Husqvarna Te 125 2014 projektointi part 2!

LassiHonkanen
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
13.1.2014 17:39
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut LassiHonkanen » 1.1.2015 14:02

No katon noita vilkkuja vähän myöhemmin :lol: . Eilen kaverin kanssa keskusteltiin pyörän virittämisestä ja innostus alkoi nousta tuohon kanavien viilaukseen. Tietääkö joku paikan missä kyseistä työtä tehdään :roll: ?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut .Juho » 1.1.2015 14:20

En usko, että Suomessa kovinkaan montaa ammattilaista löytyy, joka tietää tarkalleen mitä tekee ja miksi.

Kato Mick Abbeyn sivu. ;)
Sylinterin viilaus alk. 80£ + postikulut molempiin suuntiin.

Tai toinen vaihtoehto voisi olla Eric Gorr? 144cc + viilaus 550$ + postikulut molempiin suuntiin. Tai pelkkä viilaus 200$ (sis. kannen työstön, sekä sylinterin ja pakoaukonsäätimen viilauksen).


Tietysti, jos joku uskaltaa antaa takuun (korvaa pilalle menneen sylinterin) sille, että tulee tehoa vähintään 5% lisää eikä päinvastoin ja suostuu tekemään kirjallisen sopimuksen siitä, niin sitten ainakin ite voisin luovuttaa kalliin sylinterin sen tyypin käsiin.

125cc kisaenduron sylinterin viilaus ei ole yhtä yksinkertaista, kuin jonkun PV:neen Plusun tai Malossin. ;)
LassiHonkanen
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
13.1.2014 17:39
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut LassiHonkanen » 1.1.2015 14:30

Tuo 144 pytty olis aika mehevä. Pitäs varmaa alkaa huollestumaan rahan riittävyydestä :eek: .
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut .Juho » 1.1.2015 15:07

Eric Gorr siis poraa nykyisen sylinterin 58mm:ksi ja pinnoittaa uudelleen.. sekä tietenkin muokkaa aukot uusiksi.

Eli itse suosittelisin ostamaan leiponeen KTM EXC/SX 125 sylinterin halvalla ja sen lähettämään Gorrille. Sitten voit myydä nykyisen sylinterisi tai pitää sen varalla.

Tuo hinta siis sisältää myös uuden 58mm männän (Wiseco Pro Lite).

PS. Tälläkin hetkellä täällä Motot.netissä myytävänä halvalla 1 KTM:n leiponut sylinteri.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 1.1.2015 15:44

Mä taas sanoisin että kyllä Suomessakin niitä ammattilaisia on, eri asia suostuvatko tekemään tilaustyönä kyseisiä hommia, varsinkaan ilman pyörää / putkistoa / lohkoja ym. johon pytty olisi tulossa.

Ja nämähän on vielä enskapyttyjä, eli koneen kestävyys on otettu suunnittelussa huomioon jolloin varaa viilata saattaa kyllä löytyäkin. Teoriassa tälläsen viilailu on helpompaa kuin PV:n plusun, siinä kaikki on perseellään jo valmiiksi kun taas kisapytyissä suurin osa asioista on jo melko lähellä "oikeaa", jolloin lähinnä vain sylinterin tehoaluetta voidaan siirtää, ellei sitten haasta kotarin insinöörejä ja simulaatioita kehittelemällä vaikkapa aivan uuden huuhtelukuviomallin... ;)
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut .Juho » 1.1.2015 16:32

Jos haluaa pitää tehoalueen suunnilleen samoilla kierroksilla eikä halua m-renkaiden kuluvan tavallista nopeammin, ei toimi tavalliset viilaukset (= pakoaukkoa jyrsitään leveämmäksi).

Se vaatii silloin muutakin kuin sylinterin jyrsimistä. ;)

Yleensä palotilaa muokkaamalla saa jo muutoksia aikaan tehoissa ja tehoalueessa.
Esim. korkeampi puristussuhde, tiukempi squishvälys.. perusasioita, joilla saa enemmän tehoa, ilman että tehoalue nousee korkeammalle.

Sitten jos haluat enemmän kierroksia, alaväännön kustannuksella - voi jyrsiä pakoaukkoa korkeammaksi ja muotoa muuttaa kantikkaammaksi (= kapeampi, "piikikkäämpi" tehoalue).

