Turbo nelariin

mankeli_
Liittynyt:
17.6.2008 22:34

ViestiKirjoittanut mankeli_ » 26.10.2010 19:20

saisko tommosen rhb31 toimimaan tommosessa 150cc yamahan koneessa? mitään yybertehoja ei olla ottamassa, mielenkiinnon vuoksi ois mukava rakennella.
löre
Pyörä:
Neljä pyörää
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
13.4.2010 23:09

ViestiKirjoittanut löre » 27.10.2010 16:38

mankeli_ kirjoitti:saisko tommosen rhb31 toimimaan tommosessa 150cc yamahan koneessa? mitään yybertehoja ei olla ottamassa, mielenkiinnon vuoksi ois mukava rakennella.

Kyllä. Turbolle pitää vaan jostain saada tulo ja meno öljylle ja öljypumppu. Konettakaan tuskin joutuu vahvistelemaan, jos tosiaan ei mitään jumalattomia tehoja tavoitella. Tai mitäpä minä tässä löpisemään, mutta kuitenkin varsin yksinkertainen vehje tuo yamahan koneellinen piikki on, niin varmasti saa toimimaan kun vaan panostaa.
http://www.motot.net/talli/osat/id36486/ CBR 125 PURKUOSIA
mankeli_
Liittynyt:
17.6.2008 22:34

ViestiKirjoittanut mankeli_ » 27.10.2010 18:02

löre kirjoitti:
mankeli_ kirjoitti:saisko tommosen rhb31 toimimaan tommosessa 150cc yamahan koneessa? mitään yybertehoja ei olla ottamassa, mielenkiinnon vuoksi ois mukava rakennella.

Kyllä. Turbolle pitää vaan jostain saada tulo ja meno öljylle ja öljypumppu. Konettakaan tuskin joutuu vahvistelemaan, jos tosiaan ei mitään jumalattomia tehoja tavoitella. Tai mitäpä minä tässä löpisemään, mutta kuitenkin varsin yksinkertainen vehje tuo yamahan koneellinen piikki on, niin varmasti saa toimimaan kun vaan panostaa.


tosiaan jos ny oikeasti rupeen turboa laittaa ni teen sen sit kerralla kunnolla. Mites täällä esim lokitekki on toteuttanut tuon öljynkierron?
jannu28
Liittynyt:
29.5.2008 18:26

ViestiKirjoittanut jannu28 » 25.1.2011 16:56

Onko porukka miten paineistanu kaasarin vai onko kaasari ennen turboa. Jos kaasarin paineistaa nii pitää tukkia ylivuodot TAI laittaa kumpaankin paine. Sitten jos kaasarin paineistaa pitää joko tankki paineistaa tai hankkia bensapumppu. Onko kukaan paineistanut kaasaria ja onnistuuko se edes ellei ole siihen tarkoitettu kaasari? Kun ahtaminen tai oikeastaan ahtimen sijoitteleminen on huomattavasti helpompaa ilman kaasarin paineistusta mutta siinä tulee taas paljon muita ongelmia. Itsellä on harkinta-asteella ostaa uusi pieni ahdin. Kiinnostaisi tietää että missä hintaluokissa tuommoiset liikkuu mistä tässäkin topicissa on jauhettu.
julpero
Pyörä:
Kawasaki kx450 ilman mottia
Paikkakunta:
Siilinjärvi
Liittynyt:
17.11.2005 18:43

ViestiKirjoittanut julpero » 13.2.2011 21:52

mulla on tuommonen aika pieni ahin jos haluut ostaa oli 150cc mankissa mutta ei tullu tehoja ku pensa pumppu oli tehoton eikä antanu painetta riittävästi , ja itellä on tuommonen kalvokaasari ja sen paineistus on helppoa , käyttäävät nuita turbo suzuki giksereissäkin ... turbo on jostain 1300cc diisselistä
Korjaamo Roivainen tmi Tehdään metallitöitä ! ym osia Mp
lokitekki
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 21:50

ViestiKirjoittanut lokitekki » 17.2.2011 17:09

Jos jotaki kiinnostaa tuo mun td02 turbo niin lähtis 300e. Melkeen käyttämätön ja kaikkia mahollista laippaa ja öljyletkua mukaan.

