Koska en jaksa kirjoittaa uudestaan jo kirjoitettua tekstiä niin pistän pari linkkiä
Tän nyt sitte vois selittää monellatapaa ja itelläki vielä opittavaa ja ja mutta periaate käy selväksi
http://fin-tuning.net/FTBB/index.php?page=2http://fi.wikipedia.org/wiki/Turboahdineli turboahdin on ilmapumppu joka saa käytövoimansa pakokaasusta.
remmiahdin on ilmapumppu joka saa käyttövoimansa kampiakselilta.
tuo mahdollisesti 100.000rpm pyörivä turbon akseli pitää voidella jottei se hirttäis kiinni ja näin kakstahtisessa kun öljypumppua ei moottorissa vakiona ole, turbon voitelu tuottaa vähän päänvaivaa, tässä se menee jotakuinki näin: vaihteiston pohjasta imetään öljy pumpulle joka pyörii tuoreöljyvoitelupumpun akselilla siitä öljy siirtyy suodattimelle jossa öljynpainemittari, siitä turbolle ja rajapaineventtiilile mikä aukeaa 4 baarissa ja päästää ylimääräsen öljyn virtaamaan ohi jottei paine nousisi liiaksi. öljynpaluu sitten turbolta takaisin koneeseen pitää olla riittävän suuri jotta se virtaa varmasti vapaasti eikä yhtään kurista jottei öljy pyrkisi turbon akselia pitkin kompressori ja pakopuolelle.
Tapoja on monia turboahtaa (kaasari ennen turboa, yms) mutta kerrompa tästä omasta projektista, kerron tässä nyt sitä mitä nuissa ylemmissä linkeisä ei kerrottu eli mm tuosta kaasarista.
Otan esimerkiksi helppouden takia että moottoriin ahdetaa 1bar ilmaa, Tuon tulpamäärän ilmaa kaveriksi tarvitaan tietty bensaa tuplamäärä ja se paineistetaan ahtopainetta korkeammaksi paineeksi jotta se ylipäätänsä menis sinne moottoriin päin bensapumpulla joka pumppaa 12voltilla jatkuvasti täysillä, tätä siis joudutaan kierrättämään takasin tankkiin jotta paine ei nousis hetkessä täyteen pumpun pumppaamaan ~5bar, tätä säädetään bensanpaineensäätimellä paluupuolta kuristamalla ja avaamalla. kuristetaan enemmän = paine nousee. Paineen kuulus olla tyhjäkäynnillä ilman ahtopainetta kaasarivehkeissä ~0,3bar ja nousta ahtopaineen noustessa suhteessa 1:1 eli 1bar ahtopainetta 1,3bar bensan paine. Yksinkertaisesti säätimessä ilmanpaine painaa bensanpaineensäätimen sisällä kalvoa jonka toisessa päässä "neulaventtiili" sulkee paluupuolta. perussäätö tehdään päältä jousta kiristämällä.
kaasari toimii normaalisti kuten vaparissakin mutta kovemman paineen alla. sen bensapaineen nyt tulee olla vaan ahtopainetta sen hiukka ~0,3 bar suurempi että se juoksee mukavasti ahtoilman sekaan.
Turbokoneen kaasarin vaatimuksia: (kopioitu fiat forumilta)
- Kohokammion ilmareikä pitää olla yhteydessä painekoteloon (pitot putkella tässä)
- Läppäakselit riittävän tiiviit/ kaasuvaijerin läpivienti luistikaasuttimessa
- kumipäinen neulaventtiili kohokammiossa
- kohokammion tiiviste kumia
- ryyppypiiri joskus aiheuttaa ongelmia (itselläkin tulee todnäk minimaalisesti vuotamaan
- vakiokaasarissa voi olla jotain alipainehärpättimiä tai ryyppysysteemejä joista tulee reikiä tai putkia ulkoilmaan. Nämä pitää johtaa painekoteloon.
- lisäksi tietysti säädöt - usein erilaiset seosputket tarvitaan ja suuttimet koot muutenkin uusiksi
säätämistä helpottamaan tähän sitte asensin tuon portaatomasti säädettävän powerjet suuttimen. kohokammiosta oli reikiä ulkoilmaan alumperin 3 mutta tulppasin niistä 2 ja nyt yhdestä menee vain letku tuohon painekoteloon, eipä tuo nyt muuta haittaa että ei jos vaan -kun- pölistään niin kaasari tulvii koneeseen bensat
"painekotelo" tuossa kaasarin takana näin yksisylinterisessä toimii eräälaisena säiliönä ja tasaa painevaihteluita ettei puolivälissä imutahtia ilma yllättäen lopu "kesken" ja paine tipu.
Turbokoneissa jos käytetään korkeita ahtopaineita, ja korkeaa puristussuhdetta niin voi tapahtua itsesyttymistä, nakutusta kun ilma lämpenee puristettaessa syttymispisteeseen asti. tällöin puristussuhdetta pitää laskea esim palotilaa suurentamalla, sylinteriä korottamalla tai välijäähdytin jäähdyttämään ahtoilmaa jottei itsesyttymistä tapahtuisi näillä matalaoktaanisilla bensaoilla esm 95, 98. E85 oktaaniluku on 106 ja puristuksenkestävyys täten huomattavasti parempi.
bensa ilmaseos palaa huomavasti nopeampaa kun se on korkeammin puristettuna kasaan, tämän takia ahdonalaisena sytytysennakkoa tulisi myöhästää ~10astetta/bar jotta paine painaisi mäntää juuri yläkuolokohdan jälkeen eikä ennen sitä, mutta kakstahtisessa kun on muutenkin "kireät" ennakot kierroksilla että mennään vakioennakolla kunnes toisin määrätään
, eipä tuosta huippukierrosten 4-2 astetta enää kovin voi myöhästääkkään. kaksitahtinenhan ahdetaan pakoputkella vastapaineella ihan vaparinakin jostasyystä siinä on kireämmät ennakot kierroksilla.
Tulikohan nyt varmasti riittävän sekavasti