resonointiin, johon tuo kiinnitys myös vaikuttaa. Kyse on ihan marginaalisesta erosta, mutta kuitenkin mitattavassa olevasta sellaisesta. Kunhan nyt tuli mainittua, jossain ulkomaalaisella foorumilla tästä oli kuitenkin mittausdataakin (nyt en ehdi lähdettä etsimään, sori tästä).

Toinen ongelma on kannen vuotaminen, kiinnike saattaa vetää kantta ylöspäin ja saada tiivisteen palamaan / vuotamaan, varsinkin jos koneen muut kiinnityspultit löystyvät tai kone pääsee heilahtamaan esim. hypyssä tms.
santerii
Liittynyt:
25.9.2014 7:15
Re: Husq SM 125 -07 proju | Aloittelua/Purkamista

ViestiKirjoittanut santerii » 12.10.2015 9:16

Moi vaan kaikille.
Koko viikonlopun purin hussen vanteita :lol: Kaikki sujui hyvin, otin paljon kuvia ja mittoja. Nippelit olivat aivan ruosteessa..tosennnäköisesti joudun uudet tilaamaan..sitten etuvanteesta puuttui pinna joten senkin joudun tilaamaan. Tietääkö kukaan mistä saisin tilattua?
Sitten oon vain osia puhdistellut ja kerännyt osia maalaukseen yms..Kasaan tänään loput osat laatikkoon mitkä ovat menossa maalaukseen 8)
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut santerii päivämäärä 12.10.2015 12:06, muokattu yhteensä 1 kerran
santerii
Liittynyt:
25.9.2014 7:15
Re: Husq SM 125 -07 proju | Aloittelua/Purkamista

ViestiKirjoittanut santerii » 12.10.2015 10:46

Ledinauha kirjoitti:Kiinnitys jäykistää runkoa / moottoria, eli periaatteessa vähentää resonointia (ts. värähtelyä, tärinää). 2-tahti perustuu paljolti moottorin sisäiseen kaasun/polttoaineseoksen resonointiin, johon tuo kiinnitys myös vaikuttaa. Kyse on ihan marginaalisesta erosta, mutta kuitenkin mitattavassa olevasta sellaisesta. Kunhan nyt tuli mainittua, jossain ulkomaalaisella foorumilla tästä oli kuitenkin mittausdataakin (nyt en ehdi lähdettä etsimään, sori tästä).

Toinen ongelma on kannen vuotaminen, kiinnike saattaa vetää kantta ylöspäin ja saada tiivisteen palamaan / vuotamaan, varsinkin jos koneen muut kiinnityspultit löystyvät tai kone pääsee heilahtamaan esim. hypyssä tms.


Okeii, kai toi ihan järkeen käyvää on :lol: mutta tuskin toi mitään kauheita määriä vie tehoja ylärekisteristä. Hyvä että mainitsit itselle ei ole tullus edes mieleen tollaista :nolo: mutta taidan kumminkin sen lisäkiinikkeellä olevan kannen hankkia tuosta huolimatta vai kannattaako? :s
santerii
Liittynyt:
25.9.2014 7:15
Husq SM 125 -07 proju | Osat maalaukseen ja puhdistelua

ViestiKirjoittanut santerii » 12.10.2015 12:33

Nonii elikkäs!
Sain puhdisteltua ja kasattua "laatikon" jossa kaikki osat mitkä menee hiekkapuhallukseen/maalaukseen 8)
Maalaukseen menee:
-Runko
-Takahaarukka
-Takahäkki
-ja kauppakassillinen pikkuosaa :P
Hiekkapuhallukseen:
-Vannekehät
-Tpalat
-Jousi
-Kytkin ja jarrukahvat
-Takaratas
Kuva
Kuva
Sitten puhdistelin noita keskiöitä ja olipa tuskallista! Paska oli pinttynyt kiinni kunnolla niin ei meinannut ensin saippualla ja vedellä lähteä minnekkään :s Noo tinnerillä lähti ja suht nätiltä näyttää verrattuna noihin paskasiin :roll:
Kuva
Ja kahtelin noita pinnoja kun olivat niin likaiset ja pinttyneet nekin,ensin aattelin että kattosin niit vasta talvella kun semmone työmaa et huhhuh :lol: Sit kumminki otin pakan kätee,hain metalpolishit ja paperia ja rupesin hinkkaamaan. No sit viidennen pinnan jälkeen Rib motivaatio :nolo: Tuli vasta sitten mieleen että helvetti miks en porakoneella puhdista näit..kuluihan siinäkin aikaa mutta ei niin pitkään mitä käsin hinkatessa. Noo nakkasin loput 3 pakkaa nurkkaan oottamaan motivaatiota noin tunnin puhdistelun jälkeen :)
Kuva
Kuva
Sit saa ostaa osaa poies jos haluaa,rahoittaakseen projektia tai ihan vaikka koristeeksi äidin lipaston päälle ;)
Kuva
Unohdin varmaan mainita että kuvat otan canonin järjestelmäkameralla ;)
Malinenveeti
Liittynyt:
6.10.2015 20:27
Re: Husq SM 125 -07 proju

