Oikeasti kevytmoottoripyöräveroa ei ole olemassakaan, vaan tämä sovelletaan autoverosta. Käytän kuitenkin termiä "kevytmoottoripyörävero", koska joillekkin se on helpompi käsittää.
Tiivistettynä:
Voit saada kevytmoottoripyöräveron jos
-sylinterin tilavuus on yli 50cc
-mopon nopeus ylittää 65km/h
Laajasti:
Kevytmoottoripyörävero on epävirallinen käsite autoverosta, joka pannaan maksuun, kun mopon rakenne muutetaan vastaamaan kevytmoottoripyörää.
Moposta ei Suomessa tarvitse maksaa autoveroa, mutta kevytmoottoripyörästä täytyy. Kun mopon rakenteellinen tuntinopeus nousee yli 45 kilometrin tai sylinteritilavuus ylittää 50 kuutiosenttimetriä (diesel, tai sähkömoottorissa teho enintään 4kW), luetaan se lain mukaan kevytmoottoripyöräksi, jolloin siitä pannaan maksuun autovero.
Pykälien mukaan, periaatetasolla, veroihin riittää 50km/h nopeus kuristetulla mopolla ajettuna. Yleinen ja oikeudenmukainen käytäntö kuitenkin on, että vasta yli 65km/h kulkevista tai 50cm³ kuutiotilavuuden ylittävistä mopoista määrätään maksettavaksi autovero, joka vaihtelee suuruudeltaan paljonkin riippuen mopon iästä ja hinnasta. Veromaksu on ulosottokelpoinen, eikä sitä palauteta, vaikka viritetty mopo palautettaisiin takaisin vakioksi. Vero voidaan määrätä samalle ajoneuvolle useammankin kerran.
Veron suuruus viritetylle mopolle (kevytmoottoripyörälle) on 8 % uuden mopon hinnasta. Yleensä laskemiseen käytetään ovh-hintaa, josta on vähennetty tavanomaiset 4-5 %, jotka jokainen saa tingittyä pois uuden mopon hinnasta. Kaava laskemiseen on varmasti tässä kohtaa paikallaan:
-02 ja vanhemmille mopoille vero on aina 207,38+45,62 = 253 euroa, koska niille käytetään keskimääräistä verotuslaskentaa.
-03 ja uudemmat verotetaan uuden vastaavan mallin hankintahinnan mukaan. Esimerkkinä Derbi Senda SM DRD Pro -06:
Veron määrää aina ajoneuvohallintokeskus (AKE), ja veroselvitys on aina tapauskohtainen. Poikkeustapauksissa mopoilija pääsee kuin koira veräjästä, eikä veroa panna maksuun ollenkaan. Verokäsittely ottaa aikansa ja on täysin normaalia, että verolasku tipahtaa postiluukusta vasta pari kuukautta tapahtuman jälkeen.
Verot tulevat maksettavaksi mopon omistajalle, eikä kuskilla ole mitään tekemistä veron kanssa, vaikka kuski olisi eri henkilö, kuin papereihin merkitty omistaja. Paljon puhuttuja minimi- tai maksimiveroja ei ole olemassakaan, ja verotus on aina tapauskohtaista. Mahdollisia lisärangaistuksia mopon virittämisestä ovat ankara sakottaminen poliisin toimesta, sekä hankaluudet vakuutusyhtiön kanssa. Vakuutusyhtiöllä on oikeus periä viritetyn mopon omistajalta kevytmoottoripyörän vakuutusmaksut jälkikäteen.
Asiayhteyteen sopivia linkkejä:
Viritettyjen mopojen autovero
Mopon virittämisestä kallis lasku
Suurimman osan infoa kirjoittanut astr0
Mahdolliset väärät tiedot/lisäykset laittakaa tulemaan YV:llä niin muokkaan tätä viestiä sitä mukaan, kun virheitä/parannuksia ilmenee.
