Eli. Loppuvuodesta 2012 ostin hetken mielijohteesta '85-86 Honda CR250:n raadon, kun halvalla sai. Pyörässä oli kipinä kateissa ja kone tuntui poljettaessa hieman oudolle. Tutulta krossiharrastajalta sain virtavehkeitä lainaan, joilla kipinä löytyi, mutta koneen avaus paljasti karun totuuden, magnesiumvaluinen kytkinkoppa oli haljennut ja syöpynyt vesipumpun kotelosta ja päästänyt vedet pitkin konetta. Pelkästään parempi koppa olisi jenkkilästä maksanut lähes 2x enemmän, mitä koko p**ka maksoi, plus muut osat päälle, joten luovutin koneen kanssa ja myin sen jollekin mopojampalle muutamalla kympillä. Tältä CR näytti ennen purkua:
No, minulla makasi sitten käsissä kuolleen krossin raato, jolle piti keksiä jotain. Hetken harkitsin lopunkin ryjän hävittämistä, mutta tallin hyllyllä makasi varaosiksi hankitusta RD Yamahasta purettu täydellinen tekniiikka, joka vaati runkolaakerien vaihdon, siellä kun ehti vesi maata kuukaudenpäivät viimekesänä, kun kannentiiviste oli päättänyt päästää nesteet pihalle. Konetta mallattiin eräänä iltana sitten käyttäjän jaakkimo kanssa runkoon ja todettiin, että sehän menisi äärimmäisen helposti. Kone kunnostettiin ja istutettiin paikalleen. Moottorin takakiinnike piti porata isommaksi, että se sopi takahaarukan akselille ja runkoon piti tehdä eteen uudet korvakkeet. Tältä se näytti kone sovitettuna:
Eturattaaksi valikoitui '85 YZ125:n ratas, joka sopi boorille, lukituslevyä piti hieman viilata:
Yläkerraksi laitettiin ajo-RD:n vanha vakiosylkkä, kanneksi iskettiin DTR:n 3BN-malli. Imukaula ja YEIS-pönikkä ostettiin Motomasterilta, ne ovat kotoisin vanhasta DT125LC:stä ja kaasari on RD:n vakio 26mm:
Vaihdepoljin oli PV:n polkimesta hieman modattu.
Pakoputkeksi hankin käyttäjältä Pöndeix KTM EXC:n A1-putken, johon sovitin pätkän käyrää RD:n vakioputkesta. Näytti silloin tältä:
Hyvin pian se olikin ajokunnossa, aluksi ilman YPVS:ää, mutta koska meno oli niin onnetonta, hankin käyttäjältä Synthetic 3-johtoisen YPVS-servon, sähköjen kanssa taistelin viikonverran, kun kone sammuili mystisesti. Syyksi paljastui rikkinäinen CDI, tilalle laitoin TZR:n 2RH-boksin, jolla nyt on toiminut hienosti. Myös servolle virransaanti aiheutti harmaita hiuksia. Aikansa taisteltua YPVS alkoi kutenkin toimia. Ensimmäisten toimivien testien aikaan HonMaha näytti tältä:
Taakse tuli Bilteman ledilippa ja eteen käyttäjältä trollol tyylikäs Acerbiksen tuote:
Vanhat Polisportin käsisuojatkin virittelin kiinni.
Sittenpä sillä vain ajeltiin, jossainvaiheessa talvea tilasin WR125:n Brembon jarrukahvan vanhan rikkoutuneen tilalle ja jarrusatulakin huollettiin. Muuten vain ajettiin niin perhanasti. Lumien sulaessa otettiin hieman pätkääkin:
http://youtu.be/n_k2IA7DbYU
Laiskahan se oli.
Alkukesästä alkoi väännönpuute jo hieman ärsyttää, vaihdoin sitten DT:n kannen RD:n hieman laskettuun, tiivisteeksi tuli DT:n pahvi, joka on hieman ohuempi kuin RD:n 3-osainen tiiviste. Hieman lisää hönkää tulikin, kunnes viikonpäästä Waltter-racingin rääkissä vettä saanut kietarin alapää nirahti kunnolla kiinni:
Kone jälleen auki ja uusi TKR:n kanki kiinni, samalle laakeroin ja stefasin sen uudelleen, kytkintä myös yritin herkistellä uusilla jousilla ja vähemmänajetuilla levyillä. Toisen männänkin laitoin, RD:ssä 20km ajon jälkeen alemman renkaansa menettäneen, josta putkisokilla tulppasin alemmanrengasuran pakoaukon molemmin puolin, ettei seos karkaa liian aikaisin ulos. Hieman myöhemmin vaihdoin alle Bilteman krossirenkaat ja saman puljun ketjutkin iskin kiinni. Ja taas vain ajettiin.
Pyörästä puuttui oikea sivukate ja kovasta metsästyksestä huolimatta 85-86 mallisia katteita ei löytynyt mistään järkihintaan, joten lopulta ostin Tori.fi:n kautta 87-90 sivukatteet ja penkin, jotka menivät melko helposti kiinni:
Koneen laiskuus oli vaivannut jo pidemmänaikaa, varsinkin metsässä koneen alaväännöttömyys ja korkea huipputeho olivat melko ikäviä ominaisuuksia. Nettivaraosasta löytyikin sitten järkihintaan DTR:n TT-putki sopuhintaan ja sen muokkailin kiinni. Ja johan alkoi Rönttä lentämään, tehoalue alkaa alhaalta asti ja alkoi napsimaan 12-51 välejä samantien loppuun, vaikka KTM:n putkella ne tuntuivat masentavan pitkiltä. Myös kytkin alkoi kylmänä taas luistelemaan lisääntyneen väännön johdosta. Tässä pyörä DT:n putkella:
Viimeisin muutos tuli tehtyä paripäivää sitten, kun rakentelin seisontajalan. Rälläköin varaosa-RD:n rungosta mekanismin, sovitin sen runkoon, että siinä on lähes 180 asteen liikerata ja pidensin jalkaa abt. 20cm. Jouseksi iskin mopo-DT:n jousihässäkän sisemmän jousen, hieman maalia päälle ja voila, kisaenskatyylinen jalka oli valmis:
Ja tänään, 18.8.2013, kuolemanporteilla käynyt entinen krossi näyttää tältä:
Mutta mitä sille vielä aiotaan tehdä?
-Sylinterin porautus ja uusi mäntä (ihan lähiaikoina)
-Alustan täydellinen huolto (keulan stefat ja öljyt, takaiskarin huolto ja swingin puslaus)
-Akkukotelo ilmanputsarikotelon jatkeeksi, saisi GPS:lle virtaa.
-Isompaa kaasaria (28-32 lattaluisti OKO tms. powerjetillä)
-Ehkä rungon hiekkapuhallus, siistiminen ja maalaus
-Piikit talveksi (Saa tarjota 21 ja 18 enskapiikkejä!)
-Ja kaikkea muuta mitä ikinä keksii.
Kuvia lisäilen tänne ja galleriaan sitämukaa, kun jotain tapahtuu. Galleriasta löytyy melkopaljon kuvia tästä ja muista kamppeistani.
Rakentavaa kommenttia saa heittää.
Mäkistation kiittää ja kumartaa tässävaiheessa.
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...