Hieno projekti menos! Pakko kysyy et miten vaikeeta olis rakentaa sellanen systeemi siihen, ku moottorijarruttaa nii se latais sen ajan akkui? Tesla-autoissa oli muistaakseni sellanen. Itellä tää sähkötietämys aika pieni. Ehdottomasti seurataan ja mielenkiinnol halun nähä millane täst syntyy!
Kyllähän semmonen on mahdollista tehdä, tässä Kelly-kontrollerissa on regen-tuki. Ihan ens alkuun en sitä varmaan pistä päälle, mutta kun kaikki muu toimii mekaanisesti ja sähköisesti, niin sitten sen vois säätää päälle.
Kuvan bokeh saa nuo näyttämään pienemmältä kun ovat. Vertailukohtana paljon tämän tyylisissä konversioissa käytetty Motenergy ME-1003 painaa tuplasti enemmän. Vahinkoahan tällä kyllä saa aikaan... Jostain pitäis varmaan etsiä sopivan hintainen, mutta silti laadukas 96VDC kontaktori, joka kestää katkaista satoja ampeereita..
Talviteloillahan se käytännössä on. Runko on vanhempieni tallissa 150km päässä, joten moottorin kiinnikkeen rakentaminen taitaa jäädä kevääseen. Muutenkin ollut vähän heikosti ollut aikaa projektille. Toivottavasti talven aikana sais kehitettyä elektroniikkaa akun hallintaan yms. Mittaristosta rakentelin lediversion, joka olisi tarkoitus laittaa pysyvästi pyörään ja rinnalle lisävarusteeksi bluetoothin yli tarkempaa dataa Android vehkeisiin.
Sivuprojektina hommasin polkupyörään napamoottorin. Tuon parissakin taitaa tulla värkättyä akun hallintaan ja lataukseen liittyviä systeemeitä yms, joita voi hyödyntää sitten isossa projektissakin. Näillä näkymin ensimmäiset testiajot tapahtuu keväällä.
Toivottavasti motivaatiot pysyy yllä rakentamiseen vaikka ei ole aikaa tai paikkaa rakennella. Ja talvella teet sellaset suunnitelmat että tulee keväällä täydellinen eikä hyvä
Mielenkiinto tahtoo usein leijailla projektista toiseen, joten pitikin pistää projektia nettiin jo tässä vaiheessa, että saa sopivasti painetta tekemiseen. Lisäksi nuo kaksi kallista komponenttia on jo hankittuna, niin pakkohan se on viedä loppuun asti.
Ajokuntoon saattamiseen ei oikeastaan tarvita kuin moottorin kiinnike ja yksinkertainen johtosarja. Elektroniikkahommat onkin sitten semmoisia, mitä voi hienosäätää loputtomiin. Tärkeintä olisi saada toimiva BMS, eli akunhallintajärjestelmä.
Syksyllä vähä mallailin miten uusi moottori istuu RS:n runkoon. Teimpä siitä nyt pienen videon, ettei ihan kuolleelta vaikuta koko projekti. Keväällä tosiaan pitää rueta työstämään moottoria kiinni runkoon.
Oon myös työstänyt sivuprojektina polkupyörään sähköjä, josta periytyy jotain osia myös tähän isompaan projektiin. Laturin, mittariston ja akunhallinnan osalta alkaa suunnitelmat tarkentumaan. Akun suhteen pitää miettiä, ostaako ensin pienemmän väliaikaisen akun, jota sitten käyttää myöhemmin vaikka polkupyörässä, vai ostaako suoraa täyden, ison paketin.
Ensiajot on nyt suoritetty, erittäin väliaikaisella viritelmällä. Moottorinohjain kiinni nippusiteillä ja akkuna pieni RC-LiPo paketti. Kontrollerin tehot rajoitettu minimiin.
Seuraavaksi pitäisi viimeistellä moottorin kiinnike ja rakentaa telineet kontrollerille ja akulle.