Tervetuloo
Turun suunnallehan näyttää syntyvän hyvä Shadow-keskittymä?! Prätkäjätkä tos näemmä ehti jo edelle, tässä sitten pidempi jorina:
Öljynvaihto aina syksyisin, syystä että koneeseen jäis talvikauden yli tuoreet öljyt. Jäähdytys- ja jarrunesteet jää vanhoissa pyörissä usein vaihtamatta (2v vaihtoväli) joten senkin voi tehdä alta pois kun vielä on plussakelit. Jos ei ole aihetta vaihtaa niin ainakin pakkasenkesto pitäis mitata (nythän on uhkailtu kovaa pakkastalvea koska P-Atlantin ja Jäämeren vedenlämpö on ollu normaalia korkeampi). Jäähdytysnesteen vaihto on selostettu Wikin Shadow-jorinassa, jarrunesteetkin voi vaihtaa eri tyyleillä itse. Jos et halua tehdä/opetella huoltohommia itse niin anna korjaamon tehdä ne, mieluiten nyt syksyllä ettet joudu kevätruuhkaan = pyörä on valmis kevätbaanoille juuri silloin kun sinä ite haluat.
Katsoisin kulutusosien kunnon. Jos on jotain (ketju, renkaat, jarrupalat) mikä alkaa olla finaalissa voi kauppiaalta yrittää tingata osat hyvään syyshintaan. Jos tarvii uutta ketjua niin älä sekaannu halpaan perusskeidaan, kannattavin rahallisesti ja hoidon vähentymisenä on laadukas 520 O- tai X-rengasketju. Syksyisin paremman saa ehkä lähes samaan hintaan mitä halpis maksais keväällä (jotain 20-30 täppää alennusta?): jos ehkä joudutkin satsaamaan parikymppiä lisää ni kesä 2013 sujuu sitten iloisemmissa merkeissä. Gummit sulaa karheella kevätasfaltilla normaalia nopeammin ja jos joudut pakkovaihtoon ni kauppias osaa ottaa kevätasiakkaalta fyffet pois, eli jos kuvioo alkaa olla ~2mm vaihtaisin kumin jo syksyllä. Renkaanvaihto TSI-työnä on hiukan hankala mutta Wikissä on ohjetta. Jarrupalat/-kengät vaihtuu samalla jos tarvii. Tsekkaa jarrulevyn paksuus, etujarru on Shadown pääjarru (70% jarrutehosta) eli sen on oltava timmissä.
Akku kannattaa tosiaan ottaa irti jos säilytystila on kylmä, ja talven aikana ylläpitoladata jos siihen on sopiva laturi. Jos seuranta osoittaa et akku alkaa olla finaalissa vois suosiolla uusia sen, ja IMO halpa Biltema ajaa asian ihan siinä missä kallis YUASA tmv. Harjaa navat+kengät keväällä kiiltäviks, ja suojaa ne akun kiinnittämisen jälkeen vaseliinilla. Bensat meinasin ainakin ite tässä vielä ajaa loppuun ja katsoa bensahanan sihdin kunnon. Tankin voi sitten säilytyksen ajaks täyttää piripintaan jotta gason hapettuminen ja tankin ruostuminen olis minimissään, ja hana suljettuna laskea kaasarikuvut tyhjiks. Talven yli seisseellä tärpättibensalla kone käynnistyy huonosti (lämpimässä yhteistallissa itelläni ei tosin ole lyhyiden 3-4kk taukojen jälkeen ollu ongelmia, vaikken ole viitsiny siellä suljetussa kellaritilassa alkaa syksyisin tyhjentää kaasareita). Jos haluat olla ahkera niin ota mittaripaneeli irti ja km/trippi-vaihtonäppylä esiin, suihkaus WD-40/CRC:tä pitää sen kunnossa tai voi herättää näppylän jopa taas toimimaan. On yleinen vanhuusvika Varjossa et vaihtonappi on "just dead".
"Hifistelyt" on Shadowssa itse asiassa tärkeet jos haluat säilyttää sen näyttävässä kunnossa. Pyörä pitää pestä jotta kertyneet syövyttävät liat sais pois (eiköhän se teiden suolaus ala kohtapuolin). Maalipinnat kaipaa vahausta (halpa perusvaha riittää, pääasia että sitä on), kromit ja pinttyneet liat (mm. ylä- ja alakolmio, siirtosarjan levyt) on syytä hinkata puhtaiks pintaruosteesta ja plakista kliinerivahalla (vaha missä on hiovaa ainesta mukana), et saa niitä enää pois jos ne pureutuu kunnolla pintoihin. Jos intoa riittää niin vanteet/pinnat myös käsittelyyn, ne vaikuttaa pyörän ilmeeseen. Etupytyn pakokäyrän jms. missä on kiinni palanutta likaa tai jo sitkeempää ruostetta voi saada suht puhtaaks PataPata:lla - mutta ole varovainen, ts. tyynyjen saippuointi ei saa heiketä jos haluat välttää naarmuja. Tarakassa ym. kromitarvikeosissa kromi on usein pirun ohutta, eli helppo hinkata pilalle. Nahkaosiin voi levittää ohuelti nahkarasvaa jos on, ja jos on nahkainen tankkipanta se kannattaa ottaa irti kuivumaan - kosteana muhiessaan se pilaa allaolevan maalipinnan. Runkoputket voi pyyhkäistä CRC:llä (tmv.) kostutetulla liinalla jolloin öljykerros leviää kiveniskemiin ym. mitkä voivat alkaa ruostua. Työn aikana voi siellä täällä tulla vastaan pikkufiksailua kaipaavia juttuja: esmes vaijerit voi kaivata voitelua jos kytkin/kaasu toimii jo vähän kankeasti, tollasia pikkujuttuja on helppo nakerrella kuntoon kevääks. Jos säilytystila on altis kosteudelle (lämpötila vaihtelee) harkitsisin laajempaa kevyttä suojavoitelua (ei kumi-/muovi-/nahka-/keinonahkaosiin) - levitä liinalla/pyyhkeellä ja vain hankalimmat nurkat suihkuttamalla, pyörää ei tarvi uittaa eikä kallista ainetta tärvätä. Renkaiden kylkiin voi levittää silikonia kans ohuelti, jos sellaista sattuu olemaan himassa, erikseen en ostaisi. Peittäminen on hyvä idea (vuotovesi, pöly), mutta ilman täytyy päästä kiertämään. Jos säilytyspaikan yläpuolella on irtokamaa mikä saattaa tippua pyörän päälle vois väsätä jonkunlaisen suojan ainakin tankin päälle (8-tuumaisia mopon vanhoja renkaita ja matto päälle esimerkiks).
Hyvä tietää on, että jotkut Shadowt voivat kaatua sivutuelta talven aikana, esimerkiks on painoa päällä tai jousitus painunut ja/tai takarengas pääsee tyhjentymään, eli pyörä kannattais parkkeerata oikea (jarrupuoli) seinää tmv. vasten mihin se voi nojata jos huonosti käy. Talvisäilärin ajan rengaspaineista on eri koulukuntia. PJ:n suosittamaan +1 bar ylipaineeseen asti en menis koska kustomirenkaiden runko on mukavuuspainotteisesti pehmeämpi ku urheilupyörien matalaprofiilisten koppuroiden, eli voi venyä tarpeettomasti. Renkaan tihkuvuoto on 0-0,2 bar/kk (venttiileihin tiiviit metallikorkit), vakiopaineista 2,0 e/t pitäis keväällä olla 1,5-1,8 bar tallessa, eli normaali vuoto on aika mitätöntä. Oma kokemus on ollu, että vakiopaine tai parin kympän lisä on riittäny. Keväällä käyttöön otettaessa lyhyt rauhallinen ajo hieman alipaineisena huoltoasemalle ei haittaa, kunhan rengas ei ole näkyvästi lintassa. Rengas mikä tyhjenee talven aikana reilusti/täysin on viallinen ja paras ottaa auki ennenku se puhkeaa ajossa. Pahvi- tmv. eristettä renkaiden alla tai niiden nostamista irti maasta en ole Shadowssa kokenu tarpeelliseks.
Pyörää ei kannata käytellä talven aikana. Se on kivaa fiilistelyä, mut vahingollista koska kone ei saavuta täyttä käyntilämpöä (palokaasu/vesihöyry-yhdistelmä ruostuttaa putkea sisäpuolelle KAIKISSA nelareissa, myös autoissa, öljyn sekaan joutunu bensa ei ehdi haihtua). Jos tila on erittäin kostea voit ottaa tulpat irti, laittaa pikkuriikkisen 2T-öljyä sylintereihin (hyvin vähän: palotilat on erittäin ahtaat), pyöräyttää konetta tulpat edelleen irti (ja massaa vasten) jotta öljy levittyy kunnolla, sitten tulpat takaisin kii. Tämä, jotta välttäisit männänrenkaiden kiinni ruostumisen. Öljyksi tosiaan keväällä nopeasti pois palavaa 2T-öljyä eikä moottoriöljyä. Tällainen on mun mielestä tosin näkökohta vain extreme-säilytysoloissa tai jos tauko on pidempi.
Jotkut prätkäliikkeet tarjoaa lämmintä talvisäilytystä ihan asialliseen hintaan, eli sellaistakin vois harkita. Pyörä pysyy lämpimässä suojassa vähemmällä vaivalla hienossa kunnossa, ja liike hoitaa akkujumpan, pesut sekä vastaa jos jotain vahinkoa sattuis. Vakuutusyhtiöillä (esimerkkinä) voi olla P-halleja joista saattaa halvalla löytyä nurkkapaikkoja (hukkaneliöitä, mieluiten tila missä säilytetään muitakin harrasteajoneuvoja), prätkäklubien tallipaikat on kyl aika varmuudella menny jo ajat sitten. Tosin harvassa paikassa voi (tai saa!) suoritella remontteja talven aikana.
Edit: pikku fiksailua