Joo omastani ekat hajosivat 10tkm kohalla, ja siitä syytän talvisäilytystä kylmässä parkkihallissa. Poksahti vasemman pumpun stefa, kun päätin -25 pakkasella lähtee ajelulle
Seuraavaks talveks laitoin paksut suojasilikonit niiden uusien stefojen päälle, niin eipä ollut ongelmaa
En kyllä sinä talvena edes ajanutSillähän niitä stefoja parhaiten säästää, kun pitää liukuputket puhtaina ja naarmuttomina. Itse en näe mitään syytä miksi stefat paukkuisivat "hieman normaalia katuajoa rankemmassa ajossa". Kyllähän ne kestävät sen, että niillä pasauttaa tiessä olevaan monttuun vaikka kuinka lujaa ja sen, että ajelee töyssyissä ja mukulakivillä, niin miksi ne eivät kestäisi sitä, että keuliessa välillä ottaa rajummin jarrulla alas. Yleensähän keuliessakin alas tullaan pehmeästi(ainakin itse tulin?
), ilman jarrua, ehkä jopa hiukan kaasulla alastuloa pehmentäen.
Eli jos yleistäen sanoisi, yleensä on helpompi syyttää paskoja stefoja, kuin paskaa stefojen huoltajaa
Ja asiasta kukkaruukkuun; Alexir, kun kokoat tota sun pyörän kytkinpuolta, suosittelen erittäin lämpimästi, että vaihdat sen paperitiivisteen tiivistemassaan ja ne kytkinposken pultit johonkin uusiin rst-pultteihin. Omassa pyörässä en saanut paperitiivistettä skulaamaan millään, mutta tiivistemassalla meni kertalaakista kuntoon ja kesti sen 10tkm vuotamatta, vaikka yksi kytkinposken pulteista oli poikki...
Siitä pääseekin siihen pulttejen vaihtoon. Oman pärrän kytkinposkea paikalleen laittaessani kiristin pultit momenttiavaimella (250€ maksanut Würth, eli ei mene avaimen piikkiin) ohjeidenmukaiseen momenttiin, ristiin kiristäen, jolloin se jalkatapin alla oleva pultti päätti napsahtaa poikki 9nm kohdalla.
Ohjearvohan on 12nm Parit perkeleet siinä päästin ja vaihdoin uuden tilalle, kiristin jälleen kaikki momenttiin ja kaikki tuntui pelaavan. Meni talvi ja keväällä öljyjä vaihaessa ihmettelin, kun kytkinposken alin pultti näytti löysältä, jolloin tajusin että se perkele oli poikki
. Itsekseen koneen lämpölaajenemisten myötä lienee katkennut.
Eli säästä vaivaa ja kirosanoja ja pulttaa kytkinpuolen moottorinposki kiinni laatupulteilla.