Lähinnä sen takia ehdotin noita tunnettuja ammattilaisia, jos haluat mahdollisimman paljon tehoa, sekä hyvän kestävyyden. :)

Sen vuoksi heitin tuon plusu jutun, että sillä ei ole juurikaan merkitystä miten viilaat sitä.. aina tulee lisää tehoa tai ainakin "parempi tehopiikki" jos ei muuta. :D
LassiHonkanen
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
13.1.2014 17:39
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut LassiHonkanen » 1.1.2015 16:35

En usko että tähän kaikkeen riittää raha joten se on joko tekniikka tai ulkonäkö :s , ulkonäöllä tarkoitan näitä husky power osia. Todella vaikea päätös. Tuskin siniset jarru- ja kytkinkahvat tekevät pyörästä tuhat kertaa hienompaa :lol: .
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 1.1.2015 17:06

Eivät todellakaan tee, lisäksi ne vakiokahvatkin voi anodisoida itse jos nyt välttämättä sellaiset haluaa. Panosta vaan tekniikkaan, ja mieluiten juuri noiden asiantuntijoiden kautta eikä mitään bud-kansia ja fmf-putkia. ;)
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut .Juho » 1.1.2015 17:15

Jep täysin samaa mieltä Ledinauhan kanssa.
Gorrin 144cc:n kanssa voi lähteä jo ihan mukavasti koneja. ;)
LassiHonkanen
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
13.1.2014 17:39
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut LassiHonkanen » 1.1.2015 22:43

"The average service life is 10-30hrs for ring and 20-60hrs for piston changes." Tarvitseeko muka noita renkaita (rengasta) vaihtaa ollenkaan muuten kuin männän vaihdon yhteydessä?
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 1.1.2015 22:53

Nuo lukemat pitävät paikkansa kisakäytössä jossa pyörä saa oikeasti kyytiä. Kadulla pidemmät välit. Männänrengas kannattaa vaihtaa mikäli ne heposet haluaa koneessa pitää, mäntähän vaihdetaan yleensä vain rasitusmurtumista johtuvien riskien vuoksi, ei niinkään siksi että se kuluisi. Toki männänrengasurat kuluvat jne mutta tehojen kannalta männänrengas on tärkeämpi. :)
LassiHonkanen
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
13.1.2014 17:39
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut LassiHonkanen » 1.1.2015 23:05

JOS päädyn hankkimaan tuon 144 sylinterin niin pitää ostoskoriin lisätä muutama männänrengas, tiivisteitä ja totta kai renkaita, kuten tupataan sanoa "Huoralle happea!!" :lol: . Kyllä tuo aika pahasti polttelee 8) .
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut .Juho » 2.1.2015 11:57

Siellä on tällä hetkellä -50% tarjous varamäntäsarjoista, kun ostaa 144cc paketin. ;)

Tehoista tuo Gorr kertoo vain sen, että piikkiteho on suurempi kuin 250cc nelareissa.. eli todennäköisesti +36hp takarenkaalta. Vakiona 2-t 125cc crosseissa on n. 31-34hp takarenkaalta ja 250cc nelareissa 34-36hp. 125cc kisaenskoissa sitten 29-30hp.
PS. Ei paskamyrskyä tästä.

Ja siis ainakin "mid-top" viilauksella; eli hän viilaa moottorin tuottamaan enemmän tehoa keski-yläkierroksilla. :)
LassiHonkanen
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
13.1.2014 17:39
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut LassiHonkanen » 4.1.2015 14:54

Ei suoranaisesti projektiin liity, mutta menkööt.... Eli varastoon jääny lojumaan tällänen 70cc Gilera Smt. Sain mopon vaihdossa kun myin vanhan pyörän pois (Ktm Exc 125) ja pistin sitte tän kuntoon. Ollu myynnissä vaikka kuinka kauan eikä vaan mene kaupaksi :itku: , jotta pystyis projektia jatkamaan niin pitäs tää saada myytyä pois :D .

Kuva
Kuva
Kaasarista meni piloille yhden mutterin kanta, mutta homma on hoidettu :) .
patesieni
Paikkakunta:
oulu
Liittynyt:
23.12.2011 22:16
Re: Husqvarna Te 125 2014 Ehostaminen

ViestiKirjoittanut patesieni » 4.1.2015 15:02

Vinkkinä että laitat tuon gileran vakioks niin menee helpommin kaupaks, ei noita viritettyjä mopoja osteta. Nimimerkillä koitin myydä vanhaa mopoani pois 70cc tekniikalla varmaan 1-2kk mutta sitten laitoin 50cc ja vakiokaasarit yms niin kerkes olla 6h myynnissä niin kaupat sovittu :lol: Myyt nuo viriosat vaan pois erikseen...