Tuon parempaa turboa ei olekkaan kuin tuo.
Postijunnu
Pyörä:
Derbi DRD pro r 50, Rieju Marathon 125 enduro
Paikkakunta:
Haapavesi
Liittynyt:
1.3.2011 20:13

ViestiKirjoittanut Postijunnu » 2.3.2011 22:38

Niin tosiaan, meissillähän ois Hondan GX200 koneella oleva tosi hyvä runkonen kartingauto :D Nyt alko poltteleen kyllä tosissaan. Siinähän ois harvinaisen hyvä projekti, kun ei sillä autolla ajoakaan ole ollut paljon paskaakaan. Unohtunut tallin perälle. Pitäisköhän siitä iskeä turboprojekti tulille :D
Flättäri
Liittynyt:
10.3.2011 18:49

ViestiKirjoittanut Flättäri » 10.3.2011 19:42

Moro moottoripäät

Vähän taustoja:

Tuli tossa viime syksynä hommattua tommonen pervo cccp skootteri ilman tekniikkaa, vaikka emännän mielestä se on ihan hirveen ruma, mut oli vaan pakko ostaa ku halvalla sai.
Ekaks oli tarkotus laittaa siihen nurkissa pyöriny 150cc skyteamin moottori, sit aikani ilmajäähdytyksen riittävyyttä kotelon sisällä mietittyäni hylkäsin koko moottorin rojektista. Kaverilla sattu olee samaan aikaan myytävänä 200cc kiinamönkkäri nestejäähdytteisellä tekniikalla ja vielä kohtuu hintaan, no pitihän se sit pois ostaa. Sittenhän tuli pistettyä mönkkä palasiks ja heitettyä siihen 150kuutioinen voimakone, meni muuten heittämällä samoihin kiinnikkeisiin. Vaihteeks alko mopo karkaamaan käsistä ja turbo sen pitää olla. Hetken tutkailtuani satuin löytämään foorumin myyntipuolelta ihin rhb32 föönin.
Kyseinen puhkuja oli työntäny 160kuutioisessa abaut 0,4 baaria ylipainetta, joten kaupat synty.

Täll hetkel moottori on rungossa pelkkien takakiinnikkeitten varassa, turbo lyhkäsen pakosarjan päässä (abaut 80mm pitkä). Etummaisia moottorin kiinnikkeitä tarttis alkaa värkkäilee, kun saan öljynpaluu linjan turbolta hoidettua, se kun tarttee mennä suorinta reittiä, väistellään sitä sit kinnikkeillä. Kalvokaasari pitäis saapua ens viikon aikana. Nii, ja onhan mulla pikkunen dumppikin olemassa :)

Muutama kysymys olis:

1. Ajatus olis vetästä turbon ö-paluulinja tyhjennys proppuun koneen alle. Voisko toi toimia, jos vetäsis ns. huohotus linjan turbon ö-laipasta ulko ilmaan tai venakoppaan?
Teoriassahan toi mun mielestä toimis, kun neste tasaa itsensä, esim. vesivaaka, siis tommonen letkumallinen jossa vettä.

2. Mitekäs sitten polttis puolella paineistettu tankki, toimiiko vai laittaako suoraan ruiskupumpun ja paineensäätimen?
Jonkun näkönen pumppu tarttee laitteessa olla, kun tankki tulee olemaan matalammalla kun kaasari. Noita sähkösiä pienpaine pumppuja sattuis löytymään nurkista.

Tää laitos on sitte semmonen vaihtoehto projekti, jota rakennetaan vaihtelun vuoksi, eli ikuisuusrojekti. Muut vekottimet menee tän edelle.

