Kromatut sivukopat ainaki näyttää aika monesta tarvikekaupasta jo poistuneen valikoimista, ja ne muuttaa pyörän ulkonäköä mun mielestä paljon. Noi olis ekoja hankintoja jos hakee West Coast Cruiserin (niin, siis Californian näyttävät kromihohtoiset runsaasti varustellut pyörät) tyylisuuntaa. Ostaisin osat pois, ellei itelläni jo olis
Ebay:ssa saisit osat varmaan meneen hyvään hintaan: sitä kokeilisin.
E: Korjailin UP-kitin juttua Wikissä vielä, kun sain ranskankielisen ohjeen tiedostona käännettäväksi (saksankielelle) ja käänsinkin. Täytyy katsoa jos inspiraatiota riittäis kääntään se myös suomenkielelle. Ohjehan vain selostelee miten kaasaripatterin saa hivutettua esiin suutinvaihtoa varten ja takaisinkin taas, koska koko proseduuri Hondan korjausoppaan mukaisesti (12+ sivua) voi viedä tunteja. Eipä silti, isotöinenhän se projekti jossain määrin on kun pitää purkaa niitänäitä irti ja takas. UP siis ei leikkele kumiflärpäkettä ("duct"-niminen osa imupuolen varaosakuvissa) vaan poistaa sen - mikä onkin fiksua koska homman voi peruuttaa halutessaan. Duct maksoi mun mielestä joskus keväällä vilkastessa reilut 50€ Euroopan varaosakauppiailla. Huomenna taitais olla edessä pikareissu Kustaviin eestaas mökkivenettä tsekkaaamaan, siinä se ajokauden päätösretki sitten jo taisi ollakin. Tosin kai loppuviikkoa kohti näky lupailua ihan 20+ asteen keleistä, pitäsköhän rykästä viel vaik Saarenmaalle kun koko hellekesä menny aivan muuhun ku mopoiluun
E2: Niitänäitä pikku korjailuja Wikiin, vaikkapa GZ125 Marauderin linkitettynä jo olleesta osaluettelosta suurennos yleisimpien 1998-99 vuosmallien kaasarista (2000-mallin muuttuneesta kaasarista löytyy kans räjäytyskuva osaluettelossa, ja kaasariversio muuttui uudelleen 2004- josta ei ole vastaavia tietoja). Kokkolan MZ-Ajajat olivat tehneet komiat uudet sivut (korjattu "Vähän myydyt"-jutun MZ-osan linkki viemään sinne), ai niin ja en tiennytkään ennenku nyt Hoghouse:n konkan takia lueskellessa, että Harrikallakin oli 1948-52 kopio DKW RT125:sta tuotannossa (suurennettuna ja parannettuna aina 1959 asti). Näitä on IFA/MZ-versioina ollu tänäkin kesänä silloin tällöin myynnissä Nettimotossakin, jopa useita vm ennen 1962... eli on pirun sitkee peli tuo RT, on
E3: Tuli vähän järjesteltyä "Motoristi Survival":in (7-kohta) alakappaleita Shadow-Wikissä suomen- ja ulkomaankielisen aineiston osalta. Englanninkielisiin lisäsin Jenkkilästä NHTSA:n ja etenkin Motorcycle Safety Foundationin aineistolinkkejä (MSF:n kirjastossa lisää). Nuo siis ilmaiseksi ladattavia jos ketä kiinnostaa, perusopas 80-sivuinen ja aika tuorekin (3/2014 versio 1.0). Pidemmän aikaa ollu tarkoitus raksia vastapainoks joitain poistomerkittyjä osia pois, no ehkä syksymmällä...
