kevyemmällä vauhtiksella ottaa herkemmin kierroksia.
ei siitä muuta eroa huomaa perstuntumalla.
ja jos tosiaan haluat halvalla saada pientä lisätehoa, niin keinoja löytyy:
-kannen kanavien valujälkien siistintä (jollain 240-320p hiomapapereilla, ei sitä hienomalla kannata. kanavia EI saa kiillottaa -- seos pisaroituu --> tehot katoaa)
-vapaailmansuodatin --> kaasuttimen säädöt uusiksi
-puristussuhteen kasvatus (kannattaa pitää järki tän kanssa ja laskea nykyinen puristussuhde)
-polttoaineenvaihto e95/98 --> e85 (edellyttää korkeampaa puristussuhdetta ja sytkän säätöä, jotta siitä on edes 0.5hp hyötyä)-isompi kaasutin, esim. 22-->26-30mm. riippuu paljon koneestasi, että minkä kokoinen kannattaa laittaa. jos pelkkä nokka, silloin joku 28mm todennäköisesti toimii parhaiten.
liian isoa on vaikea saada säätöihin.
-pakoputkiston vaihto. eli koko ränni vaihtoon. mitoita putki laskurin avulla (google on ystäväsi tässä asiassa) ja äänenvaimennin vapaastivirtaavaan.
Loppujen lopuksi työtä saa tehdä ja paljon, jotta saa edes sen 1 hevosvoiman lisää.
Itse arvioisin, jos nuo kaikki tekee (paitsi polttoaineenvaihdon), niin tehoa saattaa irrota
jopa 14-15hp koneelta, alkuperäisen teholukeman ollessa n. 10hp.
Ja tosiaan, tuo on siis arvio** eli ei kannata ihan sokeasti siihen luottaa.
Arvio perustuu lähinnä vapaasti hengittävien autojen viritykseen..
parhaimmat tulokset saadaan (vaparissa) kireämmällä nokalla, iskutilavuutta kasvattamalla, oikea oppisesti portatulla kannella, isommilla venttiileillä (usein vain imuventtiilin kokoa kasvatetaan 1-2mm), pakosarjalla.. ja tietenkin säädetään lopuksi penkissä sytkä ja kaasutin/ruisku kuntoon.
Harvoin vapareissa käytetään e85:sta, koska se hyöty ei ole niin suuri. Toki siitä on muutakin hyötyä, kuin se teho (moottorin muutoksien jälkeen), kuten se palamislämpötila. Moottori käy usein viileämpänä
(muutaman celsiuksen viileämpänä), kun käytetään e85:sta.
Ahdetuissa nelareissa e85:sen käyttö on jo melko yleistä.