Jaaha, viikko vierähti vappua viettäessä, töitä tehdessä ja jälleen Hondaa askarrellessa. Motivaatio ollut vain alhaalla päivitellä topicia. Ensimmäinen major defeat kohdattu, mutta sotaa ei missään nimessä ole vielä hävitty. Minähän en amisteluille ja raiskauksille periksi anna.
Sähköt viimeistelin jo viikko sitten superseal-liittimin ja ne ovat tältä erää valmiit. Enää johdotukset akulle ja takavaloille+vilkulle puuttuvat, mutta ne seuraavat sitten tulevaisuudessa. Pientä mock-up kuvaakin ehdin kaiken laittamisen välissä räpsäistä.
Tässä vaiheessa tuntui vielä hyvältä, sillä ei pyörähän alkaa jo näyttää pyörältä! Mutta moottorin kiinnittämisen jälkeen oli luvassa seuraava suuri testi: nesteet sisään. Tovin ehdin (pelkkää) vettä sinne kokeeksi laskea ja testitulokset olivat tylyt: raakaa vuotoa sekä kannen tienoilta että vesipumpun ja lohkon välistä. Kannen vuodolle ei syyllistä tarvinnut kauaa etsiä:
Kyllä, se on kansi sisäpuolelta. Ei, valon ei pitäisi paistaa tuosta kohtaa lävitse.
Mukava pieni halkeamahan se siinä, ja toiselta puolelta kantta löytyi vastaavan alku:
Vesipumpun purettuani heräsi mieleeni kysymys: pitääkö seuraavassa kuvassa näkyvän o-renkaan muka olla pumpussa kiinni? Vai olenko ymmärtänyt totaalisen väärin koko pumpun periaatteen, että vesi laskeutuu suoraan ulos mikäli pumpun ja stefan välinen tiiviste pettää?
Vastinkappalehan on lohkossa kiinni jolloin o-rengas tulisi sen ympärille.
Jos o-rengas kuuluu tuohon niin vuodon syy voisi olla selvillä tuossa, mutta mikäli ei niin sitten vika onkin heti paljon kalliimpi, koska syypää on silloin Hondan oma keksintö "mechanical seal" jolla on hintaa miedot 34£ tai 55e toisaalta ostettaessa. Saas nähdä pääseekö tässä harrastamaan vielä fysiikan laskutoimituksiakin jos pumppua pitää lähteä korvaamaan jollakin toisella (sähköisellä), sillä noin kalliit tiivisteet ei nyt oikein nappaa.
Seuraava suurempi takaisku tuli kun päätin nyt edes kokeilla puristusvoimakkuutta ja moottorin pyörimistä eikä vaihdelaatikko suostunut enää vaihtamaan... Akselin pyörintänopeudesta en osannut päätellä mikä mutta ilmeisesti jokin vaihde juutui paikoilleen eikä suostunut vaihtumaan pois sitten kirveelläkään. Koko vaihtomekanismi aivan jumissa. Tässä vaiheessa motivaatio koki ensimmäisen suuremman kolauksen ja jätin hommat hetkeksi sikseen, kunnes eilen taas palasin hallille ja päätin kuitenkin vielä nostaa moottorin takaisin pöydälle ja käyttää kytkinkopan auki siinä lykyssä että sieltä löytyisi selitys vialle.
Käytin kytkinkopan auki enkä huomannut mitään erikoista vaan kaikki oli aivan kuten pitikin. Silti ei laatikko suostunut vaihtamaan mitenkään edes pihtien avustuksella. Alistuin kohtalooni ja purin moottorista irti yläkerran, magneeton puolen ja kytkimen puolen kaikki hilut. Koko operaation ajan koitin pohtia mahdollisen vian syntyä, sillä ennen kasausta varmistin useasti laatikon olevan kunnossa ja vaihdon toimivan kuten pitääkin, joten mikä helvetti sen jumitti näin yhtäkkisesti...
Sopivasti ensiövedon ratasta irroittaessa välähtikin mieleeni yhtäkkiä mahdollinen vastaus: vapaan merkkivalon kytkin! Löysin ja lisäsin sen vasta jälkikäteen moottorin ollessa jo kasattuna! Ei muuta kuin merkkivalon kytkin irti ja kappas kummaa kun vaihteet vaihtuivat heti paljon nätimmin... Ilmeisesti kytkimen alta puuttuu jotain jolloin se pääsee liian kauas lohkoa kohti tai sitten se on vain kulunut sellaiseksi ettei se enää pääsekään hyppäämään vaihderummussa olevan vapaan kohtaa indikoivan nastan päälle. Ruuvasin vielä kytkimen hetkeksi takaisin ja niinhän se laatikko jumiutui siitä taas.
Tarina jäikin sitten siihen, joten tästä jatketaan eteenpäin. Avoinna on vielä se, tulenko käyttämään koko moottoria auki vai hionko pelkkää merkkivalon kytkintä toimivammaksi. Lopuksi vielä kuva itse perkeleestä.
Dank memes melt steel beams.