Hyvä että projektista kiinnostuneita vielä on!
De laval suutin perustuu stingerin reiän eli välipillin kuristamiseen. Tällä voidaan vaikuttaa huipputehoon mutta hankalin osuus on mitoittaa se oikein. Perusidea de laval suuttimessa on kasvattaa putken keskipainetta ja parantaa hiukan takaisin heijastuvaa pulssia. Liian pieni suutin/välipilli ei tee yhtään lisää voimaa vaan voi aiheuttaa aika huomattaviakin ongelmia kun pakokaasut virtaavat takaisin sylinteriin ja nostavat lämpöjä. Pahimmassa tapauksessa menetät tehoa ja hajotat yläkerran moottorista.
Sinänsä de laval suutin vaikuttaa virtausnopeuteen mutta ei ehkä sillä tavalla millä tyypillisesti ajatellaan esim. nelitahtimoottoria. Äänennopeus ja siihen vaikuttava lämpö on tärkeämpiä jos puhutaan putkiston toiminnasta, de laval suutin nostaa pakolämpöjä eli kasvattaa äänennopeutta putken sisällä sen lisäksi että se voimistaa takaisin heijastuvaa pulssia. 2T putkisto ei ole vain virtausreitti pakokaasuille niinkun nelitahtimoottorissa, vaan resonanssijärjestelmän osa.
De laval suutin perustuu stingerin reiän eli välipillin kuristamiseen. Tällä voidaan vaikuttaa huipputehoon mutta hankalin osuus on mitoittaa se oikein. Perusidea de laval suuttimessa on kasvattaa putken keskipainetta ja parantaa hiukan takaisin heijastuvaa pulssia. Liian pieni suutin/välipilli ei tee yhtään lisää voimaa vaan voi aiheuttaa aika huomattaviakin ongelmia kun pakokaasut virtaavat takaisin sylinteriin ja nostavat lämpöjä. Pahimmassa tapauksessa menetät tehoa ja hajotat yläkerran moottorista.
Sinänsä de laval suutin vaikuttaa virtausnopeuteen mutta ei ehkä sillä tavalla millä tyypillisesti ajatellaan esim. nelitahtimoottoria. Äänennopeus ja siihen vaikuttava lämpö on tärkeämpiä jos puhutaan putkiston toiminnasta, de laval suutin nostaa pakolämpöjä eli kasvattaa äänennopeutta putken sisällä sen lisäksi että se voimistaa takaisin heijastuvaa pulssia. 2T putkisto ei ole vain virtausreitti pakokaasuille niinkun nelitahtimoottorissa, vaan resonanssijärjestelmän osa.