Sain ny vihdoin aikaiseks alkaa opiskella iMovieta, eli pari typerää videopätkää Norjan reissulta nyt lisätty galleriaan harjoituskappaleina.
Ajokauden päättymisen jälkeen on vähän jo tullu haaveiltua ens kesän reissuista. Olin keväällä tutustunu autopuolella samanlaisen kummajaisen (sekä useita prätkiä) omistavaan englantilaiskaveriin, joka asuu Pohjois-Devonissa, ja jonka harmoniaa vois mennä järkyttämään. Myös sattu käsiin matkakertomus Englannista (Agatha Christien jäljillä tjsp.), noh eli näistä syntyi ajatus alkaa kerätä matskua ja tehdä 2014 pyhiinvaellusmatka moottoriurheilun kehtoon. Ajankohta olis heti Juhannuksen jälkeen, jotta ehtis Goodwood Festival of Speedin viime päiville (päättyy 29.6.).
Alustava ajatus olis mennä lautalla Hki-Lyypekki (perillä 7.00 eli olis hyvä ajopäivä), nimittäin Ruotsin kautta joutuis melkein päivälautalta tullessa paahtamaan yöllä umpitylsää E4:ää heti kunnon siivu (ehkä E-Ruotsiin asti 5-600km), ja samanlainen perään Hampurin kautta jonneki Hollantiin. Päivän-puoltoista jäis Belgian ja P-Ranskan pikku kiertelyyn (välimatkat aika lyhyet mut kohteita olis paljon), sitten lautalle Calais-Dover.
Etelä-Englannin kiertäminen (Lontoota vältellen pikkuteitä, jotta tottuis vasemmanpuoleiseen liikenteeseen) riippuu vähän aikataulutilanteesta. Canterburya ajattelin, sitten Kentissä Brands Hatch ynnä muita (Brooklandsin museo) kierroksena mikä päättyis Brightonin suunnalle South Downsin alueelle lähelle Goodwoodia. Sieltä jatkaisin kierroksen Isle of Wightilla, Southamptonista ylös Stonehenge ja Thruxtonin rata. Sään mukaan jatkaisin suoraan Cornwalliin (läntisin kärki Land`s End) tai mieluummin rannan suunnalta (Weymouth-Torquay-Plymouth).
Jatko on pikkusen hatara, varmaan menisin visiitille tuttavan luo, sitten Bath-Bristol. Luultavasti sieltä Malverniin (Morgan-autotehdas, ja ihan vieressä pikkuvuoret mistä hyvällä säällä näkis seutua laajalti), RAF-museoon Cosfordiin, mistä läntistä Midlands`ia ylös Snowdon-vuorelle Walesiin, ja Llanfair PG:n (Euroopan pisin paikannimi koko mitassaan) kautta Liverpooliin ja ehkä katsomaan sen kupeessa olevan Aintreen radan.
Lautalla Liverpool-Douglas yli Isle of Manille, missä pitäis ajaa ainakin TT-ajojen "mountain course", tosin varmaan lähtisin Peel`istä eteläkärkeen koska TT on vain 37 mailia. Vähän täytyis passailla sään ja lauttojen aikataulun mukaan, pois haluaisin Douglas-Heysham pohjoisreittiä. Skotlantiin asti en viitsi, ellei 2009 lopetettu lautta Hull-Stavanger aloittais 2014 (tuuuskinpa) mikä muuttais paluukierrosta radikaalisti.
Heyshamista jatkaisin Blackpoolin-Manchesterin kautta Leedsiin ja Hulliin (ei vielä aikataulua eikä kovin tarkkaa suunnitelmaa). Palaisin itäistä Midlands`ia kierrellen (radoista tarkoitus bongata Mallory Park ja Silverstone) päätyen jonnekin Cambridgen suunnalle, tai jopa Lontooseen jos olis jo tottunu Englannin liikenteeseen. Tässä olis aika väljää, koska olis paljon "pakko nähdä"-kohteita etenkin jos eksyy isoon kivikylään.
Pois tulisin lautalla Harwich-Esbjerg, Tanskan poikki siltareittiä Köpiksen kautta E-Ruotsiin. Varmaan menisin 2012 mukavaks havaittua itärannikon reittiä, ja jos vielä oon hengissä pääsis Oskashamnista yli Gotlantiinkin, mistä pois Nynäshamnin kautta. Voi kyl olla rahat loppu, ja saattaapi Shadow saada jossain Malmön kohdalla vainun kotitallista, hirnahtaa, ja sitten mennään vauhdilla Pölkkylään.
Jotain 7.000km Google tuosta mittaa, tosin pitkät lautamatkat mukana. Telttakamat otan mukaan, mut brittien kesäkelejä peläten ajatus olis löytää edullisia B&B- tai majatalopaikkoja jotta reissu menis mukavasti. Vaihtokurssihan on suht edullinen Euron ja punnan välillä (ei kyl enää 1:1 niinku kai 2011 tai 2012), ehkä välttyis konkurssilta, ja pikkuteitä ajellen bensaakin palais suht vähän. Pääsispä testaan BP:n "Ultimate"-lentobensankin
Jotain yli 3.000€ tuohon palaa inhorealistisesti: kolmella tonnilla laskien 14pv à 214€ voi olla aika alarajalla jos sattuu pahat kelit, tai jos hyvin/halvalla selviää niin tosiaan pari päivää ekstraa Ruotsissa...
Ajattelin pistää hurjan suunnitelman esiin jos ketä kiinnostaa tulla mukaan. Mieluiten shadowisti joka jaksais tarvittaessa istua pitkiä rupeamia meno- ja paluusiirtymillä jos tarvii, mut oletan reissaavani yksin. Uteliaana setänä varmaan kyl lisäilen suunnitelmaan talven mittaan paljon muitakin kohteita ku moottoriratoja (mitäpä siellä näkemistä, paitsi et käy portilla). Niin ja taatusti kyl vatvon ja jahkailen entiseen tapaan eikä lähdöstä meinaa tulla mitään... kunnes sitten yhtäkkiä vaan huomaan istuvani laivalla, köydet on irrotettu, eli poiskaan ei enää pääse