Googlettamalla tula t200 tourist, löytyy maailmalta kuvia samanlaisista kommarisukkuloista, jos jotakuta sattuu kinnostamaan

Kiitos ja kumarrus
T: Laaksonen
-jou-
Liittynyt:
21.4.2010 21:45
Re: TURBO nelariin

ViestiKirjoittanut -jou- » 4.10.2011 23:28

Mitä tulis maksamaan tämmönen koko projekti kevariin ja kuinka paljon pitäis vahvistella?
MB93
Pyörä:
Honda FT500
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.1.2010 20:10
Re: TURBO nelariin

ViestiKirjoittanut MB93 » 5.10.2011 20:44

Sen verran on hommaa ja rahaa sekä tunteja palaa että on paljon helpompiakin keinoja saada mopo kulkemaan. Tuskin näitä kukaan tekee, itse pitää kaikki duunata ja vaikkapa tuon Lokitekin (ex-)projua seuranneena voin sanoa etten itse yrittäisi ikipäivänä samaa, puuttuu niin paljon välineitä ja tietotaitoa tuohon hommaan.
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59
Re:

ViestiKirjoittanut Johani » 6.10.2011 13:16

mankeli_ kirjoitti:
löre kirjoitti:
mankeli_ kirjoitti:saisko tommosen rhb31 toimimaan tommosessa 150cc yamahan koneessa? mitään yybertehoja ei olla ottamassa, mielenkiinnon vuoksi ois mukava rakennella.

Kyllä. Turbolle pitää vaan jostain saada tulo ja meno öljylle ja öljypumppu. Konettakaan tuskin joutuu vahvistelemaan, jos tosiaan ei mitään jumalattomia tehoja tavoitella. Tai mitäpä minä tässä löpisemään, mutta kuitenkin varsin yksinkertainen vehje tuo yamahan koneellinen piikki on, niin varmasti saa toimimaan kun vaan panostaa.


tosiaan jos ny oikeasti rupeen turboa laittaa ni teen sen sit kerralla kunnolla. Mites täällä esim lokitekki on toteuttanut tuon öljynkierron?


http://www.yamaha-forum.net/forum/showthread.php?t=7881 tee näin
jalkapyörä
Liittynyt:
26.2.2011 0:58
Re: TURBO nelariin

ViestiKirjoittanut jalkapyörä » 6.10.2011 22:39

Ihan näin huvin vuoksi kyselen, että miten turbon voitelu toteutetaan?
Viimeksi muokannut jalkapyörä päivämäärä 4.4.2012 22:32, muokattu yhteensä 1 kerran
sumppa
Liittynyt:
3.2.2007 18:04
Re: TURBO nelariin

ViestiKirjoittanut sumppa » 6.10.2011 23:39

Veikkaisin että noilla tehoilla menee veivi mutkalle aika pian :P .
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: TURBO nelariin

ViestiKirjoittanut -Zone- » 7.10.2011 0:41

jalkapyörä kirjoitti:Ihan näin huvin vuoksi kyselen, että miten turbon voitelu toteutetaan?

Tapoja on monia ja jossain yksi rakenne voi toimia hyvin ja huonommin toisessa koneessa. Voihan käyttää samaa simppeliä systeemiä 4T koneen kanssa, mitä on 2T miehet käyttäneet turbottaessa. Eli oma öljysäiliö ja sähköpumpulla öljy läpi turbosta lauhduttimeen ja takas säiliöön vaikka se ehkä tuntuisikin hullulta 4T koneessa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59
Re: TURBO nelariin

ViestiKirjoittanut Johani » 9.10.2011 14:13

sumppa kirjoitti:Veikkaisin että noilla tehoilla menee veivi mutkalle aika pian :P .


se riippuu ihan siitä minkälainen veivi siellä on vakiona, dt:ssäkin ylimitotettu reilusti tuo veivi, vakiotehot ~22hp ja kestää vielä 45hp hyvin samalla veivillä.

tuollasesta wr 250 löysin videon joskus jossa oli ollut turbo jonku aikaa kiinni ja takas vapariksi laitettu ja jotain sivuääntä koneesta kuvattiin, tuplatehoilla ajettu. pientä välijäähytintä suosittelisin jos hiukankaan enemmän meinattiin pitkäaikasesti repiä tehoja.