ViestiKirjoittanut Malinenveeti » 12.10.2015 12:48

Onko toi kui vaikee rueta kasaa noita vanteit että saa kehän ja navan oikeesee linjaan toisiaa nähe? :s
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Husq SM 125 -07 proju | Aloittelua/Purkamista

ViestiKirjoittanut ma$$i » 12.10.2015 13:05

santerii kirjoitti:
Ledinauha kirjoitti:Kiinnitys jäykistää runkoa / moottoria, eli periaatteessa vähentää resonointia (ts. värähtelyä, tärinää). 2-tahti perustuu paljolti moottorin sisäiseen kaasun/polttoaineseoksen resonointiin, johon tuo kiinnitys myös vaikuttaa. Kyse on ihan marginaalisesta erosta, mutta kuitenkin mitattavassa olevasta sellaisesta. Kunhan nyt tuli mainittua, jossain ulkomaalaisella foorumilla tästä oli kuitenkin mittausdataakin (nyt en ehdi lähdettä etsimään, sori tästä).

Toinen ongelma on kannen vuotaminen, kiinnike saattaa vetää kantta ylöspäin ja saada tiivisteen palamaan / vuotamaan, varsinkin jos koneen muut kiinnityspultit löystyvät tai kone pääsee heilahtamaan esim. hypyssä tms.


Okeii, kai toi ihan järkeen käyvää on :lol: mutta tuskin toi mitään kauheita määriä vie tehoja ylärekisteristä. Hyvä että mainitsit itselle ei ole tullus edes mieleen tollaista :nolo: mutta taidan kumminkin sen lisäkiinikkeellä olevan kannen hankkia tuosta huolimatta vai kannattaako? :s



Tuskin vaikuttaa paljoa paskaakaan :D . Persdynolla tuskin huomaa eroa, kunnon dynossa saattaaki joku vähäm erilainen käppyrä jos sitäkään :roll: . Jos se ihan sysipaska systeemi ois kannesta kiinnittää niin miks cr/wr ja kötemit on kannesta kiinni myös :roll: ... Jos sen haluat niin kannattaa ottaa :D. Hyöty (tärinää pois) voi olla paljon merkittävämpi kuin joku pari kiekkaa ylhäällä pois
santerii
Liittynyt:
25.9.2014 7:15
Re: Husq SM 125 -07 proju

ViestiKirjoittanut santerii » 12.10.2015 13:23

Malinenveeti kirjoitti:Onko toi kui vaikee rueta kasaa noita vanteit että saa kehän ja navan oikeesee linjaan toisiaa nähe? :s

Otin mitat linjoista ja tälläsistä et voi olla että hankalaa siitä tulee mutta mitat löytyy niin eise mahdotonta ole :D eihän vanteen kasaaminen mitään rakettitiedettä ole.
santerii
Liittynyt:
25.9.2014 7:15
Re: Husq SM 125 -07 proju | Aloittelua/Purkamista

ViestiKirjoittanut santerii » 12.10.2015 13:26

ma$$i kirjoitti:
santerii kirjoitti:
Ledinauha kirjoitti:Kiinnitys jäykistää runkoa / moottoria, eli periaatteessa vähentää resonointia (ts. värähtelyä, tärinää). 2-tahti perustuu paljolti moottorin sisäiseen kaasun/polttoaineseoksen resonointiin, johon tuo kiinnitys myös vaikuttaa. Kyse on ihan marginaalisesta erosta, mutta kuitenkin mitattavassa olevasta sellaisesta. Kunhan nyt tuli mainittua, jossain ulkomaalaisella foorumilla tästä oli kuitenkin mittausdataakin (nyt en ehdi lähdettä etsimään, sori tästä).

Toinen ongelma on kannen vuotaminen, kiinnike saattaa vetää kantta ylöspäin ja saada tiivisteen palamaan / vuotamaan, varsinkin jos koneen muut kiinnityspultit löystyvät tai kone pääsee heilahtamaan esim. hypyssä tms.


