Kiristjäjä ei ole kovin vaikea vaihtaa. Jos on nakupyörä niin aika nopeasti käy, mutta jos ei niin pitää tietysti sivukate/katteet ainakin ottaa pois.
Itse kiristin on yleensä suunnilleen tuon näköinen pyörästä riippuen ja on pytyn kylessä kiinni:
http://www.mc-scatter.com/images/webkuvat/301-0128.jpgKiristin lähtee irti siten, että ensin avataan siinä päässä oleva uloin pultti ja sen jälkeen ne muut, joilla kiristäjä on pytyn kylessä kiinni. Takaisin laitto siten, että ohjeet nurin kurin
Kaiken kaikkiaan hommaan menee muutama minuutti, katteitten kanssa tietysti hieman kauemmin.
En sitten tiedä kannattaisiko venttiilit tarkistaa sen jälkeen kun ketju tiukempi mitä aiemmin, tai ei kait se nokka mihinkään pääse pyörimään jos ei tyhmänä mene ilman kiristäjää konetta pyörittämään.. Tosin samallahan ne venatkin tarkistaisi ja säätäisi jos on tarvetta.
Ei se kiristäjä normaalisti ihan äkkiä lahoa jollei huono tuuri käy. Taitaa nätissä ajossa kone laueta jostain muualta ennen kuin kiristäjä/ketju hajoaa, jos siis näistä piikkisistä puhutaan.