Tiivistettynä:
Voit saada kevytmoottoripyöräveron jos
-sylinterin tilavuus on yli 50cc
-mopon nopeus ylittää 65km/h
Laajasti:
Kevytmoottoripyörävero on epävirallinen käsite autoverosta, joka pannaan maksuun, kun mopon rakenne muutetaan vastaamaan kevytmoottoripyörää.
Moposta ei Suomessa tarvitse maksaa autoveroa, mutta kevytmoottoripyörästä täytyy. Kun mopon rakenteellinen tuntinopeus nousee yli 45 kilometrin tai sylinteritilavuus ylittää 50 kuutiosenttimetriä (diesel, tai sähkömoottorissa teho enintään 4kW), luetaan se lain mukaan kevytmoottoripyöräksi, jolloin siitä pannaan maksuun autovero.
Pykälien mukaan, periaatetasolla, veroihin riittää 50km/h nopeus kuristetulla mopolla ajettuna. Yleinen ja oikeudenmukainen käytäntö kuitenkin on, että vasta yli 65km/h kulkevista tai 50cm³ kuutiotilavuuden ylittävistä mopoista määrätään maksettavaksi autovero, joka vaihtelee suuruudeltaan paljonkin riippuen mopon iästä ja hinnasta. Veromaksu on ulosottokelpoinen, eikä sitä palauteta, vaikka viritetty mopo palautettaisiin takaisin vakioksi. Vero voidaan määrätä samalle ajoneuvolle useammankin kerran.
Veron suuruus viritetylle mopolle (kevytmoottoripyörälle) on 8 % uuden mopon hinnasta. Yleensä laskemiseen käytetään ovh-hintaa, josta on vähennetty tavanomaiset 4-5 %, jotka jokainen saa tingittyä pois uuden mopon hinnasta. Kaava laskemiseen on varmasti tässä kohtaa paikallaan:
-02 ja vanhemmille mopoille vero on aina 207,38+45,62 = 253 euroa, koska niille käytetään keskimääräistä verotuslaskentaa.
-03 ja uudemmat verotetaan uuden vastaavan mallin hankintahinnan mukaan. Esimerkkinä Derbi Senda SM DRD Pro -06:
- * Uuden hinta vuonna 2006 3670e
* Tavanomaiset alennukset (5 %) vähennettynä hinnaksi jää 3486,50e
* Tästä summasta lasketaan autovero 8 %, 278,92e
* Veroon lisätään vielä arvonlisävero 22 % autoverosta, joka on tässä tapauksessa 61,36e
* Yhteissumma ko. mallin autoverolle on 278,92e + 61,36e = 340,28e
Veron määrää aina ajoneuvohallintokeskus (AKE), ja veroselvitys on aina tapauskohtainen. Poikkeustapauksissa mopoilija pääsee kuin koira veräjästä, eikä veroa panna maksuun ollenkaan. Verokäsittely ottaa aikansa ja on täysin normaalia, että verolasku tipahtaa postiluukusta vasta pari kuukautta tapahtuman jälkeen.
Verot tulevat maksettavaksi mopon omistajalle, eikä kuskilla ole mitään tekemistä veron kanssa, vaikka kuski olisi eri henkilö, kuin papereihin merkitty omistaja. Paljon puhuttuja minimi- tai maksimiveroja ei ole olemassakaan, ja verotus on aina tapauskohtaista. Mahdollisia lisärangaistuksia mopon virittämisestä ovat ankara sakottaminen poliisin toimesta, sekä hankaluudet vakuutusyhtiön kanssa. Vakuutusyhtiöllä on oikeus periä viritetyn mopon omistajalta kevytmoottoripyörän vakuutusmaksut jälkikäteen.
Asiayhteyteen sopivia linkkejä:
Viritettyjen mopojen autovero
Mopon virittämisestä kallis lasku
Suurimman osan infoa kirjoittanut astr0
Mahdolliset väärät tiedot/lisäykset laittakaa tulemaan YV:llä niin muokkaan tätä viestiä sitä mukaan, kun virheitä/parannuksia ilmenee.