Sergey kirjoitti:...Voipi olla että vaihtuu viel läpivedoksi ku tuo kaasari tahtoo jumittaa ahdot päällä ja vaikka onki modattu kaasari niin ei se oo ku 95% toimiva... Jo tässä vaihees voin sanoa että läpiveto kaasarilla ei ollu lähellekää näin paljo ongelmia. Itseasiassa ei ollu ongelmia ollenkaan. Se oli vaan bolton ja menoks. Tää tiristää bensaa sielt täält, jumii kaasaria, kierrokset heittelehtii, kone sakkaa yhtäkkiä, saa liikaa bensaa, saa liian vähän bensaa yms yms.
Tuollaisia ongelmia sitä tahtoo tosiaan olla luvassa ja vaikka bensapumpun ja paineensäätäjänkin soppaan heittää mukaan, on toiminta usein silloinkin sinnepäin-tyyppistä. Omat huonot puolensa on kaasarin ollessa turbon imupuolella, mutta säätöihin saaminen on kyllä niin paljon helpompaa, että kotiduunarin kannattaa sitä aina vakavasti harkita. Moottorisahan kaasari tuossa paineistetussa systeemissä olisi yksi hyvä malli. Koot vain tahtoo yleisestiottaen olla turhan pieniä. Ilman modaamista ei tosin tässäkään vältytä.
Mikroautojen kaasareista löytyy kyllä samaa rakennetta sahojen kanssa ja kootkin on mukavasti suurempia, mitä sahoissa. Hinnat vaan tahtoo olla aika roimat. Pääsääntöisesti sanoisin, että normikaasarit kannattaa jättää sinne turbon imupuolelle, vaikka rakenne ei se paras olekkaan. Niiden paineistaminen on kummiskin senverran ongelmallista.
Sergey - Ihanko normi sytytyskäyrällä / ennakolla mennään? Tosin onhan tuo ahtopaine suht matala, mutta ennakon olisi hyvä pudota paineiden noustessa. Asialla on kestonkin kannalta suhteellisen suuri merkityskin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein