Honda Shadow

Fatliner
Pyörä:
Honda VT 125C -99
Liittynyt:
27.10.2011 17:46
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Fatliner » 22.4.2013 23:53

Tuli tuossa pari viikkoa sitten ostettua -99 shadow! Harkkaluvan saan vasta 10.5. mutta sen perusteella mitä oon istunu satulassa ja ajanu niin ihan mahtava ja massiivinen pyörähän se on. Kilometrejä on n.30 000 mutta ei kai se oo lukema eikä mikään hondan koneelle :)

Takarengas on kohta vaihtokunnossa että mitä kiekkoa te suosittelisitte? Isä tykkää myös ajaa shadowilla ja sanoi että vetelee ja huojuu kun ajaa ajouriin. Johtuneeko tämä kuluneesta renkaasta?

Mustavi kertoi vaihtaneensa takapäähän puslat. Kertokaahan tyhmälle missä ne tarkkaan ottaen sijaitsee? :D

Hondamiehet tuntuu olevan muuten mukavaa väkeä :D
Honda - kova peli jalkojen väliin.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 24.4.2013 0:01

Fatliner kirjoitti:Tuli tuossa pari viikkoa sitten ostettua -99 shadow!


Tervetuloo! Hyvän vuosmallin valitsit (itelläni on siis kans 99-wanhus ;) )!

Fatliner kirjoitti:sen perusteella mitä oon istunu satulassa ja ajanu niin ihan mahtava ja massiivinen pyörähän se on. Kilometrejä on n.30 000 mutta ei kai se oo lukema eikä mikään hondan koneelle :)


Onhan se ihan moottoripyörän kokoinen. Täytyisköhän puuhata galleriaan vanhat kuvat missä mul oli Varjo ja 1100-Bimppe parkkeerattuina vierekkäin, tosiaan eipä ole suurta eroa.

Shadow on 30tkm ajettuna hädin tuskin sisäänajettu ;) Tietopankissa on hillittömän pitkä jorina mallista (osittain ihan hyvää tietoa, osittain kirjoittaja - kukalie tahvo - kirjoittelee kyl vähä pehmosia ;) ). Esmes oon lukenu et Ranskassa yhellä 2000-mallisella oli 2012 kertyny jo 96.000km mittariin... eikä se omistajansa mielestä ollu vielä kunnostuksen tarpeessa. Kukaan ei tietenkään voi luvata et kaikki Shadowt kestäis noin, muutamista murheenkryyneistä on kuulunu, mut ainakin itelläni 50tkm ajettu on voimissaan ja sen 8 ajokauden vikasaldo: yhet polttimot e/t kärähtäny, yks itse sörssimällä aiheutettu lievä rengasrikko. Eli... ei mitään. Muuten oon vaan heittäny uutta kulutusosaa alle kun on tarvinnu, ja normaalit huollot. Tää kuuluu olevan suht yleistä?

Fatliner kirjoitti:Takarengas on kohta vaihtokunnossa että mitä kiekkoa te suosittelisitte? Isä tykkää myös ajaa shadowilla ja sanoi että vetelee ja huojuu kun ajaa ajouriin. Johtuneeko tämä kuluneesta renkaasta? Mustavi kertoi vaihtaneensa takapäähän puslat. Kertokaahan tyhmälle missä ne tarkkaan ottaen sijaitsee? :D


"Eloisa alusta", nojaa, Shadown taipumuksen nakella reppua voi humoristisesti hyväksyä kustomin ominaisuutena (vähä niinku pökkelöt vanhat 100/200-sarjan traktori-Volvot, tiettyä karheaa charmia), tai sitten tehdä joitain fiksailuja mitä edellä mainitsin. Oon aika nirwanassa nyt kun on pari päivää pikkasen ehtiny maistella päivitettyä alustaa, tuntuu just sellaiselta mitä muutoksilla hain! ;)

Renkaiden malli, kuluneisuus ja jopa rengaspaineet vaikuttavat tosiaan ajokäytökseen, paljonkin. Jotain jorinaa eri rengasmalleista löytyy Wikistä. Muutkin sais lisäillä kokemuksiaan jos on ajanu eri renkailla, ku ihan mahdotonta normikuluttajan testata niitä kaikkia. Pohdiskelin talvella eri rengasvaihtoehtoja ku molemmat renkaat menee nyt kevään tullen vaihtoon, mm. Heidenau ja Continental. Tilasin nyt kuitenki vaan taas uuden setin alkuperäismallisia Bridgestoneja (L309/G508), koska kesällä olis tarkotus ajaa 6.500km reissu Norjaan. Bridgestonet on vuosien saatossa kestäviks havaittu, jätän eksperimentit sitte loppukaudelle koska matkalla ainaki takarenkaasta varmaan sulaa pinta aika vauhdilla.

