Nakkilalla kiertokankisarja näkyy olevan 124e, eli osien puolesta ei hirveän kallis remontti. Mistä tahansa muualta tilattuna (ulkomailta halvimmat) säästää siinäkin. Tämä tietysti, jos tykkää itse rempata. Liikkeessä työt tietysti moninkertaistavat rempan kustannuksen, eli uskaltaisinko nyt arvioida jotain 300-500e osineen? Tämä on sitten täyttä mutuilua jo
Noin vähän ajettuihin ei vielä ole tarvetta vaihtaakaan kiertokankea. Taitaa yleensä remontit mennä vähän sykleittäin männän ja sylkän mukaan, eli kun ruvetaan jompaakumpaa tai molempia vaihtamaan, niin samalla vaihdetaan vähän kaikkea muutakin. Harmi, kun en nyt muista tarkemmin tämän pyörän huoltovälejä, niin en osaa sanoa milloin kiertokanki pitäisi vaihtaa.
Budjetista ja tulevista ajokilometreistä riippuen ehdottaisin joko todella vähän ajettua (15tkm tai alle) tai sitten vähän enemmän ajettua (n. 25-30tkm?) josta on kaikki mahdollinen rempattu. 15tkm ajetussa ei tarvitsisi olla vaihdettuna kuin sylkkä ja mäntä. Haittapuolena on, että jos meinaat pyörää pitää vaikkapa yli 25tkm asti niin vastaan alkaa tulla remontteja tai sitten joudut myymään pyörän remppaamattomana mahdollisesti alihintaan.
Jos ostat vähän enemmän ajetun yksilön, niin kalliit rempat ovatkin jo takanapäin. Tässä pitäisi sitten löytyä tosi hyvin rempattu vehje, eli vaihdettua sylkkä+mäntä, tasapainoakselin muovirattaat, mieluusti kytkin ja kiertokanki. Myös pientä vaihteistoremppaa (laakereita yms) olisi hyvä olla tehtynä. Paras tietysti jos on liikkeen kuitteja näistä niin saa varmasti hyvin rempatun. Sitten jos ajelet vaikka 10tkm ja myyt eteenpäin, niin pelkkä männänvaihto on tarpeen.
Molemmissa raveissa on hyvät ja huonot puolensa, itse ottaisin ennemmin rave ykkösen. Siinä ei pitäisi tulla säätöjuttuja vastaan kun pelataan sähköisellä pakoaukonsäätimellä (kakkonen on pneumaattisesti pakokaasuilla säätyvä). Rave ykkösissä laipan ohjausvaijeria joutuu kuulemma vaihtelemaan aika usein, mutta itse laipan kestävyydestä en osaa tarkemmin sanoa. Rave kakkosissa omakohtaisen kokemuksen mukaan laippa halkesi, ja kai se on jollain muullakin haljennut. Mutta eiköhän se laippa kuitenkin aika pitkään kestä. Itse putsailisin varotoimenpiteenä laippaa ja sen uraa sylinterissä ehkäpä 5tkm välein, alkaen heti ostohetkestä.
Ja rave kannattaa ilman muuta olla täystehoisessa, se tuo alavääntöjä ja vähentää bensan kulutusta. Jos ei pyörässä ravea ole niin kannattaa hommata, rahat kyllä saa bensan muodossa takaisin. Rave 1 on huomattavasti helpompi asentaa, rave kakkosessa pitää porata sylinterin pakokanavaan reikä, ja tätä varten olisi suositeltavaa (joskin ei ihan pakollista?) irrottaa sylinteri.
Niin kuin viestin pituudesta voi päätellä, tässä pyörässä on kyllä päänvaivaa. Huoltoja pitää tehdä aika paljon, ja rahareikiä voi tulla vastaan. Ihan syystäkin RS:n kestävyydellä on maineensa, mutta hyvin huollettu on luotettava siinä missä muutkin 2-tahdit.