Bolt-on-big-bore-kit on ihan hyvä vaihtoehto, jos tehoja haluaa ulos.
Jos oikeasti haluaa rakentaa, niin paras vaihtoehto on yksmukinen krossin kone, jossa ketjulinja on koneen vasemmalla puolella. Menee oikeasti rungon väliin (väitän, ettei edes 2-sylinterinen mahdu tuohon runkoon), mutta silloinkin on vaarana, että kone tulee liian matalalle. Ketjulinja kun pitäisi saada mahdollisimman tarkasti kulkemaan takahaarukkalinjaa pitkin. Tietysti kääntämällä konetta etukenoon saadaan ratas oikealle kohdalle, mutta sillonkin pytty ottaa ylhäältä runkoon kiinni. Vaarana on myös, että sylinteri tosiaan on liian korkea. Ei kukaan lähde muuttamaan takahaarukan kiinnityskohtaa, silloin menee alustageometria ihan päin vittua.
Tässä vaihtoehdossa sitä rahaa pitää oikeasti olla, koneet maksavat 600-1000 €, sitten vielä päälle uudet ketjut ja rattaat (offset saattaa muuttua ja takaratas tottakai pitää teettää). Koneen kiinnikkeet on helppo juttu. Vielä tarvitsee johtosarjan ja sytytyslaitteet, mutta tuohon hintaan ne tulevat varmasti jo mukaan. Nestekytkin ei ole välttämätön, mutta jos koneen päässä sellainen on niin kahva tarvitsee tilalle. Pakoputki on helppo vääntää, jos löytyy putkentaivutin.
Jos nämä saa handlattua niin sitten mopo onkin vain bensaa ja starttausta vaille käyntikunnossa. Seuraavaksi huomataan jo, ettei jousitus ja jarrut riitä millään. Itsellä oli jo vaikeaa yli 20-vuotiaan TZR125 kanssa, kun kulki kovaa kuin mikä, mutta alusta ja jarrut oli jo niin heikossa hapessa, ettei se ajaminen ollut mikään nautinto.
Tarkista kampiakselin stefa.