-Zone- kirjoitti:-slayer- kirjoitti:...Hondan alkuperäiset peilit kiinnostaisi myös. Näiden kunnon pitäisi olla lähes virheettömät...
Tulihan
voimakoneelta myös jo kysyttyä?
Ei olekkaan tullut kysyttyä vielä sieltä. Etsin lähinnä käytettyjä osia näin alkuun, museorekisteriin kun menee alkuperäiskuntosena, niin uusia osia en haluaisi. Mulla on yhet alkuperäset peilit ostettu, tai ne tuli kylkiäisiks ja ne on liika huonokuntoset, ja pyörässä on kiinni nyt yksi hyväkuntoinen alkuperäisen merkkinen peili, mutta molemmille puolille olisi tarkoitus saada. Ja minne lie on ensimmäinen omistaja hukannut kytkinvaijerin säätöpalikan, muutenhan tuo on osiltaa täydellinen ja alkuperäinen.
Tuli tässä nyt vahailtua pyörä kauttaaltaan ja huollettua. Kaasarit puhistettu, ilmansuodattimet puhistettu ja öljytty motulin putsari öljyllä, moottoriin vaihdettu motulin 5000 öljyt, rengaspaineet tarksitettu, ketjut pesty ja öljytty, kaikki kromit kiillotettu ja tankki vahattu. Latasin akunkin ja iskin pyörään kiinni ja pyörän tulille. Hyvin hörähti käyntiin ja nätisti kävi, lämmittelin pitkään ja hartaasti talven jälkeen. Kävin sitten ajelemassa vähän ja sama ongelma siinä on; eli pyörä ei kule niin kuin pitäisi. Kulki gepsiin 90km/h ja kierrokset oli 8000rpm hujakoilla ja ylämäkiin ei tahdo pitää vauhtia, tippuu 70km/h.
Vaihdoin 95 suuttimien tilalle 90, mutta tämä pahensi asiaa, huiput ja kierrokset tippui 10km/h ja 1000rpm. Samalla pyörä alkoi takkuilemaan selvemmin, kun 95 suuttimilla mitään merkittävää tökkimistä ei huomannut, ylämäessä nelosella vedättäessä kovilla keirroksilla tuntu kyllä vähän tökkivän ja tämä paheni pienemmillä suuttimilla. Ilmeisesti saattaakin siis tarvita hieman isompia suuttimia mitä alkuperäiset(95).
Toinen mitä epäilen, ja varmasti ahistaakin kulkemista on nuo äänenvaimentimet. Siellä voi olla jotain tukosta ja kyllähän noi on puhtaanakin ahistavat. Tarkotus onkin säästää alkuperäisiä vaimentimia joista jo huomaa kulumisen alun ja hommata tilalle tyyliin sopivat vaimentimet, paremmin virtaavat!
Kolmas on sytytys jota olen kyllä tarkistellut ja säädellyt useaan otteeseen ja noissa tehtaan oletusarvoissa sen tuntuu parhaiten pelittävän, joten vähän epäilen ettei vika tässä olisi.
Neljäs voisi olla ilmansuodattimet, mistähän niitä saisi uusia? Vai rakentaisiko tilalle paremmat, alkuperäisiä imutorveja käyttäen ja suodattimet jäisi sivukoppien taakse piiloon. Tätäkin voisi harkita ja kokeilla.
Yleisesti pyörä tuntuu toimivan hyvin, moottorissa ei mitään ylimääräistä ääntä ja käy kyllä kuin sveitsiläinen kello. Viimesyksynähän tuo on remontoiti alkuperäisillä osilla ja koneella ei ole kaikenkaikkiaan ajettu paljoakaan. Koneremontin yhteydessä myös kansi ja männät siistittiin, aavistuksen voi nostaa tehoja tämäkin, siistimistä nimittäin oli melkoisesti. Jo pelkät imukanavien ja imukaulojen kynnykset oli merkittävät sekä kanavien pinta viimeistelmätön. Ja uusien alkuperäismäntien lakit tuli kiillotettua perusteellisesti sekä sylinterit hoonattua.