Tarkoitin juuri tuolla "paperitodisteilla" sitä, että tehoa ei tule huomattavasti lisää. Kuristusten poisto voi juurikin tehdä moottorista hieman paremmin hengittävän, mutta esimerkiksi kiihdytyksessä 0-100km/h aika tuskin paranee muutamaa kymmenystä enempää. Viittasin tällä siihen kun Riejusta samalla koneella ja kaaaarilla väitettiin aikoinaan irtoavan 18hv (ja olikohan 20hv koneelta) kuristamattomana, mutta tulokseksi tulikin 13,7hv.
Eikä tarvitse olla aina metko vetämässä herneitä nenään. Faktat ovat faktoja, kun ei konetta tehdä tuottamaan enempää kuin 15hv on siitä sellaisenaan hankala kauheasti lisää saada. Jos oikeasti lisää haluaa niin pitää sijoittaa kokoputkeen, isompaan sylinteriin ja mahdollisesti isompaan kaasariin. Onhan se 0,5hv prosentuaalisesti iso teholisä, mutta ei siitä ajaessa iloa ole
.
Totta, ei tuosta Piaggion koneesta kuristuksia löydy ja siitä irtoaa se n. 15hv sellaisenaan eikä enempää. Mutta mitä pointtia on ostaa nelari tehojen perässä? "Mun nelari on tehokkaampi kun sun nelari", ketäpä kiinnostaa? Hitaita kaikki.
Sovitaan sitten, jos siitä mielenrauhan saat, että Beta on nopeampi kuin Piaggion koneelliset DRD, Mulhacen ja Terra.