E4: Tossa tuli löydettyä Hondan 1977-1988 Twin-sarjan HAYNES-oppaan lataussaitti (vajaa 39Mb), ja lisäsin Honda CB-Wikiin samalla HAYNES-verkkokauppaan linkin ko. oppaaseen jos kuka haluais ostaa sen kirjana. Ei tullu vielä katsottua sisältöä tarkemmin, mutta siis CB125T/T2/TD ja CM125C mukana (sekä CD125T Benly mitä ei ilmeisesti ole myyty Suomessa, twinin raskaampaan käyttöön tarkoitettu versio koteloidulla ketjulla yms.). Kiinnostaa ehkä jos kellä on Twini talviprojektina, eikä löytäny latauspaikkaa? Niitänäitä muita kans tullu lisäiltyä, esimerkiks Yzässä 2014 männän ja -rengassarjan kolmas versio eli näyttää Yammu kuitenkin yrittäneen korjata koneen öljyjano-ongelmaa (muutokset 2011 ja 2014-malleissa). Luulis uusimman version käyvän vanhempiinkin vuosmalleihin, jolloin kone kestäis pidempään hyvänä. Äh, ja siis harvemmin näitä tiedonjyvästiä tulee varsinaisesti etsittyä (no joskus), vaan jos niitä tulee muissa yhteyksissä, muilla voorumeilla esiin niin ei kai ole haittaa jos ne laittaa talteen esmes Wikiin mahdollisten tarvitsijoiden löydettäväks.
E5: NSR-Wikiin tuli lisättyä Alain Saniardin "NSR Tips" (WORD-dokkari 18s 2,8Mb) missä kaikenlaista mielenkiintoista JC20/22 ympäriltä. Käännetty ranskankieleltä englanniksi, eli jotkut sanat hassuja (moottorin luonteeksi mainittu "nervous" on alunperin selvästi ollut "nerveux" = kierrosherkkä), ja jotain kuvien textejä kääntämättä. Vanha juttu varmaankin, mutta jos ketä kiinnoo... otin kopsun niinku aika monesta muustakin. MZ:n SM/SX 125:n saksankielisen korjausoppaan 2001-version kävin lataamassa motorkari.cz:stä missä 14 Mitsin dokumenttia tarjolla (osalistat, korjausoppaat, sähkökaavio). Ei ollu vaikea tuo rekisteröityminen, etenkään jos käyttää Google Chromea missä sivut saa käännettyä (no, pärjää kyl myös tsekkiversiolla, aika järkeenkäypä). Paljon muitakin manuskoja siellä näyttäisi löytyvän moniin eri merkkeihin (Shadowsta 2001 Addendum korjaamokäsikirjaan, missä tosin ei ole töiden selostuksia vaan lähinnä osien kulumismittoja, kiristysmomentteja) - en tosin vielä ehtinyt tutustua tarkemmin satoihin ellei tuhansiin tiedostoihin.
E6: Ei viitti hilata topikkia pikku lisäysten takia. No joo, kohtuullisen paljon mielenkiintoista tietoa on motorkarin kirjastossa ladattavissa. Honda Rebeliin löytyi ilmeisesti Buchelin haukutusta laajennetusta käyttäjän käsikirjasta ladattava kopsu - valitettavasti aika suttuinen haalea kopio, saksankielinen niin kuin lie ilmeistä, kuulemma jonkin verran virheitä (ei tutkiskeltu vielä) ja tohelosti skannailtu sivu kerrallaan. Merkkasin sen Wikiin, koska muuta ilmaiseks ladattavaa matskua pikku-Rebeliin on tullu harvoin vastaan. Itellänihän on kyl alkuperäinen HONDA-korjausopas 1995 (62-KEB-00) kirjana kotona, kuten myös Shadow-korjausopas (62-KGB-00) englanninkielisinä, mutta ei vaan tahdo löytyä aikaa eikä inspiraatiota alkaa skannailla paksuja kirjoja. Näitähän ei tahdo löytää enää oikein mistään, Ebay:sta ehkä satunnaisesti. Jospa nuo sais digitoitua talvipuuhana...
E7: Eilen ihan muita touhutessa tuli taas tuo KTM:n uusi mielenkiintoinen RC125 vastaan, ja kun ei ollu parempaakaan tekemistä perustin sille Wiki-jutun. Selityksenä mua jotenki kiinnostaa nuo pikku-raaserit (XTC, Yzä ja nyt RC), vaikka juuri jokunen ilta sitten taas nautiskelin kuinka Shadow on noilla alustamuutoksilla muuttunu polkupyörämäisen vikkeläks taitella mutkateillä ja kaupunkikulmissa (näin jopa, vaikka alla on takana vanha G508-lisu rodekuntoon pois kihnutettavana).