Okeii, kai toi ihan järkeen käyvää on :lol: mutta tuskin toi mitään kauheita määriä vie tehoja ylärekisteristä. Hyvä että mainitsit itselle ei ole tullus edes mieleen tollaista :nolo: mutta taidan kumminkin sen lisäkiinikkeellä olevan kannen hankkia tuosta huolimatta vai kannattaako? :s



Tuskin vaikuttaa paljoa paskaakaan :D . Persdynolla tuskin huomaa eroa, kunnon dynossa saattaaki joku vähäm erilainen käppyrä jos sitäkään :roll: . Jos se ihan sysipaska systeemi ois kannesta kiinnittää niin miks cr/wr ja kötemit on kannesta kiinni myös :roll: ... Jos sen haluat niin kannattaa ottaa :D. Hyöty (tärinää pois) voi olla paljon merkittävämpi kuin joku pari kiekkaa ylhäällä pois


Niinhä se onn et tuski eroa huomaa persdynolla ainakaan :D..
Niiin totta. Tuskin ne siel kotarin tehtaalla tyhmiä ole ja juu otan jos vain löytyy joltain :s
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Husq SM 125 -07 proju

ViestiKirjoittanut .Juho » 12.10.2015 13:27

miks cr/wr ja kötemit on kannesta kiinni myös

Taitaa olla kaikissa 2-tahtisissa motocross/enduro pyörissä kannesta kiinnitetty runkoon.

Isommat 2-t moottorit täristää enemmän, joten niissä on sylinterin murtumisriski, jos ei kunnolla tuettu kuin lohkoista.
Pelkkää mutuilua, mutta eipä sille äkkiseltään järkevämpää selitystäkään keksi.

Piikeissä se ei ole niin tarpeellinen, välttämättä.

Jos haluat vähentää tärinää, laita moottorilohkojen ja rungon kiinnikkeiden väliin vaimennuskumet.
Olettaen tietenkin, ettei ole laakerit elinkaarensa loppuvaiheilla tai mahdollinen tp-akseli asennettu väärin.. kuten jo aiemmin sanottu.

Mutta ei kannata tosiaan takertua tuohon, mitä Ledinauha kertoi. ;)
Se kun ei ole niin merkittävää tavallisissa moottoreissa.

mutta nytten kaipaisi entistä ennemmän tehoo
-aloitusviestistä
Halvin, ja ehkäpä merkittävin muutos katulussuun Husseen on sylinterin korotuspala (2mm alumiinilevy + 2kpl 0,50mm alatiivisteitä) + sylinterin madallus YTP:sta.
Tämän jälkeen se sylinteri on sama kuin WR/CR Hussen.
santerii
Liittynyt:
25.9.2014 7:15
Re: Husq SM 125 -07 proju

ViestiKirjoittanut santerii » 12.10.2015 14:07

Halvin, ja ehkäpä merkittävin muutos katulussuun Husseen on sylinterin korotuspala (2mm alumiinilevy + 2kpl 0,50mm alatiivisteitä) + sylinterin madallus YTP:sta.
Tämän jälkeen se sylinteri on sama kuin WR/CR Hussen.


Juu! Sylkkäkorokin käynyt mielessä mutta legendaa kuullut että ei tahdo oikein kestää jokapäivästä ajoa (?) Sen takia ei ole tullut hankittua..Ja alaväännöt vissiin häviää sylinterin korotuksen myötä ja sit ois se squishin kanssa säätäminen niin en tiedä kannattaako tohon lähteä mukaan :s Mutta vhm kuumottelis tilata saksanmaalta mutta en sitten tiedä onko wörtti maksaa 250e alumiinipalasesta johon lätkästy parit tarrat ja elaksoitu kultaseks :lol: Mihin vhm:n ja budin "tehonlisäys" perustuu?
Paremmin se ainakin jäähdyttää kuin vakiokansi.
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Husq SM 125 -07 proju

ViestiKirjoittanut ma$$i » 12.10.2015 14:35

Squish pienenee, jolloin tehoa ja vääntöä tulee luonnollisesti lisää. Monet jotka ei oo halunnu ostaa VHM / BUD niin ovat madaltaneet vakiokantta --> pienempi squish. Myös palotila voi olla erimuotoinen...? Onkos hussessa vakiona tasalaki- vai kupukansi ja kupu- vai tasalakimäntä kaverina? Esimerkiksi apikassa vakiona kupukansi ja kupumäntä, ostin VHM tasalakikannen ja tasalakimännän sille kaveriks. Squish on nyt 1.0 ja volume 11.70. Kierrostehoa ja vääntöä ainakin tuli huomattavasti lisääpaino sanalla tuli kun säxä on nyt solmussa tallin perällä kolarin jälkeen jonka kaveri ajo pyörällä, vakuutusyhtiöiden ja poliisin päätöstä odotellessa... :roll: :|

Ja tottakai jäähdytys on tehokkaampi niissä kuten itsekin totesit