tupez kirjoitti:Kellään kokemusta todellisesta enduro ajosta reiskalla? Kestääkö hyppyjä ja patikoita vääntää mennee urku auki? Entäs niin sanottu suo ralli jossa sitä mutaa on että särkyykö mitää helposti esim. mittaristoo yms sähköstä?
Ilmanputsarin kotelon saumat eivät ole täysin tiiviit, vaan niistä tulee sisälle hienoa pölyä ja ehkä jopa hiukan vettä, joten niihin kannattaa sisäpuolelta heittää hiukan teippiä. Muutenkin suodatinta kannattaa putsata useasti jos ajat likaisissa olosuhteissa. Alkuperäinen paperisuodatin on kätevä putsata pahemmista paskoista paineilmalla joka reissun jälkeen jos mahdollisuus siihen löytyy.
Suosittelen myös vaahtomuovista putsaria, helpompi pestä ja virtaakin paremmin.
Stopparit ovat aika heikot eli ne kannattaa etukäteen vaihtaa jos tosissaan meinaat enskata, sillä kunnon lippoja tulee varmasti. Stoppareiden pettäessä kun kaadut, voi keulaputki tehdä runkoon pienen lommon. Keulasta puheenollen, kannattaa aina sillointällöin pyyhkäistä liukuputket puhtaaksi liasta, pidentää stefojen elinikää.
Patikkoa ja jonkinlaisia hyppyjäkin luulisi kyllä kestävän, ja urku auki voi kyllä polettaa mettäpolkuja. Jousituksen olen todennut ehkä hiukan liian kovaksi säännölliseen enskakäyttöön. Perä tykkää pomppia patikossa ja keula puskee pehmeillä alustoilla. Tämä siis supermotomallissa, en tiedä olisiko endurovanteisessa pehmeämpi alusta. Keulan puskeminen on kyllä smotoissa enemmänkin ominaisuus johtuen pienestä ja sileästä renkaasta.
Suon taittamisesta sen verran, että tähän asti on kaikenmaailman Derbit, deeteet ym. mopotkin tuota kestäneet, että eiköhän maratoonarillakin pääse ko. huvista nauttimaan. Muista vain pitää pyörä puhtaana. Sähköhäiriöitä voi ennaltaehkäissä mm. katsomalla että johdotukset ovat paikoissa jossa ne ovat suojassa pahimmalta kuntalta. Liittimiä voi varmistaa vaikka sähköteipillä, sekä ruiskuttaa niihin kosteutta syrjäyttävää tavaraa, esimerkiksi Castrolin DWF. Sähkömopon omistajana kannattaa pitää varasulake aina matkassa : D
Koneen altistuessa pahemmalle rääkkäykselle endurokäytössä, kannattaa pyörän huoltovälejä lyhentää.