Jaa'a, että sellaisia mietteitä... No täytyypä minunkin hiukan tähän väliin "päteä".
Hilpeästi sanottu: "koska ilmanvastushan siinä vain on vastuksena". Vastusta se alkaa olla ilmanvastuskin, jos siinä on painetta mukana, tehtiinpä sitä painetta sitten ilmavirtauksen liike-energiasta (kuten esim turboahdin tekee), tai kompressoimalla (kuten esim Lysholmin ruuvi tekee).
Jos Mortuoppi olisi ollut hereillä fysiikan tunnilla, olisi hänellä varmaankin tietona että energiaa ei voi luoda tyhjästä. Tarkoittaa sitä, että ilman kompressoiminen tiettyyn paineeseen tietyllä tahdilla on TYÖTÄ, joka vaatii TEHOA. Ja tehoa vaaditaan sitä enemmän mitä enemmän aikayksikössä tehdään työtä.
No, sitten jos heitetään enemmän tai vähemmän hatusta että normaalisti ahdin haukkaa koneen tehosta ehkä luokkaa 10-20 %, ja hyötysuhteessa ei millään sähkömoottorivirityksellä ainakaan näitä "normiratkaisuja" parempaan tule pääsemään, eli sitä kautta tehontarpeessa ei voida säästää. Voidaan äkkiä laskea että esim maltillisessa 15 hp koneessa ahtimen pyörittämiseen tarvitaan 1.5-3 hp, joka on jotain 1.1-2.2 kW, ja puhutaan jatkuvasta tehosta. Siinäpä on mopon magneetolle puhaltamista.
Edelleen, jos vielä huvittaa, voidaan laskea minkälaisia virtoja vaaditaan. Jos meinaat pyörittää 2.2 kW moottoria jollain 7.2 voltin jännitteellä, antaa yläasteen fysiikan kaavat (P=UI) tarvittaviksi virroiksi luokkaa 305 ampeeria, joka alkaa olla jo melko paljon. Saattaa neliömillin johdot vaikka sulaa.
Ilmeisesti sulla oli tuossa mielessä jotkut lennokkimoottorit, ja vaikka ne aika näppäriä vehkeitä onkin, on tämä koko ajatus ihan yhtä järkevä kuin nuo klassiset hiustenkuivaaja- ja tietokoneentuuletinturbot. Eli täysin hanurista.
Kehotan (edelleen ja jälleen kerran) opiskelemaan perusteita ennen mielettömien ideoitten esittämistä.
Mortuoppi kirjoitti:Eihän tuo virta-asia ole ongelma ollenkaan, kyseiset moottorit pyörivät mangeeton virralla täydellä teholla aivan mainiosti, vaikka niitä olisi kaksi syömässä virtaa suoraan mangeetolta. Jos moottori pyörii vaikka noin 70000rpm-85000rpm, ja välitykset turbiiniin ovat niin, että turbiini pyörii 180000-210000rpm, niin miten se tarvitsisi yhtään sen enempää virtaa kun normaalissa käytössä, koska ilmanvastushan siinä vain on vastuksena?