Moro moottoripäät
Vähän taustoja:
Tuli tossa viime syksynä hommattua tommonen pervo cccp skootteri ilman tekniikkaa, vaikka emännän mielestä se on ihan hirveen ruma, mut oli vaan pakko ostaa ku halvalla sai.
Ekaks oli tarkotus laittaa siihen nurkissa pyöriny 150cc skyteamin moottori, sit aikani ilmajäähdytyksen riittävyyttä kotelon sisällä mietittyäni hylkäsin koko moottorin rojektista. Kaverilla sattu olee samaan aikaan myytävänä 200cc kiinamönkkäri nestejäähdytteisellä tekniikalla ja vielä kohtuu hintaan, no pitihän se sit pois ostaa. Sittenhän tuli pistettyä mönkkä palasiks ja heitettyä siihen 150kuutioinen voimakone, meni muuten heittämällä samoihin kiinnikkeisiin. Vaihteeks alko mopo karkaamaan käsistä ja turbo sen pitää olla. Hetken tutkailtuani satuin löytämään foorumin myyntipuolelta ihin rhb32 föönin.
Kyseinen puhkuja oli työntäny 160kuutioisessa abaut 0,4 baaria ylipainetta, joten kaupat synty.
Täll hetkel moottori on rungossa pelkkien takakiinnikkeitten varassa, turbo lyhkäsen pakosarjan päässä (abaut 80mm pitkä). Etummaisia moottorin kiinnikkeitä tarttis alkaa värkkäilee, kun saan öljynpaluu linjan turbolta hoidettua, se kun tarttee mennä suorinta reittiä, väistellään sitä sit kinnikkeillä. Kalvokaasari pitäis saapua ens viikon aikana. Nii, ja onhan mulla pikkunen dumppikin olemassa
Muutama kysymys olis:
1. Ajatus olis vetästä turbon ö-paluulinja tyhjennys proppuun koneen alle. Voisko toi toimia, jos vetäsis ns. huohotus linjan turbon ö-laipasta ulko ilmaan tai venakoppaan?
Teoriassahan toi mun mielestä toimis, kun neste tasaa itsensä, esim. vesivaaka, siis tommonen letkumallinen jossa vettä.
2. Mitekäs sitten polttis puolella paineistettu tankki, toimiiko vai laittaako suoraan ruiskupumpun ja paineensäätimen?
Jonkun näkönen pumppu tarttee laitteessa olla, kun tankki tulee olemaan matalammalla kun kaasari. Noita sähkösiä pienpaine pumppuja sattuis löytymään nurkista.
Tää laitos on sitte semmonen vaihtoehto projekti, jota rakennetaan vaihtelun vuoksi, eli ikuisuusrojekti. Muut vekottimet menee tän edelle.
Googlettamalla tula t200 tourist, löytyy maailmalta kuvia samanlaisista kommarisukkuloista, jos jotakuta sattuu kinnostamaan
Kiitos ja kumarrus
T: Laaksonen