Rengasmalleista ehkä vielä uutena tuttavuutena tää tällä hetkellä tilapäisesti takarenkaana oleva yli-ikäinen Dunkop D404 (C2-Shadown OEM-rengas). Heitin sen alle koska en viitsiny ajella kevätkeleillä vanhalla alle 2 milliin kuluneella G508:lla. Dunlopin runkorakenne on selvästi jäykempi kuin tähän asti kokeilluissa (G508:n ohella Metzelerin hyvä ME 77 ja Pirellin surkea MT66), varmaankin se osaltaan vaikuttaa havaittuun jämäkkään ajotuntumaan. Ominaisuudet ja pito ovat D404:ssä yllättävänki hyvät ainakin ensi tuntumalta, vaik kumiseos on varmaan 2004-paistoisessa renkaassa kovettunu merkittävästi (en vielä ole ajanu sadekelillä, luultavasti pito lähestyy nollaa). Toi vois olla hyvä valinta, jos haluaa shoppailla kalliimmassa hintaluokassa (jotain 120€ plusmiinus näkyy olevan hintataso, eli jotain 30+€ kalliimpi ku Bridgestonessa).

Fatliner kirjoitti:Hondamiehet tuntuu olevan muuten mukavaa väkeä :D


Niin onki :D
Jupesetä
Pyörä:
Alfa Romeo
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
5.8.2010 23:41
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Jupesetä » 24.4.2013 0:15

Kyl me Hondamiehet ollaa mukavia, Mustavin kanssakin ku ekaa kertaa rehvailtiin ni ei sitä etes tajunnu ettei olla aiemmin oltu tekemisissä!
Fatliner
Pyörä:
Honda VT 125C -99
Liittynyt:
27.10.2011 17:46
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Fatliner » 24.4.2013 21:48

Jeps, itelläkin olis suunnitelmissa heittää kesällä Lapin-keikka yhden kaverin kanssa kun nyt ensin saa harkkaluvan pois alta ja pääsee pyörän kanssa sinuiksi.Ja jos sais vaikka jonku tyttösen tonne takapenkille :D

Nykyään hondassa on takana Michelin ja edessä pari tkm ajettu pirelli. Papereissa lukee että taakse olisi vaihdettu rengas 18 000 km kohdalla. Kuinka pitkät käyttöiät mp-renkailla yleensä on?

Ja noista kilometreistä vielä: 2t-kevarit alkaa kuulemma olla kutakuinki loppuunajettuja 30 tkm kohdalla. Näin muuten tänään jonku rassaavan husqvarnaansa vesisatees tienpäällä ku päästelin mopolla ohi :D Ja pikkusen hävettää ku mun koulus kaiken maailman jonnet pauhaa muna huurus jostain KTM:stä :D
Honda - kova peli jalkojen väliin.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 26.4.2013 11:58

Fatliner kirjoitti:Kuinka pitkät käyttöiät mp-renkailla yleensä on?


Shadown takarenkaan osalta toi Misukan 12.000km on aika tavallinen, eturengas kestää kauemmin. Kaupungissa mis kiihdyttelyä/jarruttelua on enemmän, ja alla pehmeämpiseoksinen pitorengas... 10tkm plusmiinus?! Tasaisemmin rullaavassa matka-ajossa ja kovamuovirenkaalla pääsee 15tkm ja ylikin. Mun eka G508-takarengas meni jtn. 16tkm, jäi yli 1mm kuvioo kun vaihdoin sen pitkän reissun takia, ja sen parina ollu L309 meni 18tkm. Seuraavasta setistä sain vähemmän kilsoja, mut niillä ajoin mm. pintaa tehokkaasti sulattavan Rautaperseajon. Pirelli oli niin skeida rengas, että jotain 5-6tkm jaksoin sietää sitä, kului kyl tosi hitaasti. Käyttövuosista, noh, ostin Saksasta kolaripyörästä 99-Varjon purkusvingin ja takapyörän missä oli alkuperäinen G508, ihan hyvin ikivanha rengas vielä toimi (tämä oli siis se mihin kokeilin WW-maalia, kun en viitsiny tärvellä uutta).

Fatliner kirjoitti:2t-kevarit alkaa kuulemma olla kutakuinki loppuunajettuja 30 tkm kohdalla.


Ei noin voi sanoa.

Tuurivoitelulla toimiva 2T kuluu nopeemmin, mutta uus mäntä ja alakerran fiksaus entistää sen. 4T menee periaatteessa hyvinkin kauan (riippuu monesta seikasta) mut perusremontti on kalliimpi, aika paljo liikkuvia osia joutuu uusimaan. Jos laskis summittaisilla arvoilla, ni 80.000km paikkeilla V2:n kunnostuksesta vois selvitä 1.500€:llä - eli jos 2T:n männänvaihto ja alakerran rihtaus maksais about 250€ niitä olis varaa tehdä 6kpl, eli 13.333km/mäntä, eli esimerkiks kestävä Yamahan 2T-sinkku (mikä on Jamppa-sedän onnistuneempia konstruktioita) olis moottorin kunnossapidon kannalta jopa Varjoa halvempi pitää terässä. Tosin en tiedä löytyykö ylikokoja, tarvii kait jossain vaiheessa putkittaa tai vaihtaa pytty, ja juoppo saastelinko kakstahtinen on ajokustannuksissa kalliimpi ("kuuletko kuinka jääkarhut mylvivät Pohjoisnavalla kuolemanpeloissaan, kun 2T-päästösi sulattivat heidän jäälautat alta?!"). Huonommin kestävät nelarit olis saman ajatuskulun mukaan selvästi 2T:ta tyyriimpiä.

Johtopäätös olis siis, että 125-luokassa kakstahtimoottori on monin tavoin järkevämpi voimalaite kuin vajaatahti-4T (oikeesti siis nelari on vajaatahtinen, koska se huilii sytytysten välillä yhen kierroksen!). Myös käyttöominaisuudet ovat parempia, eli 2T on äkäisempi kuin suuremmalla sisäisellä kitkalla käyvä nelari. Syy miks 2T:t ollaan ajamassa pois markkinoilta löytyykin saastemääräyksistä. Kiree kevyt 2T on rehellisesti sanottuna edelleen yks mp-maailman hauskimmista ajokokemuksista, eli kuuluis motoristin perussivistykseen ainaki kerran vähä kaahailla sellaisella. Kukaan talousjärjellä ajatteleva ihminen ei tosin haluais omistaa sellaista (siis 2T-kisapeliä, minkä MTBF on tuskin 5 tuntia) :)

Fatliner kirjoitti:Ja pikkusen hävettää ku mun koulus kaiken maailman jonnet pauhaa muna huurus jostain KTM:stä :D


No jos ajo on sellaista mihin KTM on oikea väline niin mikäpäs siinä. Vaikka mulla on kokemusta jos jonkinmoisista päristimistä en koskaan ole innostunu kurakumi- tai SM-jutuista edes sen vertaa, että olisin tyypittäny jotain KTM:ää tai Huskvarnaa. En edes aio, en näe pointtia, vaikka mulle yleensä sopii vehje kuin vehje pienellä harjoittelulla. Mut tosinpäin KTM-kuumeilijoillakin olis ihan samalla lailla sub-zero tunnelmat kustomeiden suuntaan. Täysin eri käyttötarkoitukset ja tärkeysjärjestykset. Taitaa olla kiivaita ja täysin turhanpäiväisiä juupas-eipäs-väittelyjä tiedossa siellä koululla... :D
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 28.4.2013 13:43

Kun noista kakstahtisista oli puhetta niin väsäsin Wikiin jotain jutuntynkää Aprilia Red Rosesta ja Classic`ista. Kumpiakin näytti Nettimotossa olevan vielä myynnissä, jaa, paitsi näemmä "BMW":ks tituleerattu Classic-proju olikin löytäny jo uuden kodin. Olishan se kiva jos näitä "goes like stink"-kustomeita säilyis ;)
V_T_E_C
Pyörä:
honda vt 125 shadow Baotian speedy(ikuisuus projekti)
Paikkakunta:
RAISIO
Liittynyt:
9.10.2011 20:59
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut V_T_E_C » 30.4.2013 19:58

V_T_E_C kirjoitti:täällä kestää varmaan vielä tovin ;) tankki ja lokarit on eksyneet maalarille eikä ole vielä tulleet takaisin :) . Tekisi aikapaljon mieli lähteä ajelulle(ilman tankkia ja lokareita on vähän huono lähteä :s ).


Nyt on osat tulleet takaisin maalarilta. ;) Huomenna olisi tarkoitus koota ja napsaista pari kuvaa :)

Edit
Kamera on hävinnyt :itku: mutta tossa on kuva samalla tavalla maalatusta pyörästä.
http://www.nettimoto.com/honda/vt/1452088
Tyhmät ei opi ja viisaille ei tarvitse opettaa
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 2.5.2013 15:26

V_T_E_C kirjoitti:Kamera on hävinnyt :itku: mutta tossa on kuva samalla tavalla maalatusta pyörästä.


Mun mielestä toi hillitty ja klassinen C2-tyylinen väritys sopii kyl hyvin. Varmaan joudun miettimään vastaavaa jossain vaiheessa, sillä Hondan candypunainen on mulla auringonpaahteen vaikutuksesta (vakiopaikka pihassa, keula ethelään päin) etulokarissa saanu hieman sinertävän sävyn, ja tankissa näkee selvää vaalentumista kun nappaa nahkapannan irti kuivattelua varten. Menitkö C2:n vakioväreillä (siis candypunainen ja helmiäisbeige) vai vaihdoitko?
V_T_E_C
Pyörä:
honda vt 125 shadow Baotian speedy(ikuisuus projekti)
Paikkakunta:
RAISIO
Liittynyt:
9.10.2011 20:59
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut V_T_E_C » 2.5.2013 16:03

Kyllähän toi väritys sopii hyvin(pyörä näyttää vielä isommalta) :lol: . Maali ei ole vakioväri :itku: mutta vastaava koska kyseinen maali on liuotin pohjaista ja sitä ei saa ostettua enää.
Tyhmät ei opi ja viisaille ei tarvitse opettaa
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 2.5.2013 16:19

V_T_E_C kirjoitti:pyörä näyttää vielä isommalta :lol:


Heh joo, koolla ON väliä :D

Kyl tykkään uudesta alustasta! Just suihkasin asioilla tuolla ruuhkautuvilla kaduilla, ja piru kun Varjo nyt onkin tarkka ja kevyt ajaa, tosiaan kuin polkupyörä. Hagoneista en niin tykkää, ne ovat hiukan liiankin napakat (en löytäny vielä ohjelappusta säädöistä), tosin joustot ovat raaserimaisen "kuivat" eli isku ei aiheuta mitään jälkiheijailua. Inhottava nyökkiminenkin (etu- ja takajouset "parittomia") on nyt poissa. Pikkasen harmittaa, että menin tilaamaan halvan Bridgestone-parin sillä tollasella alustalla Shadow vois jo hyötyäkin paremmista (lue: kalliimmista) rengasmalleista. E: joo siis ajettavuuden huima parannus on sikälikin huomattava, että edessä L309 on vaihtorajalla ja takana "tilapäinen" 2004 paistettu D404 - eli tulkitsisin, et svingin muovipuslien vaihto tarkkoihin neulalaakereihin oli se avainjuttu millä nuljuilut sai pois.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 12.5.2013 15:07

Jåå, tais se kesä nyt sitten vihdoinkin alkaa, ja prätkällä ajellessa olla jo oikeesti mukavaa (eikä vaan leuka jäässä ja nakkikotelot turtana) ;)

Tossa kevättä odotellessa pidin Wikin päivittelyrynnäkköä, mut nyt ei viitsi enää nyhjöttää ruudun ääressä istumassa selkää mutkalle ja kirjoittelemassa typeriä tietopankkiin. Vähä olikin jo addiktion piirteitä havaittavissa :) Olis mukavaa jos eri kustom-mallien omistajat innostuis jakamaan parempia tietojaan, kuitenkin vaik Nettimotossa on tarjolla monia hienokuntoisia pyöriä (jopa monta Aprilian Red Rosea), jotka varmasti on liikenteessä vielä pitkään.

No niin aurinko paistaa, kevätbaanat kutsuu :)
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 21.5.2013 19:58

Piti oikeastaan pitää taukoa Wiki-projekteista, mutta ei malta olla viilailematta. Jotain tarvike- ja maalikauppiaita tuli lisäiltyä, samoin vaihtoehtoisia iskareita. Ranskalainen Fournales tekee näemmä hienoja mutta syntisen kalliita ilmatakajousia myös mm. Intikkaan ja Marauderiin, jos joku kyllästyy orggis-pompottimiin. Mulle vieraiden mallien omistajat sais kyl viritellä juttuja ja lisäillä kuvia et olis vähän muutakin kuin vaan löytötietoja tarjolla...

Shellillä tankatessa jaksaa huvittaa, että onkos Shadow jo niin vanhus että se tarvii nitroa ;) Näemmä Shell on keksinyt taas jotain kivaa lisäaineistusta V-Poweriinsa. Plexiä en ole vielä viitsiny laittaa takaisin paikalleen, kun kuitenkin Varjo kulkee hitusen pirteämmin ilman sitä. Varmaan kuitenkin kesää myöten, kun ilma on sakeana hyönteisistä, joutuu antautumaan. Tilatuista BS:n renkaista ei 4 viikon jälkeen kuulu mitään (pihahdustakaan, etten sanois ;) ), oma vika kun tilasin laiskuuttani parin korttelin päässä majailevalta kauppiaalta. Ei ole vielä hätä, mutta en ole kuullu rahtilaivan uppoamisesta tmv. mikä selittäis asiaa. Saavat kohta pitää noi kumintapaisesta kovamuovista valmistetut vanteensuojuksensa, otan Heidenau-parin. Prkl.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 4.6.2013 17:40

Ei jumaliste, soitin juuri 16.4. tilatun BRIDGESTONE-rengassatsin perään, ja jälleenmyyjä täs parin korttelin päässä oli taas kerran slarvannu tilaukseni. Nyt alkaa hiljalleen olla hihat ilmiliekeissä. Jos rengaskauppiaat valittaa, että bisnes on livenny Saksan nettikauppiaille... niin tätä ryssimistä seuratessa ei enää ihmettele miksi...
Jupesetä
Pyörä:
Alfa Romeo
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
5.8.2010 23:41
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Jupesetä » 4.6.2013 22:58

Nohuhhu. Ite suosin Riekkoniemen veljesten puotia, asiakaspalvelu pellaa ja homma toimii. https://mprenkaat-store.com/
mr_Zombie
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
27.4.2011 1:20
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mr_Zombie » 4.6.2013 23:42

Sainpas vihdoinkin haettua pyörän talviunilta ajoon. Sopiva kelikin oli, ei tullut ainakaan kylmä hakureissulla.

Viime syksynä jäi takavalo korjaamatta (ei pala, jarruvalo kuitenkin toimii), ja sen lisäksi oli uusi sähkövika ilmaantunut: vilkut eivät välky, vaan jäävät palamaan. Kenties releessä jotain vikaa? Pitää vissiin lähipäivinä syventyä vähän noihin sähköjuttuihin itse, kun ei ole varaa viedä korjaamolle.

Olin varautunut henkisesti siihen, että saattaisi mennä hetkinen, että pyörän saa ajokuntoon, kun se oli ollut kylmässä talvisäilössä. Akku oli sen verran tyhjä, ettei starttimoottori edes jaksanut pyörähtää, mutta pienellä työntämisellä moottori kuitenkin käynnistyi ihan helposti (varmaan kiitos kuuluu lämpimälle ilmalle). Mitään muuta ongelmaa ei vilkkujen lisäksi löytynyt, joten pääsi suoraan ajamaan.

Kuinkas paljon rahaa neulalaakereiden asentaminen vaatii? Osat ainakin tarvitsee, entä jotain erikoistyökaluja? Vähän houkuttelisi sellainen, jos se kerran tekee ajosta vakaampaa. Eihän tuo mitenkään huono ajettava ole, mutta jos jotain pitäisi parantaa, niin mustavin kokemusten perusteella voisin itsekin lähteä neulalaakereita asentamaan.