En tiiä, mutta mulla on molempien tzr:ien mukana tullu viimesessä ylikoossa olevat pytyt. Noh onhan niiden mittareissakin yhteensä jotain 180 000km, että on siinä kerenny sattuakin jos jonkunlaista.
Oon pohtinut tota putkitusta lisää ja pelkään, että noista yamahan pytyistä ei välttämättä tule mitään kovin hyvää setuppia lähinnä tuon ypvs:n tähden. Sylkkäputken paksuudeksi tulis vaan 2mm, joka sinäänsä on ok, mutta pakoaukon ympärillä ei olis materiaalia putken tukena, koska pakoaukonsäädin tulee liian lähelle. Säätimen joutuis kans lukitsemaan ylös tai ainakin siitä pitäis hioda niin paljon materiaalia pois, että sen säde olis niin lyhyt, jotta ei alatehoja parantava vaikutus olis kovin merkittävä. Toisaalta onhan niistäkin bigboreja tehty, että on se sinäänsä mahdollista
Oon nyt katellu aihioks jotain 250 krossien pyttyjä. Ne ovat vaan perhana vieköön todella pitkäiskuisia koneita suhteessa näihin piikkisiin. Stroukkauksen jälkeenkin yli 10mm pidempi isku helpolla. Sylinterin paikkaa onneksi pystyy säätämään pystysuunnassa melko hyvin kietarin pituudella, männän pusristuskorkeudella ja lohkoa / sylinteriä koneistamalla sekä tietysti korotuspaloilla.
Pidemmällä iskulla vaan samankorkuinen aukko on kampiakselinasteina lyhyemmän ajan auki ja tämä aiheuttaa ainakin jonkinverran ongelmia, koska ajoitukset meinaavat karata liian suuriksi. Pyttyhän olis täysläppis jokatapauksessa, mutta huuhtisten ja paon ajoituksia pitää sitten säätää pyttyä madaltamalla ja toki lopuksi pitää sitte ottaa riittävän verran tavaraa pytyn päältä pois. Varmaan jotain 5-10mm väliltä, että sopiva aihio pitää aika tarkasti koittaa valita, jotta tällanen on ees mahollista. Siltikin ainakin sen verran kompromissiin on tyydyttävä, että mäntä ei tule olemaan akk:ssa aukkojen alareunan tasalla, mutta sen nyt ei pitäis kuitenkaan maailmaa kaataa, jos muuten homma olis toimiva. Sylkkä olis hyvä saada tavallaan "korkealle", jotta sylkän alle sais tehtyä kohtalaisen paksusta raudasta koropalan, jolla sylinterin kiinnitys pinnapultit saadaan siirrettyä sopivaan kohtaan. Pakoaukonsäätimestä luovun todennäköisesti kokonaan. Saisihan senkin viriteltyä toimimaan oikeanlaisessa aihiossa, mutta helpolla kustannukset nousee sen myötä. Ja lukeehan papereissakin, että pakoaukonsäätimen vaijerit poistettu. Pitäähän pyörän olla papereiden mukainen, olen kuullut, että virittäminen on laitonta! Tämä pohdinta siis ihan yleisellä tasolla noista pytyistä, mitään mittoja tietämäti silleen kun itse homman ajattelen. Jos suurempia ajatusvirheitä tullu, niin parempi oikasta nyt
Kaikkein optimaalisin aihiohan olisi Dt200wr pytty, mutta niissä on tarjonta sen verran heikkoa, että pitää tyytyä johonkin muuhun.
Huuhtistenlähötkin on näissä sitten jo reilusti yli sen mihin tzr:ssä on jo tiivistepinta loppunut, eli tiivistepintaa on levitettävä runsaasti. Sehän ei oo mikään kummempi temppu sinäänsä, että onhan mm. tuntsamiehet levitelleet tiivistepintoja jo ties kuinka kauan suurempien sylintereiden kanssa. Niin kauan on kuitenkin vielä hyvä, kun ei magneetto tai kytkinpuolen rattaat tule tielle
Läpäthän on lähes poikkeuksetta pytyssä, joten tzr lohkosta läppäkanava tukkoon ja lohkosta "yli" tuleva osa kuuseen, jotta saa tarvittavan tilan sylkälle. Männistä sentää löytyy jonkinverran vaihtoehtoja tässäkin kokoluokassa kiitos yamaha rd 350 lc:n, saman koneen pohjalle tehdyn banshee mönkkärin ja sitten dt200 blaster -mökkärin. Ja amerikkalaisten, jotka on innostuneet kyhäilemään niihin bolttis bigbore kittejä. Näissä kaikissa on vielä 16mm m-tappi. Toki hokittamalla vois varmaan käyttää myös isommalla tapilla olevia, kun noiden 250cc crossien männät on näköjään kaikki 18 millin tapilla.
Kohtuullinen romaani tulikin ja vielä ilman kuvia, ihme jos joku jakso lukea.